Volkswagen Caddy SDI: Welke brandstofpompen zijn uitwisselbaar

Bouwjaar: 1996

Hallo,

Ik heb een Caddy SDI van 1996 en ca. 220.000 km op de klok.
Problemen zijn: Vermogen weg, stotteren, ploffen in de uitlaat daarbij lichtblauw-witte rookontwikkeling. Kan niet harder mee gereden worden als ca. 100 km/u. Versnellen van de auto lukt alleen als het gaspedaal maar een heel klein beetje ingetrapt wordt, dan reageert de auto ogenschijnlijk normaal. Bij meer gas eerst stotteren, ploffen, bij nog meer gas lijkt het alsof de toeren begrensd worden en gebeurt er gewoon niks (alsof de laatste 50% van de gaspedaalslag geen effect meer heeft).
Koude start gaat prima, loopt stationair ook mooi rond e.d. De problemen zijn rechtevenredig te reproduceren met de stand van het gaspedaal.

Conclusie van de garage is een defecte brandstofpomp.
Nu denk ik er aan om er een gebruikte pomp op te laten zetten, mede omdat de garage niet 100% zeker is dat dit het probleem is, maar ik weet niet welke pompen uitwisselbaar zijn. Met andere woorden: kan ik aan een type of serienummer o.i.d. zien welke pompen te gebruiken zijn?
De motorcode is AEY 0018889. Verder heb ik op de bestaande brandstofpomp een heleboel nummers gevonden. Eerste regel: 0 460 404 987. Tweede regel: R 640 BS 4028, derde regel: [vw & audi teken] 028 130 110 K, vierde regel: 015 (met een ovaal er omheen) 661 665036.

Ik hoop dat iemand mij een goede tip kan geven welke pompen (nummers) in aanmerking komen.

Bij voorbaat dank voor de moeite,

Cor

Baco

Geplaatst door Baco (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

lightsomedog (0) PRO, 19 jaar geleden

028 130 110 k is een onderdeel nummer van vw/audi is zou via onderdelenlijn.nl een oproep plaatsen voor een sdi pomp met dat nummer dan moet het goed komen.
maar heb je het motorregelapp al eens laten uitlezen op foutcodes?
als de storing zo zie lijkt het wel alsof de inspuitregelaar kapot is en deze zit onder in de pomp.
misschien hoeft de pomp er dan niet af maar dan je het redden met een niuwe inspuitregelaar?
succes max.

Baco (0), 19 jaar geleden

Max,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb iemand die een gebruikte pomp heeft en wil graag even checken of deze past, maar evengoed bedankt voor de tip van onderdelenlijn.nl.

Bij de VW garage is gezegd dat de auto te oud is om nauwkeurig uit te lezen wat precies het probleem is.
Ik heb ook gehoord dat de plunjers of plunjerveren een zwak punt is van deze pompen en dat dit op zich wel te vervangen is. Is dit hetzelfde als de inspuitregelaar? Het zou me wel wat waard zijn om de pomp gewoon te laten zitten, dan hoeft het spulletje tenminste niet opnieuw op tijd gezet te worden, toch?

Cor

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Heb je al gecontroleerd of de aanvoer naar de pomp wel genoeg is misschien zit het brandstoffilter verstopt wel de moeite waard om even naar te kijken.

Hans

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Cor,

Heb je al nieuws? Eventueel zou je het nog op http://www.dieselschrauber.de/ kunnen vragen.

Succes, Thijs

Baco (0), 19 jaar geleden

Hierbij de uitkomst.

Ik heb een gebruikte pomp gevonden en deze laten testen bij Buchli en deze pomp was OK.
Na montage helaas geen enkel verschil, dit ondanks het feit dat de VW dealer een "storing" in de brandstofpomp heeft gemeten met de meetapparatuur.
Auto wederom terug naar de VW dealer en weer doorgemeten. Er werd een storing gevonden in een elektronisch kastje die aansturing of motoregeling "regelt" (weet niet precies wat het is). Nieuwprijs ¤ 1300,00 maar gelukkig is een gebruikt exemplaar gevonden. Hierna waren eindelijk alle problemen opgelost. Volgens de garage was dit een kastje wat eigenlijk nooit stuk gaat. Volgens de garage was het probleem een combinatie van een kapotte brandstofpomp en het regelkastje ??? Ik betwijfel het zelf een beetje, maar daar kom je volgens mij nooit meer achter zonder extra kosten te maken en de oude pomp separaat te laten testen.
Enerzijds ben ik blij dat het probleem opgelost is, anderzijds vindt ik de eerste diagnose van de VW dealer niet helemaal ok.

In elk geval iedereen hier op problemcar bedankt voor de hulp!

Cor

Blue Sky (0), 19 jaar geleden

Ik heb ook een caddy met hetzelfde probleem. Hier is het kastje dat direct onder de voorruit on de plastic flap zit de oorzaak. Dat ding wordt na verloop van tijd nat. (wat wil je ook als die juist onder de voorruit zit...) Als je de stekker loshaalt en je zet hem er weer op is het probleem een paar dagen weg, maar daarna is het er weer. En je krijgt steeds weer andere antwoorden van de dealer. Dus ook hier is de dealer niet helemaal ok......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.