volkswagen passat 1.8T 68.000 km
Enkele weken geleden viel plotseling de snelheidsmeter uit.
Met herhaalde tussenpozen kwam de goede snelheidsindicatie wel weer terug maar het probleem doet zich tot op heden nog steeds met zekere regelmaat voor. De laatste dagen doet de benzinemeter ook mee. Met als gevolg een alarm dat afgaat omdat ik de benzine-reservestand bereik. Ik heb gemerkt dat het uitschakelen van de airco soms helpt. Het lijkt me dus een slecht contact met als gevolg een overgangsweerstand en daardoor spanningsverlies. Ik las bij audi over slecht gesoldeerde contacten op het printboard van het dashboard. Heeft iemand ervaring met dit fenomeen. Is dit een klusje om zelf te bekijken en te reapareren? Dashboard losnemen lijkt me wel een hele onderneming voor iemand die niet weet waar de schroeven zitten. Kan iemand hulp bieden?
Elke reactie, bijvoorbaat dank!
4 mei; Instrumentenpaneel losgenomen en stabilisator IC (5 pens) doorgesoldeerd. Echter geen resultaat. Printplaat is voorzien van 'smd' techniek. Gezien de complexheid van de print lijkt reparatie moeilijk.
14 juni; euvel nog niet verholpen, nieuwe hint in het speuren naar de oorzaak is het volgende. Brandstofindicatiemeter volgt de schommelingen van de auto tijdens het rijden. Een bocht naar links geeft een lagere brandstofindicatie en een bocht naar rechts een hogere brandstofindicatie. Ik denk zelf aan een condensator die niet helemaal in orde is. Wie denkt met me mee. (de snelheidsmeter valt ook nog steeds uit)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij onder andere bij Volkswagen, zit er een 10 Volt spanningsregelaar op de print van het dashboard verwerkt. Deze spanning dient voor de instrumentatie in het daschboard zoals de benzinemeter en de koelvloeistof-temperatuur-meter. Deze drie solderingen van dit component (een stabilisator i.c.) raken inderdaad met regelmaat los. Doorsolderen is de remedie. Het loshalen van het dashboard hoeft geen probleem te zijn, als het stuurwiel (airbag) er niet af hoeft tenminste. Zelf doen loont echter de moeite (heb ik ook gedaan/gehad met passat 1991) want de VW dealer ziet het dashboard als 1 component en vervangt deze dan.Kost echter wèl zo'n 300 euro
het kan ook liggen aan de solderingen van de pennen waar de centrale stekker op gedrukt wordt, door trillingen willen deze verbindingen nog wel eens los gaan, ook dit opnieuw solderen is de oplossing.
22 jaar
ik zit tedenken aan je snelheids signaal die weg valt.heeft ook betrekking op je tankmeter namelijk.dus adviseer je je snelheids sensor te vervangen.
Oorzaak gevonden! Expansievat van koelwater lekte; hierdoor kwam koelvloeistof via-via op de sensor
21 jaar
Oorzaak gevonden! Expansievat van koelwater lekte; hierdoor kwam koelvloeistof via-via op de sensor
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar