Hallo,
Ik heb een polo 16v 1.4 55kw uit 2000 van iemand gekregen, op de snelweg is hij er mee opgehouden, waterpomp stuk en distributie riem verlopen. Ik ben al begonnen om de boel los te halen, nokkenassen er af liggen, maar voordat ik verder ga met de cilinderkop loshalen wil ik hier toch eens vragen of het 100% zeker is of de kleppen beschadigd zullen zijn?
Is het nog wijs om eerst een compressie test te doen? Dan moet ik de nokkenassen er weer op zetten, en de waterpomp en riem vervangen. Of zal ik gewoon doorgaan met de cilinderkop loshalen?
Groeten Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Trek de kop er maar af. Geheid kromme kleppen.
Stel je wilt zeker weten dat je niet voor niets de boel open haalt . !!! Nokkenassen zijn al uit de motor . Blaas in de bougiegaten lucht en luister of meet of er druk ontstaat. Zonder assen zouden alle kleppen gesloten moeten zijn .
Succes.
Bij dit type motor is bij riembreuk altijd sprake van klepschade, is nooit anders geweest.
Gr. paul
Bedankt voor de reacties. Slim idee om lucht in de cilinders te blazen. Alle 4 de cilinders bouwen niks geen druk op, je hoort de lucht zo weg stromen, dus er is idd kopschade. Nu kan ik verder met de kop loshalen.
Ik heb (nog) geen handboek, zit een beetje met het inlaat spruitstuk, is die makkelijk los te krijgen? Zie niet hoe ik de inbusbouten aan de onderkant los kan halen.
12 jaar
[quote=Jaydeem15209]Zie niet hoe ik de inbusbouten aan de onderkant los kan halen.[/quote]
Het is natuurlijk slim om de cilinderkop compleet met spruitstuk e.d te demonteren.
Gr. paul
Dan moet ik dat maar doen....
12 jaar
Wouter
Je moet natuurlijk niets, maar het is veel makkelijker de cilinderkop er compleet af te nemen en het vervolgens op een werkbank verder te demonteren.
Zo wordt het overzichtelijk en kun je overal goed bij.
Gr. paul
Paul,
Ja het is ook eenvoudiger om alles er af te pakken en dan op de werkbank demonteren, maar dacht er misschien een snellere manier was. Ik ga nu verder met demonteren, hopen is er niks aan de zuigers te zien is .... fingers crossed
De waterpomp is er erg aan toe, het lager van de pomp ligt compleet uit elkaar, kogels van het lager liggen overal.
Gr Wouter
12 jaar
Kan helaas vandaag niet verder, heb geen goede dop om de kopbouten los te draaien.... zucht, slechte voorbereiding weer.
12 jaar
Vergeet niet de nokkenastandwielen er even af te halen en het nokje te controleren anders kan je straks voor de 2e keer alles los halen.
Inlaatspruitstuk alleen losschroeven en opzij duwen maar verder laten zitten (2 inbussen in het midden en de rest is te zien). Waterhuisje zijkant cil kop ook alleen maar losschroeven en opzij duwen en verder ook laten zitten. De tandriem en nokkenassen zijn al los dus dan is het alleen nog de voorpijp losschroeven (wel hitteschild verwijderen) en de cil. kop alleen met uitlaatspruitstuk verwijderen. (tenminste zo doe ik et altijd)
Ik was al begonnen met wat kabels los te halen, om alles in z'n geheel er af te pakken.... maar er zitten zoveel kabels en slangen aan, heb er niet echt trek in om dit allemaal los te prutsen. Zoals jij het zegt ricky deed ik het ook altijd, maar ik zag zo de inbus bouten niet.... Vrijdag ga ik verder, heb een goede dop gehaald en de kopbouten zijn los, ik probeer dan om de kop los te halen zonder het inlaatspruitstuk helemaal los te halen.
Kan het uitlaatspruitstuk niet in de auto blijven zitten? Kan hem aardig heen en weer schuiven door het flexibele stuk. Hoe zit het met de egr, moet ik de 2 inbussen loshalen, of de buis aan de onderkant van de egr losschroeven? Ik heb de buis al los geschroefd maar de buis komt niet uit de egr klep.
@ASH, met nokje bedoel je de borging tussen wiel en nokkenas? Zal ik nog controleren.
Bedankt voor de info allemaal.
Wouter
12 jaar
Ja...Aan de binnenzijde van het nokkenas zit een soort spie, deze zit vast een het tandwiel. Deze wil weleens afbreken meteen dergelijke motorschade waardoor het lijkt dat de nokkenas op tijd staat maar dat het tandwiel dus eigenlijk gedraait tov de nokkenas.
Succes
Oke, zal die spie nog controleren, je zal er pas achter komen als de motor niet wil starten na de rebuild, dan ben je aardig de klos.
Heb de kop er straks afgehaald, inlaatspruitstuk was erg eenvoudig los te halen, zijn maar 6 inbusbouten, had verwacht dat er meer waren. Uitlaatspruitstuk kwam er ook makkelijk af. Maargoed de schade... Alle uitlaatkleppen zijn krom, inlaat kleppen lijken heel te zijn, staan dicht in ieder geval. De zuigers hebben alleen op de plek van de uitlaatkleppen kleine deukjes, niet bijzonder. In de cilinderwanden zitten wat schaafplekjes, tegenover de uitlaatzijde, en ten hoogte van de zuigerwangen, neem aan door het kantelen van de zuigers toen ze de uitlaatkleppen raakten.
Zelf denk ik dat het onderblok wel goed is, wat is jullie mening/ervaring daarover? Ik kan kiezen voor een revisie kop, zag er een op marktplaats voor 200, of deze kop laten herstellen. Ik ga er morgen even mee naar keizer revisie, en vragen wat de richtprijs is, lijkt me niet dat ze het voor 200 klaar krijgen, maar kan altijd even vragen.
Groeten Wouter
12 jaar
Als je met je nagel over die krassen/vegen gaat, voel je die dan ook? Zo niet dan kan je dat gewoon zo laten. Je moet wel heeeelll goed kijken op de plek op de zuiger waar de klep hem heeft geraakt of er geen scheur ontstaan is. Heb dit wel vaker gehad maar meestal blijft het alleen bij een deukje of schaafplek oid. Heb ook wel eens gehad dat het materiaal van de zuiger iets was ingedrukt waardoor de bovendste zuigerveer klem kwam te zitten maar dan zie je wel een beste crashplek.
Ik zou hun idd even vragen wat het kost om daar te laten doen, dan weet je ook zeker dat het goed gebeurd en je hebt garantie dus ik zou dat denk ik doen. Mocht je meer ervaring hebben met kleppen vervangen e.d. dan is het goedkoper om het zelf te doen.
Ik heb de kleppen zelf uit de kop gehaald met een lijmtang en hulpstuk (beetje gepruts maar gaat wel), aan de kop is niet veel te zien, alleen kleine deukjes waar de kromme kleppen de kop hebben geraakt. Heb de kop vandaag naar keizer gebracht, en die bellen morgen wat het gaat kosten, nieuwe uitlaat kleppen, vlakken en kleppen inslijpen en kleppen monteren. kleppen kosten 15 euro per stuk, dus 120 euro gaat het sowieso kosten. Ik denk dat het totaal plaatje toch wel 300 wordt.... even afwachten.
En op de zuigers is ook niet veel te zien, een paar minuscule deukjes, en de krassen in de cilinder wanden zijn niet met de nagel te voelen.
Bij keizer dachten ze dat het ook wel zou gaan met deze schade, maar garanderen niks natuurlijk.
12 jaar
Bericht gehad van revisie bedrijf, en blijkt dat de inlaat kleppen ook een klein tikje hebben gehad. Dus alle 16 kleppen vervangen + monteren + vlakken is 360 euro. Heb een andere kop geregeld, die wordt voor me gevlakt en kost me 200 euro, incl nokkenassen en huis. Scheelt toch weer iets, en de andere kop kan dan op marktplaats.
Heb alle onderdelen binnen, alleen nog nieuwe rekbouten regelen voor de motorsteunen, en pakkingen voor de egr inlaat, was allemaal lek en vervuild.
Heb nu vakantie en maandag ga ik de boel in elkaar zetten, heb elsa win nu ook op de pc staan, dus maakt het weer iets makkelijker.
12 jaar
Heb de motor in elkaar zitten.... heel even laten lopen met lekke uitlaat (heb nog geen pakking tussen spruitstuk en uitlaat), en zonder multiriem, en zonder luchtfilter. Motor schommelt erg in toeren, en krijg een olie druk storing. Ik heb de olie druk zender uit de kop geschroefd en heb wel olie.
Ik hoop niet dat het ernstig is, anders is al het werk voor niks geweest..... Kan me voorstellen dat de motor slecht loopt omdat de lambda nu rare waardes krijgt, maar die olie druk zit me niet lekker.... Iemand ideeën? Hoe lang duurt het normaal voordat de klepstoters opgevuld zijn?
Morgen bouw ik de boel verder af en dan probeer ik het nog eens.
12 jaar
Topic kan dicht, had de auto even uit laten lezen, en er was geen snelheid signaal aanwezig.... De onderste 3 polige stekker boven op de bak zat nog los ahum, maargoed motor loopt als een zonnetje nu, olie druk melding is ook weg.
Nu de airco nog opnieuw vullen, koppeling vervangen, en einddemper vervangen, en dan verkopen.
Groeten
12 jaar
mooi zo...bedankt voor de feedback.
Op verzoek topic gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar