ik heb een golf tdi uit 1998. Bij ca. 120 km/h valt het vermogen weg, geen trekkracht meer en dat dan bij alle snelheden. Als ik hem opnieuw start is het probleem over, totdat de 120 weer is bereikt. Ik heb al het e.e.a. gelezen over de luchtmassameter, maar is dat ook het probleem hierbij? Is dat trouwens die pot met die slangen? en kun je die zondermeer zomaar vervangen?
Of kan het ook nog de overdrukbeveiliging zijn, die net na het luchtfilter zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik weet niet wat je bedoeld met die pot met slangen en net na de luchtfilter zit geen overdrukklep maar dat is de luchtmassameter,
om een goede diagnose te stellen kun je hem beter even uit laten lezen bij een vw specialist. laat ook even horen hoe het afloopt
bedankt voor je reactie, maar ik was even de weg kwijt.
Het blijkt dus of de luchtmassameter te zijn of relais 109.
Hij wordt a.s. zaterdag uitgelezen. Ik hou je op de hoogte.
21 jaar
uit je verhaal te lezen is t inderdaad je luchtmassa meter, het kan zijn dat de dealer niets aan fout codes vindt. Je relais 109 kan je zelf even kontroleren, als die gemaakt is in duitsland dan is die goed, komt die uit thailand dan met je die eerst vervangen want die hebben een productie fout erin zitten.
relais 109 is de aanstuur relais voor de computer als die stuk is stopt de auto er mee en ik begreep uit je verhaal dat dat niet het geval is
het klopt inderdaad dat de luchtmassa meter geen fout code geeft
maar een goede dealer (of vw specialist) kan het wel meten door meetwaarde blokken uit te lezen,het kan trouwens ook de turbo magneet klep zijn maar dat zie je dan wel.
. Ik heb hem uit laten lezen en na een proefritje bleek dat de de overdrukklep, dat is de magneetklep die verbonden is (electrisch) aan de luchtmassameter, kapot was. Deze vervangen en het probleem is weg. het heeft in ieder geval wel allemaal met elkaar te maken.
21 jaar
Er zitten diverse magneetkleppen onder je motorkap, maar geen enkele zit rechtstreeks verbonden met de luchtmassa meter.
Bedoel je soms de magneetklep welke de turbo bedient? Als deze n.l. niet goed functioneert, krijg je of een te hoge of een te lage turbodruk. Hierdoor gaat de ECU over op een noodloop programma. Bij opnieuw starten blijft er wel een code opgeslagen, maar kun je weer gewoon rijden totdat er weer een fout geconstateerd wordt door de ECU.
Weet je toevallig ook welke code opgeslagen was?
21 jaar
nog even het volgende:
zo zie je maar weer hoe belangrijk het vast stellen van een juiste diagnose is alvorens nieuwe (vaak dure) onderdelen te monteren die geen effekt hebben.
daarom is het tegenwoordig raadzaam om een auto met een dergelijk probleem eerst uit te laten lezen alvorens zomaar onderdelen te vervangen,ik weet wel kost ook een paar(euro)centen maar scheelt vaak een hoop tijd en trammelant.
Ja, dat is wel de klep die ik bedoel, maar zit middels een stekker echt aan de luchtmassameter. Er was geen foutcode geconstateerd, maar tijdens een proefritje is bij bepaalde snelheden/toerental een printje gegeven, waarbij, dacht ik, verschillende drukken met luchthoeveelheden zijn gemeten.
Ernst, je hebt helemaal gelijk, alleen zijn de garages niet blij als ze alleen maar uit "mogen" lezen. Doen daar vreselijk moeilijk over. Bovendien hebben ze op voorhand dan al het onderdeel vervangen... Maar feit blijft wel om een goeie diagnose te stellen.
21 jaar
Ik snap 'm. De laaddrukbegrenzer heeft dezelfde geel/zwarte 12V aansluiting als de luchtmassameter. Deze 12V komt van de beruchte relais 109. Aan deze 12V hangt nog veel meer electronica. De laaddrukbegrenzer en de luchtmassameter hebben een gemeenschappelijke voeding, er zijn geen signaaldraden tussen deze twee.
21 jaar
Hoe ze zijn helemaal niet blij als ze hem alleen maar uit mogen lezen???? dan moet je snel een andere garage zoeken
wij zij altijd blij als ze bij ons komen met problemen,ook met uitlezen want daar word ook een beetje aan verdient,trouwens na het uitlezen hebben wij de eerste kans om onderdelen te verkopen en als alles naar wens verloopt komt de klant en mischien zijn kennissen de volgende keer ook weer bij ons.
is dat misschien de reden dat sommige garage's het altijd druk hebben en sommige niet? ik hoop hier mee voldoende gezegd te hebben.
Ik denk het, want bij de garage waar ik hem eerst in onderhoud had, wordt zaterdag nooit gewerkt en zijn ze zo arrogant als de klere, en waar ik hem het laten uitlezen zijn ze elke zaterdag volop bezig.
21 jaar
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Golf uit '98.
Nu vraag ik mij af waar de overdrukklep nou precies zit en hoe die eruit ziet. De LMM weet ik wel te vinden. Dus als iemand mij een omschrijving kan geven van deze overdrukklep, dan zou dat mooi zijn.
21 jaar
Als je voor de auto staat, zit linksvoor het luchtfilter, die grote zwarte bak. Gelijk daarachteraan zit de LMM. Daaraan zit een elektrische stekkerverbinding. Volg die, deze gaat naar de linkerkant, het spatbord en dit vast aan een spoeltje, wat aan de bovenkant 1 slangetje heeft en aande onderkant 2 slangetjes.
Dat is hem. Hij zit dus tegen het spatbord gemonteerd.
Klep kost een eurootje of 40.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar