Mijn Caddy met 2 ton ervaring wil vaak slecht in z'n 1. Als de auto een beetje rolt gaat het beter, anders is het vaak echt doorduwen. Koppeling in z'n vrij een keer laten opkomen maakt geen verschil, via de 2 schakelen ook niet.
Ik meen ook steeds vaker te merken dat de 3e versnelling niet helemaal inschakelt, je moet soms het laatste tikje nog even geven. De andere versnellingen geven geen probleem.
Wat is dit en hoe verbeter ik het? Synchromeshes, denk ik? Olie peilen, bijvullen, vervangen?
Met dank, Thijs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
werkt je koppeling wel goed ?
Afstelling en of smering schakelmechanisme.... en de bak eens verversen kan ook geen kwaad met 2 ton, en ze knappen er nog wel eens aardig van op.
Wel dure olie voor kopen, anders helpt het geen moer.
succes
Als je met die problemen zit zal je merken als je de syncroM. wilt gaan vervangen je beter afkomt met een jonge tweedehandsbakje de prijs van de onderdelen en het werk loop heel snel op .Dan ben je weer een tijd gerust.
Kurt
De koppeling werkt volgens mij wel goed, ik heb ook alleen met de 1 en 3 wat moeite. Achteruit gaat (mits stilstaand) probleemloos. Het is ook nog niet rampzalig, meer zo ter indicatie bedoeld.
Bedankt, Thijs
ben helemaal met harrie eens, schakelmechanisme afstellen en smeren zal ie een stuk van opknappen.
Sluit me hier bij aan,
Ik heb indertussen moeite/problemen met de 1ste 3de en 5de versnelling.
Bijna 2ton op de klok en volgende week nieuwe olie.
Dit zou de oplossing moeten zijn.
Groeten Leon
20 jaar
Leon, heb je de olie al verwisseld? En wat zijn je bevindingen?
Groeten, Thijs
Sorry voor de late reactie.
Maar nee nog niet vervangen.
Bij de dealer hebben ze het afgeraden omdat de olie levenslang mee zou gaan. (kosten olie ¤16.50 liter)
Ondertussen voor de APK bezig geweest daarom verder nog geen actie ondernomen.
Wel is mij verteld door de monteur dat de koppeling kraakt bij het intrappen.
Dit zou volgens hem betekenen dat alle bewegende delen dusdanig veel weerstand oproepen dat het indrukken van de koppeling niet genoeg zou zijn voor het volledig en snel ontkoppelen.
Dit zou weer inhouden dat de koppeling blijft plakken en dat de tandwielen niet op tijd stilstaan.
Donderdag staat de auto op de brug bij de dealer en ik hoop dat ze een hulpgereedschap hebben om de olie vulplug los te draaien.
Dan kan ik kwaliteit en niveau van de olie controleren.
Anders moet ik dit zelf doen, de vulplug zit achter de intercooler en heeft dus wat werk.
Hoe lang de drukgroep er ondertussen inzit weet ik niet maar de auto heeft nu (nog steeds) bijna 2 ton gelopen en ik kan me voorstellen dat het nog de originele drukgroep is.
Ik zoek verder en houd jullie op de hoogte
Groeten Leon
20 jaar
Probleem gevonden, de kabel van de pook zat los boven op de bak.
Hierdoor heb je geen afstelling en zwalkt de pook maar wat in de rondte.
Mijn auto schakeld weer als vanouds, geen olie gewisseld
Groeten Leon
20 jaar
Lang gewacht, stil gezwegen, maar 100 punten voor Harry en Arie: Deze week kreeg de Caddy zijn APK en ik heb het probleem aangekaart. De Bosch-dienst heeft het schakelmechanisme afgesteld en gesmeerd, en het is weer het vertrouwde pakje boter!
Wat een wereld van verschil...
De olie is dus niet gewisseld. Nog steeds wil-ie bij stilstand wat moeilijk in z'n 1, maar daar kan ik mee leven.
Bedankt bedankt, groeten van Thijs
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar