Volkswagen Passat 1986: Wasthermostaat Pierburg 2E2 controleren

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 ds

Hoe kan je testen of een wasthermostaat goed werkt? wat moet hij doen in koud water en wat bij heet water? Mijn Passat loopt stationair veel te hard, 2000 tot 2500 tpm en soms blijft hij ook met warme motor zo hoog in de toeren. Ik heb een tweede Pierbirg en daar de thermostaat vanaf gehaald om die er op te zetten maar zowel bij koud water als flink heet blijft de stift ongeveer 3 mm uit het pasvlak steken.

PsstPeet

Geplaatst door PsstPeet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 9 jaar geleden

Ik zou even op een andere manier testen , er blijft zo lucht onder het waselement zitten , wwardoor deze niet goed werkt.
Slangetje er aan maken , aan de andere kant een gardena koppeling en deze aansluiten op je keuken kraan , koud water er langs en dan warm water er door , moet je hem zien reageren.

PsstPeet (0), 9 jaar geleden

als de pen bij koude thermostaat naar buiten is, is het dan goed of is hij dan kapot?

kaleido 1 (1860) PRO, 9 jaar geleden

Lang leve het internet in de inspanning van de gebruiker.
Google even op wasthermostaat pierburg dan zie je op you tube een schitterend filmpje met het antwoord op jou vraag , simpeler kan ik het niet maken voor je, succes.

kaleido 1 (1860) PRO, 9 jaar geleden

En ?

PsstPeet (0), 9 jaar geleden

duidelijk, de pen gaat eruit als de motor op temperatuur is maar als de thermostaat afgekoeld is dan gaat de pen niet meer terug. Volgens http://www.ruddies-berlin.de/2E2Wirkungs... en http://www.ruddies-berlin.de/se2e2.htm zou je de pen met 3 kg (30 N) moeten belasten maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten testen. Ik ga er na volgende week mee verder. Bedankt voor het meedenken Ferrie.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Je kunt de motor ook laten draaien zonder dat waselement gemonteerd ,slangetjes afgedopt of dat waselement er weer tussen zetten.

Controleer nu of het toerental voldoende terug loop bij het indrukken van die schuif.

Die pen gaat bij het afkoelen niet terug omdat deze de veerkracht van die klep mist .

Kijk maar eens hoe sterk die veer is.

Zoveel toerenverhoging door die klep is er volgens mij bijna niet .

Kijk of er geen braamvorming is bij de gasklep zodat deze door het vacuum van de motor niet geheel terug komt.

Succes.

PsstPeet (0), 9 jaar geleden

Ik heb het waselement vervangen, het leek wel of er was uit was gekomen. Ander waselement ziet er veel beter uit. MAAR, hij blijft toch veel te hard draaien stationair. Er zit links onder een regelschroef en aan de andere kant van die doos een stift die tegen de gasklep duwt. Ik kan de regelschroef er zelfs helemaal uit draaien zonderdat het toerental (de stand v d gasklep) verandert.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Neem de eerste afbeelding . Dat pennetje drukt die schuif dicht als het element warm genoeg wordt .

Loopt er wel koelwater door? en wordt deze wel warm genoeg?

Het laatste onderdeel zit dan in die stationair afsteller . Nooit uit elkaar gehaald zelf .

Controleer alle vacuum aansluitingen en of er wel vacuum aanwezig is .

Door vervuiling raakt er vaak van alles verstopt of raakt lek. Toen al en nu na lange stilstand zeker .

Ga in de beschrijving de werking na .

Groet.

PsstPeet (0), 9 jaar geleden

Daarnet een stukje gereden, eerste 3 minuten reed hij prima, toen opeens weer naar 2200 toeren, bij het stoplicht motor afzetten, hevig nadieselen, motor blijft eigenlijk gewoon door lopen, dus moet ik al ruim 50 meter voor het stoplicht de motor uit zetten. nog 5 minuten later slaat hij elke keer af. Vacuumslangen zitten allemaal wel goed aangesloten volgens mij. Slangen met koelwater worden ook gewoon warm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.