Volkswagen Polo: Waarschuwingslapje uitlaatsysteem, pruttelen en stilvallen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1198cc driecilinder 44kw

Hallo,

twee weken geleden ging het waarschuwingslampje van het uitlaatsysteem knipperen, de motor pruttelde wat en had de indruk dat hij op twee in plaats van drie cilinders draaide, waarop hij stilviel, maar daarna startte hij terug onmiddellijk. De storing bleef terugkomen en heb hem binnengedaan bij VW.
Een dag later telefoon om te zeggen dat de wagen volledig gemaakt was, verstuivers gecheckt, bougies vervangen, nokkenassensor vervangen, sofwtware-upgrade gedaan en een 'voeler' vervangen. 268€

5km na het buitenrijden, identiek hetzelfde probleem terug daar. Terug naar de garage gedaan, en hun diagnose was een verlies van 4bar op 1 cilinder, geveolg: 1500 à 2000€! kosten, waarschijnlijk klep verbrand of gat in de zuiger...zeiden ze

Nu heb ik wel een klein verleden als mekanieker en vermoed dat ze niet echt eerlijk zijn tegen mij...
Want volgens mij als er zoveel drukverlies is op 1 cilinder, zou de motor altijd raar moeten draaien en altijd vermogenverlies hebben.
De motor draait zo zuiver als een uurwerk, heeft geen vermogenverlies en trek zeer goed aan 1stuk op.
De wagen kan soms 15km doen zonder storing of problemen, maar het probleem het komt wel onregelmatig terug.
Indien het probleem zich voordoet, draai ik al rijdend het contact uit en aan, en alles is weer normaal

Ik heb zelf de compressietest gedaan en kom uit rond de 12à13 bar per cilinder tussen de eerste en de laatste is er 0.9bar verschil...
ook als ik olie in de cilinder doe om de zogenaamde natte compressietest te doen, is er nauwelijks verschil....

Ik denk dat dit niet volstaat om zomaar de motor gaan open te gooien, ik heb ook een ODBII kabel aangeschaft en VCDS 409 gedownload, maar ik krijg de melding dat de wagen niet OBDII-compatibel is.....

Ik heb ook de indruk dat bij het starten soms een rare geur bovenkomt, ik kan niet beschrijven hoe het ruikt... :-)

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Groeten,

KeV

GlobalKeV

Geplaatst door GlobalKeV (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Weet je toevallig ook nog welke storing er in stond?

GlobalKeV (0), 11 jaar geleden

Bedoel je de storing dat ze uitgelezen hebben in de garage?
Neen dat weet ik niet, maar ik kan wel morgen langsgaan(tegen mijn zin :-)) in de garage om dat te vragen.

ff vermelden, toen ik vragen begon te stellen, zeiden ze mij dat ze wel degelijk konden bewijzen dat de senor ed stuk was, maar dat ze de resultaten van de uitlezing moesten opvragen bij VW Duitsland...???

thx

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Das jammer dat je de storingen nu even niet weet. Dan hebben we een zoekrichting.
Wij, bij de dealer dan slaan altijd de uitdraai op op onze servers maar je kan ze ook versturen en waar ze dan naartoe gaan en of ze dan nog terug te halen zijn.....
Ik denk dat je gewoon moet gaan rijden en wachten totdat hij weer slecht gaat lopen en daarna laten uitlezen en kijken welke storingen en terug komen.
P.s. de nokkenassensor komt inderdaad wel eens voor maar dus het zou kunnen maar de nokkenassensor storing komt er bijvoorbeeld ook als je ketting niet meer op tijd staat dus is nu voor ons lastig te zeggen hoe of wat.

GlobalKeV (0), 11 jaar geleden

zaterdag kan ik hem gaan uitlezen bij een ex-werkgever.
Als ik uitleg wat de wagen juist doet, denkt hij dat de oorzaak waarschijnlijk ligt aan een bobine....

Wat ik ook al gedacht heb, vermits hij soms opeens op twee cilinders begint te draaien, en dit lijkt me ook iets logischer dan de 'diagnose' van de VW-garage. (gat in zuiger of klep verbrand)..

Gr,

Kevin

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat het probleem is zal de storing die erin staat waarschijnlijk wel vertellen dan.

GlobalKeV (0), 11 jaar geleden

Bon,

twee weken geleden ben ik hem zoals vermeld gaan uitlezen in de garage.. Nu zaten er verscheidene foutcodes in, waarschijnlijk een opeenstapeling van foutcodes doordat ik zelf al vanalles had geprobeerd...(voornamelijk P301,302...)

Foutcodes gewist en dan terug gaan rijden tot het probleem zich terug voordoet, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want vanaf toen geen probleem meer gehad, niet pruttelen, geen lampje meer(al honderden km ondertussen)!!!
Wij denken dat een klep vastgelopen was in de geleider, vermits de wagen veelal korte afstanden doet(5a10km) en mijn vriendin er mee rijd(traag)....

Grtz

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.