auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Touran: VW Touran schakelt soms lastig / stroef

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 FSI

Hallo,

Wij hebben een gebruikte VW Touran 2.0 FSI uit 2006 gekocht bij een VW en Audi occasion garage. (VW en Audio service partner)
Er zou een gereviseerde versnellingsbak in gezet zijn omdat de synchromesh ringen versleten waren. Omdat ze er toen toch bij waren is ook meteen de koppeling vervangen. Aldus de verkoper.

Nu doet zicht het volgende voor:
Tijdens het rijden wil hij soms niet erg soepel in de gewenste versnelling. Dan moet je hem er echt stevig indrukken.
Het gekke is dat als je onderin de snelheid rijdt die (ongeveer) bij een versnelling hoort (zoals je dat tijdens rijles leert) het schakelen geen probleem is, maar als je bijvoorbeeld in z'n 2 doortrekt tot 40-50 en hem dan in z'n 3 wil zetten dan lukt dat lastig. Zelfde geldt bij hogere snelheden bij hogere versnellingen.
Bij terugschakelen doet zich hetzelfde voor. Rij je stevig op een rotonde af dan wil hij niet in z'n 2, maar wel in z'n 3. Rem je nog even wat extra af, dan lukt het wel naar z'n 2...
Het is net of de versnelling 'dicht' zit als je niet de goede snelheid rijdt. Hopelijk begrijpen jullie wat ik daarmee bedoel...?

Als je stilstaat met lopende motor en de koppeling ingedrukt, kun je wel soepel in alle versnelling schakelen.

Is dat normaal?
Zo niet, wat is er dan mis?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Willumpie (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koppeling versleten of synchromesh stuk
kun je zien dat er een andere bak onder zit???
deze is dan helemaal schoon
zou het eventueel laten controleren door andere garage

Dat is precies wat ze hebben gefixt (zeggen ze) dus ga ik in eerste instantie dan ook nog even vanuit dat dat het niet kan zijn...
We hebben inmiddels al 2-3 weken gereden, kun je dan nog zien of er een andere (schone) bak onder zit?

Willumpie 0

9 jaar

Vooropgesteld, A. als je met te hoge snelheid terug schakelt belast je de synchromesh teveel, dit kan je opvangen door precies genoeg tussen gas te geven , dat kan je natuurlijk niet van jan Modaal verwachten , die trekken op hoge snelheid nog rustig de pook in zn 2 of zelfs 1 zo help je de synchromesh ringen naar zn grootje , niet alle bakken zijn zo vergevingsgezind , nu netjes terugschakelen op de duur gaat het dan weer wat soepeler ,

gr Thorpe

thorpe 0
badge

9 jaar

@Thorpe,

Wat je omschrijft is bij ons niet aan de orde. Wij willen hem niet met 60 in z'n 2 zetten.
Daarnaast zit er een gereviseerde bak onder met nieuwe koppeling, dan mag je toch verwachten dat de boel lekker soepel schakelt?

Willumpie 0

9 jaar

Dan even terug naar de garage , daar zal de juiste diagnose wel gesteld worden ,dat mag U verwachten van een V W specialist , wat is revisie soms zijn maar kleine ingrepen nodig , om en bak weer jaren goed te laten schakelen .

gr Thorpe

thorpe 0
badge

9 jaar

Misschien lucht in de koppelingsleidingen, even goed laten ontluchten.

martijn v o 0

9 jaar

Dus het gebeurd soms en niet altijd?
En tijdens rijden alleen z'n 2 en 3 of ook andere versnellingen?
Hoe voelt het koppelingspedaal aan op dat moment? Hetzelfde of voel je pas later tegendruk als je hem intrapt?
Laat eens de kabels en de bevestigingen hiervan en de afstelling eens controleren bij de garage want komt heel af en toe nog wel eens voor dat de borging van de kabels in de steun los zit waardoor de schakelgang soms niet meer klopt, maar dat gebeurd heel weinig dus als je pedaal gewoon goed aan voelt op dat moment en met de kabels e.d. is niks mis dan blijven er eigenlijk maar 2 dingen over en dat is of de koppeling komt soms niet goed vrij (kan ook aan 2 massa vliegwiel liggen) of toch een probleem in de bak zelf (maar niet als hij het in alle versnellingen doet).

ricky 10
badge

9 jaar

@Ricky

Ook andere versnellingen zowel bij op- als terugschakelen. Maar vooral bij terugschakelen van 4 naar 3 én van 3 naar 2
Kopplingspedaal voelt goed, meteen tegendruk.

Willumpie 0

9 jaar

Zeker ook op dat moment of vaak kraken als je in z'n achteruit zet?

Ik zou ook terug gaan met dit probleem (zeker als je hem net hebt) en laat het een monteur voelen en kijk wat hun zeggen maar ik denk dat de koppeling niet goed vrij komt.

Wat ook nog kan maar dat gebeurd heel weinig is axiale speling op de prise-as van de versnellingsbak, de as schuift dan heen en weer en de koppelingsplaat zit op deze as dus verstoor je zeg maar hiermee het vrijkomen proces van de koppeling maar dat weet je pas als de bak eraf is.

ricky 10
badge

9 jaar

@Ricky

We hebben nog geen kraken gehoord. In stilstand is schakelen naar alle versnellingen probleemloos. Dus ook de achteruit!

Willumpie 0

9 jaar

Update: 6 april:

Sinds de aankoop hebben we er nu 2 weken en 700km opzitten.
Het gebeurd vaak en bij élke versnelling dat hij er niet of heel slecht in wil. Ook uít de versnelling halen gaat af en toe stroef. En soms gaat het nu gepaard met 'tandenpoetsen'. Dan zou je denken dat hij niet voldoende ontkoppeld. Maar als ik de koppeling laat opkomen voelt het aangrijpingspunt constant in het midden van de slag te zitten.

Willumpie 0

9 jaar

Dat laatste wat je zegt dat is goed dat hij ongeveer daar aanpakt maar het feit dat hij het in alle versnellingen doet dan zit het probleem toch in of de koppeling/vliegwiel of de bediening hiervan (maar dat denk ik eerlijk gezegd niet aangezien het pedaal altijd juist aanvoelt) of prise-as speling.
Advies is toch terug gaan naar die garage, sowieso omdat je hem net hebt.

ricky 10
badge

9 jaar

@Ricky

Bedankt voor het meedenken tot zo ver!
Ik had de garage voor het weekend ook al een mail gestuurd met het verhaal erin. Die hebben keurig vanochtend gebeld om een afspraak te maken om het op te gaan lossen. Als het verholpen is laat ik de oplossing hier weten.

De reden dat ik dit hier allemaal vraag is omdat ik goed geïnformeerd wil zijn en omdat ik het gewoon leuk en interessant vind om te weten hoe dingen werken!!!

Willumpie 0

9 jaar

Terug geweest bij de garage. Conclusie van de monteur na een proefrit was dat het aan de koppeling moest liggen. Toen we hem vertelden dat die vervangen zou zijn was hij verbaast. Gezien wat hij merkte met rijden moest het volgens hem wel de koppeling zijn en hij dacht niet dat het de koppeling vervangen was...
Na overleg met de verkoper kwamen ze heel eerlijk zeggen dat de koppeling niet vervangen was, maar omdat de verkoper dat bij verkoop wel dacht en ook zo verkocht heeft, gingen ze op hun kosten dit alsnog uitvoeren.

Als het goed is kunne we hem donderdag ochtend weer ophalen. Dan laat ik weten of het daarme opgelost is.

Willumpie 0

9 jaar

De verkoper is aan het denken gezet . over het algemeen hebben ze een ruime fantasie. terugroepactie . tikkie te laat , gereviseerde bak ??? beetje monteur bekijkt eerst de koppeling

thorpe 0
badge

9 jaar

Nou wel mooi dat ze het eerlijk zeggen en het gaan verhelpen in ieder geval! Das goed teken en ik denk ook eerlijk gezegd wel dat het daarmee is opgelost.

We horen het wel hoe het afgelopen is.

ricky 10
badge

9 jaar

Terug van de garage:

Zoals gezegd dacht de verkoper dat zowel de versnellingsbak als de koppeling gerepareerd waren en zo heeft hij de auto aan ons verkocht. En omdat dat niet zo bleek te zijn (zie bovenaan) hebben ze op hun kosten nu alsnog de hele koppeling vervangen met originele VW onderdelen!

Bij het demonteren van de koppeling bleek 1 van de 3 vingers die aan het vliegwiel vast zitten totaal versleten. Deze vingers drukken tegen een ring om te ontkoppelen. Omdat dat nu dus scheef ging was deze ring daardoor dus ook al flink versleten. (hopelijk klopt het wat ik hier zeg, zo heb ik het in ieder geval begrepen)
Al met al dus keurig opgelost door Garage Oostendorp in Ommen.

Nu op naar vele fijne probleemloze kilometers ;-)

Willumpie 0

9 jaar

Ja klopt wel ongeveer zoals je het zegt en omdat het dan zeg maar scheef gaat ontkoppelt de koppelingsplaat niet volledig (motor en bak nog minimale verbinding terwijl dat niet mag) en daardoor jouw probleem van slecht schakelen.

Nou top mooi opgelost!

ricky 10
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.