Hallo,
Ik denk er over om een golf 4 variant te kopen. Aangezien ik weinig rij en soms korte ritjes, denk ik er over om naar een 1.4 te kijken. Ik denk aan een bouwjaar van 2000. Kunnen jullie tips geven waar ik op moet letten? Is een 1.4 zuiniger dan een 1.6? Zijn er problemen met dit type Golf. Ik heb hier wel eens iets gelezen over kantelende zuigers. Klopt het dat er van dit type meerdere motorcodes zijn en waren dit dan misschien iedere keer verbeteringen?
Alvast bedankt, groeten Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributieriem/spanrollen,kantelende zuigers en lekkende kleppendeksels zijn de zwakke punten van dit blok.
Verder komt een defecte egr klep ook wel voor.
Persoonlijk zou ik voor de 1.6 gaan met motorcode AKL,zijn weinig problemen met deze motor.
Wat zuiniger rijdt kun je zien bij de specificatie's op www.autotrader.nl
Ricky, bedankt voor je reactie. Ik lees over de 1.6 AKL problemen met stationair toerental, weet jij hier iets van?
Gelden de problemen van de 1.4 voor alle motortypes en nummers? Ik las ook iets dat dit bij de lage motornummers zo was, bijv.: AHW 01201 (komt uit een bericht van 2004).
groeten Ronald
17 jaar
[quote=Ronald10414]Ricky, bedankt voor je reactie. Ik lees over de 1.6 AKL problemen met stationair toerental, weet jij hier iets van?
Gelden de problemen van de 1.4 voor alle motortypes en nummers? Ik las ook iets dat dit bij de lage motornummers zo was, bijv.: AHW 01201 (komt uit een bericht van 2004).
groeten Ronald[/quote]
In princiepe heeft elke benzine vw hier last van (egr),gasklephuis slipt dicht waardoor de motor uiteindelijk slecht stationair gaat lopen met schoonmaken en opnieuw inleren als gevolg.
Of het voor alle 1.4 1.6v motorcode's geld heb ik eigenlijk niet bijgehouden,het is een tijd niet meer voorgekomen,(toendertijd wel 2 of 3 in de maand),maar had toevallig een paar weken geleden een Polo Fun met zo'n zelfde motor en die had er ook last van.
Het kwam in ieder geval vaak voor bij de eerste type's (1998-2001).
Tegenwoordig moet je echt proberen om de auto uit te (laten) lezen. Je kan vaak aan de buitenkant niet zien wat er aan zo'n auto mankeert. eventjes uitlezen en daarna ovrige visuele controle en je bent zekerder van je zaak.
Succes.
Ricky, Robin, bedankt voor jullie reactie. Ik zal bij de proefrit goed kijken en luisteren en het onderhoudsboekje raadplegen. Hij is bij de dealer onderhouden geweest. Verder probeer ik of hij ergens uitgelezen kan worden. Kunnen jullie nog iets zeggen over de kantelende zuigers en de distributieriem/spanrol. Kun je goed horen of het probleem van de zuigers aanwezig is? Na hoeveel km. moet bij dit type de distributieriem worden vervangen. Hij heeft ca. 150.000 gelopen. alvast bedankt! groeten Ronald
17 jaar
Een 1400 in een Golf 4 vind ik erg dunnetjes. Al helemaal als het een variant betreft.
Besef van tevoren wat je met de auto wilt gaan doen.
Volledig bepakt ermee op vakantie naar het zuiden...?
IK zou liever gaan voor een wat sterkere motorvariant!
Die kantelende zuigers bij de 1400 modellen hoor je als getik.
Indien je hiermee kunt leven staat niets je in de weg.
Stellen dat de 1400 automatisch zuiniger is dan een 16oo omdat het verschil 200 cc is, is gewoon wat erg krap door de bocht. Zo kun je dat niet stellen.
De 1400 zal in dezelfde auto harder moeten werken dan de 1600 en zodoende dus ook meer toeren draaien, brandstof verbruiken en meer lawaai produceren dan een 1600.
De kans is groot dat beide motoren in de praktijk evenveel verbruiken maar dan heb je met de 1600 ff wat mer in de melk te brokkelen..!
17 jaar
Santa, bedankt. Dit zijn zeker zaken om over na te denken. Ik rij ongeveer 9000 a 10.000 per jaar, ben geen harde rijder. Mijn budget is niet al te ruim en als ik zo naar de prijzen kijk, lijkt het of de 1.4 (basis)voordeliger in aanschaf is dan de 1.6. Kan ik stellen dat als deze auto bij de dealer is onderhouden en ca. 150.000 heeft gelopen, dat de "grootste" kinderziektes dan voorbij zijn v.w.b. zuigers, distributie, lekkende klepdeksels ed., of stel ik het dan te positief. Ik vind het overigens ontzettend leuk dat jullie meedenken en mij zo willen helpen. Groeten Ronald
17 jaar
Het zou ook een idee zijn om de auto voor een aankoopadvies naar de dealer of anwb te brengen met vooral deze punten als aandachtpunt.
Dat de 1.4 goedkoper is dan de 1.6 heeft niet alleen te maken met de lichtere motor maar OOK met de vraag naar dit motortype in een Golf.
Bij inruil krijg je voor een 1.4 ook beduidend minder terug dan voor een 1.6.
De meeste mensen gaan toch voor een iets zwaardere motor omdat dit op den duur toch beter bevalt.
Zou je echt zo zuinig mogelijk willen rijden, dan zou je misschien beter voor een kleiner model kunnen kiezen maar omdat je aangeeft aan een Variant te denken, zul je de laadruimte dus ook wel eens willen gaan gebruiken en dan zijn die extra peekaatjes toch wel erg welkom!
De 1.4 in een VW Fox of Polo voldoet wel omdat die auto's kleiner en lichter zijn en er vaak ANDERE (gebruiks)eisen aan deze modllen gesteld worden.
En er bestaat natuurlijk ook nog een tussen oplossing: de VW Bora.
Technisch identiek aan de Golf 4 maar met een andere neus EN met een kont die behoorlijk veel bagage kan herbergen!
Persoonlijk vind IK het nog steeds een pracht model maar dat vindt niet iedereen.
De tip van Ricky is zeker de overweging waard, vooral als je van plan bent om langere tijd met de auto te willen blijven rijden.
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=3...
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=2...
Beiden dus een verbruik van ca. 1 op 12 maar houd er dus wel rekening mee dat de Variant zwaarder is dan de gewone Golf hatchback...
Bovendien heeft de 1.6 -8 klepper MEER koppel dan de 1.4 -16 klepper.
Da's vooral prettig bij rijden met lagere motortoerentallen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar