Goedemorgen,
Zal samen met de dis. riem ook de wp vervangen. Heb begrepen dat om de wp te demonteren, bij dit type motor de poelie van de nokkenas verwijdert moet worden evenals het kleppendeksel?
Mijn vraag is dit zo en waarom, en is de poelie van de wp "spieloos"
M.vr.gr.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waterpomp kun je zo vervangen, 3 schroefjes, daarvoor hoeft er het nokkenastandwiel niet af. Waterpomp koop je kompleet MET poulie, hoeft dus niet los, en als dat wel zo is, deze hoeft niet op tijd te staan, dus maakt helemaal niets uit.
1 ding waar je WEL rekening mee MOET houden, is dat je het waterpomphuis op EXACT dezelfde positie terugzet. De pomp zelf is excentrisch, en als je hem verkeerd terugzet kun je de riem niet meer op de juiste spanning monteren.
Let ook op de dubbele merktekens bij het krukastandwiel. Voor een 8-klepper moet je merkteken 2V aanhouden. 4V is voor een 16-klpepper.
Deze pomp past maar op 1 manier anders kom je niet uit met de boutgaatjes.
Tip: Markeer met lakstift op de tandwielen hoe de riem staat voor verwijderen dan kan het nooit mis gaan.
Je weet ook hoe de spanrol van tandriem op juiste manier moet staan? (pijltje tegenover de inham in de vork).
P.S. weet niet hoeveel ervaring je hiermee hebt maar als je geen of heel weinig ervaring hebt dan niet aan gaan beginnen.
Mannen bedankt. Heb ooit in Voorschoten examen gedaan voor 1e automonteur. Ik heb de vraag gesteld omdat ik niet zo thuis ben in het merk VW.
M.vr.gr.
12 jaar
Mannen bedankt. Heb ooit in Voorschoten examen gedaan voor 1e automonteur. Ik heb de vraag gesteld omdat ik niet zo thuis ben in het merk VW.
M.vr.gr.
PS. Ik bedoelde natuurlijk niet de wp maar of de poelie van de nokkenas "spieloos was"
12 jaar
Maar die hoeft helemaal niet los als je tandriem gaat vervangen, hij heeft wel een spietje.
[quote=ricky]Deze pomp past maar op 1 manier anders kom je niet uit met de boutgaatjes.
Tip: Markeer met lakstift op de tandwielen hoe de riem staat voor verwijderen dan kan het nooit mis gaan.
Je weet ook hoe de spanrol van tandriem op juiste manier moet staan? (pijltje tegenover de inham in de vork).
P.S. weet niet hoeveel ervaring je hiermee hebt maar als je geen of heel weinig ervaring hebt dan niet aan gaan beginnen.[/quote]
De laatste kleer dat ik met zo'n pomp ben beziggeweest, kon ik hem toch een dikke 90 graden verkeerdom zetten. Er schijnen wel ergens merktekens te moeten staan, maar die zijn bijna niet te zien.
Oke ik heb hem ook wel eens verkeerd gemonteerd maar toen kwam ik niet uit met de boutjes maar misschien zat jij net nog een 90 graden verder verkeerd dan ik waardoor ze wel pasten. Maar Jelle in ieder geval dus opletten/markeren voordat je alles loshaalt.
Hallo Mannen,
Dis., spanrol en wp zijn vervangen. Alles draait weer. Bedankt. Had inmiddels nog wel een nieuw bericht geplaatst over "krakende veerpoten". Zover ik kan nagaan heb ik alles juist gemonteerd, dus ik snap niet waarom ze naar een jaar weer gaan kraken. Warme weer? Misschien hebben jullie dat eerder meegemaakt? Ik hoor wel.
Met vriendelijke groet,
Jelle
12 jaar
Goed gemonteerd, geen problemen mee gehad.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar