Ben even bezig geweest om, na het verlagen met KW mn auto rustig te krijgen. De achterwielen versprongen in gaten en op korte hobbels. Dit bleek goeddeels te verhelpen door de bandenspanning achter te verlagen tot (nu) 2.1bar.
De auto gedraagt zich nu rustig en rijdt comfortabel.
Het lijkt er dus op dat het verspringen te maken heeft met de banden(-spanning), want de KW-set is nieuw en van de juiste gewichtsklasse en de rubbers achter zijn n half jaar geleden vervangen door t gemodificeerde type.
Toch vreemd dat de combinatie KW/ Mich.Energy de auto onrustig maakt....
Wat blijft is het schudden.
Dat heeft imo te maken met de zachte wangen van de Energy's (H-type) die vooral op comfort zijn gemaakt.
Comfort waaraan ik&mn ruggegraat wél gehecht zijn, maar van dat schudden wil ik zien af te komen.
Over +- 15.000km zijn de voorste twee banden op en dan moet er gekozen worden voor opvolgers.
Kort samengevat zoek ik 16"banden, 205 breed die onder alle omstandigheden uitstekende grip hebben, maximaal comfortabel zijn en toch niet 'schudden'.
Als ze wat sneller slijten is dat jammer, maar acceptabel gezien mn voorkeuren.
Wie heeft waarmee goede ervaringen?
Groeten
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hele goede ervaring met de DUNLOP SP SPORT 2000E.
Weet niet of deze nog wel overal verkrijgbaar is, nl al een oudere band.
Anders de opvolger van deze band, DUNLOP SP SPORT 01, deze heeft echter wel een a-symetrisch profiel.
conti sportcontact doet het ook prima onder deze wagens; in nederland worden ze er af dealer ook op geleverd.... (helaas niet goedkoop maar wel goed)
Continetal Sport Contact heeft goede rij-eigenschappen maar 2 nadelen mijns inziens:
- boven de 80 km/h veel rumoer, huilend geluid.
- regelmatig wisselen van voor naar achter, ze cuppen nogal.
Deze ervaring heb ik opgedaan onder een VW Golf IV
18 jaar
[quote=Fries33]Continetal Sport Contact heeft goede rij-eigenschappen maar 2 nadelen mijns inziens:
- boven de 80 km/h veel rumoer, huilend geluid.
- regelmatig wisselen van voor naar achter, ze cuppen nogal.
Deze ervaring heb ik opgedaan onder een VW Golf IV[/quote]
wat hier genoemd wordt zijn de gevolgen van het niet optijd wisselen van de banden.. indien men iedere grote beurt de wielen van voor naar achter wisselt... zijn er geen problemen met dit type band..
overigens dat wisselen moet je altijd doen... dit is opzich niks nieuws.. beter voorkomen zeg ik altijd maar.
paul,
en; cuppen heeft iets met het profiel te maken; maar veel meer met de achterasgoniometrie. golf is sinds ouds her bekend om cuppende achterbanden wat met het advies van paul trouwens weer geheel te voorkomen is.
Ik heb er een passat op staan, en wissel elk jaar de banden van voor naar achter.
Ze schieten nu allevier lekker op naar versleten, maar geen enkele bijgeluiden of cuppen........
[quote=audia4]Ik heb er een passat op staan, en wissel elk jaar de banden van voor naar achter.
Ze schieten nu allevier lekker op naar versleten, maar geen enkele bijgeluiden of cuppen........[/quote]
Ik wissel zelden, maar rij door tot voor op is en dán gaan de achterbanden naar voren en de nw achterop. Op die manier heb je op de wielen waarover je t minste kontrole hebt de beste grip.
Heb liever dat ie vóór wegglijdt dan dat ie achter uitbreekt!
18 jaar
[quote=Eekastar][quote=audia4]Ik heb er een passat op staan, en wissel elk jaar de banden van voor naar achter.
Ze schieten nu allevier lekker op naar versleten, maar geen enkele bijgeluiden of cuppen........[/quote]
Ik wissel zelden, maar rij door tot voor op is en dán gaan de achterbanden naar voren en de nw achterop. Op die manier heb je op de wielen waarover je t minste kontrole hebt de beste grip.
Heb liever dat ie vóór wegglijdt dan dat ie achter uitbreekt![/quote]
toch maar beter wisselen, dit voorkomt het doen cuppen van zo'n band.. en laten we rieel zijn... al koop je de beste band... raak je in de slip hou je er toch niks meer aan. je aanpassen van op zo'n moment rijdt veiliger dan de beste band.
paul,
[quote=paulkelder][quote=Eekastar][quote=audia4]Ik heb er een passat op staan, en wissel elk jaar de banden van voor naar achter.
Ze schieten nu allevier lekker op naar versleten, maar geen enkele bijgeluiden of cuppen........[/quote]
Ik wissel zelden, maar rij door tot voor op is en dán gaan de achterbanden naar voren en de nw achterop. Op die manier heb je op de wielen waarover je t minste kontrole hebt de beste grip.
Heb liever dat ie vóór wegglijdt dan dat ie achter uitbreekt![/quote]
toch maar beter wisselen, dit voorkomt het doen cuppen van zo'n band.. en laten we rieel zijn... al koop je de beste band... raak je in de slip hou je er toch niks meer aan. je aanpassen van op zo'n moment rijdt veiliger dan de beste band.
Groeten
Rob
18 jaar
wat michelin adviseert klopt ook wel.... maar dit is een advies en geen garantie..
paul,
een band die relatief weinig last heeft cuppen, is de bridgestone turanza er 300...
wij hebben redelijk veel van deze banden en verkocht en klanten zijn er over het geheel best tevreden over. zo ook de consumentengids, deze band is al 2 jaar de beste koop. ongetwijfeld zullen er meer merken zijn die niet veel last hebben van cuppen, maar veel zullen het er niet zijn...
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar