close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: VW Passat 2.0 versnellingsbak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Ik heb in juli 2006 een passat gekocht met 120000 op de teller. OP zich niks mis mee. Na enige tijd vond ik de bak wat minder gaan schakelen naar de 2e versnelling. Contact gehad met de garage. Heeft na enige tijd en aandringen de olie in de bak vervangen. Tevens heeft de monteur bij de vesnellingspook met een teflon spray het een en ander ingespoten.

Naar mijn idee heeft het iets geholpen maar niet bijzonder.

Schakelen gaat vooral lastig als de auto koud is, als de motor warm is gaat het iets beter.

Heeft iemand een idee water aan de hand kan zijn?

Groet,

Sander

Geplaatst door

sander007 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zou heel goed kunnen dat je koppeling niet goed vrij komt,maar dan schakeld ie over het algemeen slecht in/terug en naar alle versnellingen.Dan zou je de koppeling moeten vervangen.
Een defect in de bak zou natuurlijk ook kunnen,maar dan is het meestal maar in een bepaalde versnelling.
Deze bakken gaan niet vaak stuk,dus ik vermoed de koppeling.
Heb je 5 of 6 versnellingen?,want een 6 bak schakeld over et algemeen wat stroever.

Ricky

ricky 10
badge

17 jaar

Hoi Ricky,

Het is een 5 bak. Schakelen van 1 -> 2 en terug van 3 -> 2 gaat erg lastig.

Ik heb het idee hoe meer toeren je maakt hoe lastiger het gaat.

Ben toch echt bang dat het een 2e versnelling probleem is.

Wat zijn de mogelijkheden hiervoor?

Sander

sander007 0

17 jaar

De synchromesh van de 2de versnelling kan slecht zijn.
Ben je zeker dat de garage er de goede olie ingedaan heeft?
Doe er anders eens Catrol TAF-X in, die zou in VW-bakken veel probleempjes oplossen.

Hendrik

Hendrik4290 0
badge

17 jaar

Dank je voor de tip.

Binnenkort krijgt ie een beurt dus kan ik dat ook gelijk wel meenemen!

Weet je toevallig hoeveel ltr er in de bak gaat?

Sander

sander007 0

17 jaar

In de bak gaat 2,2 liter,
de olie is te koop in busjes van 0,5 liter. (o.a. bij Halfords maar die is nogal duur)

Hier de specs van Castrol TAF-X:
SAE 75W-90 · API GL 4/5 · VW 501 50

Hendrik

Hendrik4290 0
badge

17 jaar

Ik vermoed dat de syncromesh zijn langste tijd gehad heeft. Andere olie of wondermiddels uit potjes, flesjes, tube's of blikjes helpen dan niet.
Indien de koppeling niet goed vrij zou komen, zouden er bij de andere versnellingen OOK problemen moeten zijn.
In verhouding gebruik je de 2e versnelling ook het meest. Het is dus afhankelijk van de rijstijl van de vorige eigenaar/eigenaren in hoeverre je mesh versleten is.
Veel van die "sportieve" rijders houden tijdens het rijden hun versenllingspook vast.
Waarom? Zijn ze bang dattie anders op straat valt? Rijdt de auto dan sportiever wanneer de bestuurder dan ook nog scheef in zijn stoel hangt?
IK weet het niet.... Ik weet WEL dat het er belachelijk uitziet en slecht is voor de syncromesh van je bak, net zoals tijdens het rijden je linker voet op het koppelingspedaal laten rusten slecht is voor het druklager van de koppeling.

Santa 0

17 jaar

Dank jullie voor de reacties!

Denk dat ik toch de Castrol maar eens ga proberen.

Heb niet zoveel zin om de hele bak te gaan vervangen..(neem aan dat alleen een het synchro mesh vervangen niet tot de mogelijkheden bestaat) als het niks is kan dat altijd nog.

Groet,

Sander

sander007 0

17 jaar

Synchromeshringen zijn gewoon los te vervangen, hoor...

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.