Ik heb een raar probleem met m'n Polo 6N1 uit '96. Ik heb het een keer eerder gehad vervolgens een hele tijd niet meer, maar vanmorgen en vanmiddag wel weer.
Als ik op de snelweg rijd, ik reed 100 en wilde gas geven dan begon de motor ruw te lopen en bij meer gas geven slaat bijna af, uiteraard heb ik gas los gelaten want ik wil niet dat ie afslaat ;) Gewoon 100 blijven rijden gaat prima, maar bij maar een beetje meer gas gaat het weer mis. Toen 80 gaan rijden en proberen gas te geven, weer hetzelfde. Als ik ontkoppel en ik geef gas is er niets aan de hand.
Op de afrit wilde ik weer optrekken, heel voorzichtig, maar hij sloeg toch af. Daarna proberen te starten, maar de motor pakte totaal niet aan.
Ik heb de verdelerkap eraf gehaald ( de eerste keer dat het gebeurd een paar maanden terug zat er wat water in) maar deze was helemaal droog. Wel iets corrosie op de contactpuntjes, dit heb ik weggehaald, maar het starten lukt nog niet. Na een tijdje en nog wat proberen kreeg ik 'm weer aan de praat. Liep niet erg mooi, maar ik kon verder rijden en dat ging wel goed.
Vervolgens op de terugweg naar huis, het eerste stuk geen enkel probeem. Stond ik later stil op een kruising en de motor liep stationair en begon ineens wat in te houden. Bij het optrekken weer hetzelfde, motor slaat af en starten lukt niet. Pas na een tijd proberen wel weer, maar ook niet echt goed. Na een tijdje begon die beter te lopen en kon ik zonder problemen verder naar huis rijden.
Dus vandaag was het toevallig 2x bij de afrit, maar de eerste keer was het op de snelweg, toen sloeg de motor ook helemaal af bij het gas geven.
Er zitten al nieuwe bogies op, nieuwe ontstekingskabelset en de complete ontsteking is vernieuwd.
De motor heeft overigens ook geen foutmeldingen.
Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou je hebt het storinggeheugen aluitgelezen.
dan zou ik beginnen met de gasklep tecontroleren op vervuiling en deze goed reingen bij de aansluiting inwendig van de klep want als het vuil is werkt dat niet goed meer.
daarna in de bassisstand laten zetten of als je het zelf kan zelf doen en kijken hoe het dan gaat.
de gasklep unit gaat ook nog wel eens stuk maar dan zou je een storing uitgelezen hebben.
groetjes jan.
Bedankt voor de reactie jan.
Dan vergeet ik te vermelden, maar ik heb er al naar gekeken. Ik heb het filter er ook even af gehad maar het gasklephuis was niet echt vies. Maar een heel klein beetje vettig, maar dat is de moeite. In de basisstand zetten heb ik nog niet gedaan, dat ga ik dus nog wel even proberen. Maar als dat niet goed zou zijn, zou je toch zeggen dat het probleem altijd moet voorkomen, of heb ik dat mis ?
15 jaar
Op het moment dat de motor niet meer aanslaat, heb je dan wel nog een vonk en is de brandstoftoevoer in orde ?
15 jaar
Dat heb ik nog niet kunnen bekijken. Ik stond vandaag tot aan de enkels in de sneeuw in de berm en in het donker te prutsen met m'n leatherman.
Dus heel veel sleutelen kon ik op 't moment ook niet. Net nog een stuk gereden om te proberen, maar nu is het weer wel in orde. Dat is het gekke, het gaat een tijd goed en ineens speelt het weer op. Morgen op weg naar m'n werk zet ik de laptop erbij aan, als het weer gebeurd heb ik misschien iets aan de log.
Als iemand intussen nog ideen heeft hoor ik het graag.
15 jaar
Vreemd..
Kan een probleem met de brandstoftoevoer zijn, aangezien je de hele ontsteking vernieuwt hebt.
Ja kan eventueel de relai's eens controleren, op plaats nr 3 en 12 in de zekeringkast.
Als je niks kan ontdekken en tijdens het uitlezen alles in orde is, kan het ook aan de bedrading liggen, maar dat kan lastig worden omdat hij het niet constant doet, of het probleem niet op te wekken is..
Gr Stefan
15 jaar
En de computer zelf, zou die raar kunnen doen, of moet er dan een foutmelding komen ?
Vandaag heen en weer naar m'n werk gereden, maar ging perfect, geen enkel probleem gehad.
Ik heb nog wat zitten denken en het kan toeval zijn maar de 3 keer dat het probleem zich voordeed was elke
keer na zo'n 10 tot 15 km en ook alle drie de keren kon ik na zo'n 15 tot 30 minuten de motor weer wel starten. Daarna
liep ie nog niet echt van harte, maar na een eventjes rijden was het ook weer helemaal weg.
15 jaar
Ja het kan vanalles zijn, maar met denken komen we nu niet ver..Als het zich weer voordoet, kom je toch het e.e.a. aan het controleren..Mocht het aan de computer zelf liggen, krijg je daar meestal geen foutmelding van.
15 jaar
Wat zou ik in dit geval het beste kunnen loggen met de laptop tijdens het rijden, welke kanalen ?
Ik wil de laptop er aan hangen (die heb ik toch elke dag mee naar m'n werk) en dan hopen dat het een keer mis gaat als ik een log aan het maken ben, misschien dat dan het probleem te vinden is.
15 jaar
Meetwaardeblokken 08
Kanaal :
01 - 03 - 06
Daar zou je eventueel eens naar kunnen kijken, of het veel oplevert durf ik je niet te garanderen.
Het makkelijkst is om te controleren, of er nog een vonk aanwezig is, net zoals brandstof toevoer op het moment dat hij niet meer aanslaat, dan word het al een stuk makkelijker in de goede richting zoeken.
Heb je nog steeds geen foutcode als je hem uitleest nu ?
Gr Stefan
15 jaar
Bedankt, ga ik die eens meten, wie weet is er wat te zien op 't moment dat het probleem zich weer voordoet.
Zal ook wat gereedschap in de auto leggen zodat ik kan kijken naar de vonk of brandstoftoevoer.
Nee, er is geen enkele foutcode te vinden.
15 jaar
Vanmorgen deed het probleem zich weer voor, maar dan al bij het starten. Ik krijg de auto niet aan de praat.
Dus meteen maar gekeken of ik wat kon vinden. Ik heb gewoon een vonk en brandstof heb ik ook (ook wel te ruiken).
Ook de laptop er maar even aan gehangen voor en weer geen foutcodes te vinden, de kanalen 01 - 03 - 06 maar even uitgelezen tijdens het proberen te starten.
Nou weet ik verder niet of daar wat aan te zien is, maar hierbij het logje wellicht kunnen jullie iets ongewoons zien ?
http://img12.imageshack.us/i/starten.pdf...
14 jaar
Meet eens de weerstand van de koelvloeistof temp sensor, dat is die 4 polige, even het aantal ohm meten bij koude motor, tussen aansluiting 1 en 3
Ik kan het schema niet goed zien, maar klopt het dat de koelvloeistof temp sensor 0,45 Volt aangeeft in je log ?
Dat zou 4,2 Volt moeten zijn bij een temperatuur van 10 graden, en 1,7 Volt bij 80 graden.
Volgens mij krijgt hij geen brandstof, of veeeeel te weinig, heb je ook al eens geprobeerd een scheutje benzine de inlaat in te gieten ?
Gr Stefan
14 jaar
Het schema is een pdf bestandje, maargoed de waarde is inderdaad 0,45 V in de log.
Ik heb de weerstand gemeten tussen 1 en 3 en deze heeft een waarde van 5.04 kOhm.
Brandstof had ik even niet bij de hand, maar het er startpilot in gespoten, zou ie toch ook op moeten reageren.
Het bleef bij een pufje. Te weinig brandstof is inderdaad wel erg waarschijnlijk, maar hoe zou dat kunnen komen ?
Ik heb trouwens voor de zekerheid alle stekkertjes bij de carb. en in brandstofslangetjes los gehaald en met WD40 ingespoten, maar hielp niets.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar