close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : welke ET waarde?

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU tdi

Wie kan mij vertellen welke ET waarde ik moet hebben
Ik heb nu aluminium velgen met ET 45 wat perfect past
Nu zou ik stalen velgen hebben en vanwege mijn grote remklauw
Moet ik 15inch hebben nu heb ik 15inch staal gekocht met ET 45
Maar passen niet!! Velg zit al klem tegen mijn klauw en heb de bouten
Nog geen eens vast gedraaid!? Wie weet hoe dit zit?

Alvast bedankt voor de reacties

M.v.g david

Geplaatst door

david85 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de link.helaas kom ik er niet echt verder mee

M.v.g david

david85 0

9 jaar

tja...wat voor antwoord wil je dan?
ET waarde is te groot.
Eerst kijken wat voor maat je nodig hebt en niet zomaar wat kopen...

Hans4040 1285
badge vip badge

9 jaar

Dat heb ik ook gedaan .ik heb nu et45
En gekocht staal et45

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Mag ik u vragen om welk merk auto het gaat, en welk type en welke motor.

Op de oude velgen staat de ET waarde gewoon vermeld.
Dat kan aan de binnenzijde vermeld zijn, maar soms ook wel aan de buitenzijde.

Het moet dus niet, blijkbaar kan er bij uw auto geen kleinere velgen gemonteerd worden, dan de 15 inch.
Groter mag zeker wel, maar houd dan wel rekening mee, met de hoogte van de band, wat vaak aangeduid word op deze wijze.
Dan is de in dit geval van de aanduiding de 65 belangrijk, hoe groter de velg in Inches, hoe kleiner het getal zoals die genoemde 65.
Erg belangrijk word dan de rol omtrek van de band, en dit is gewoon te meten, met een meetlint.
Zo zit u altijd goed, met de hoogte van de band.
Want als de rol omtrek van de band groter word, dan de originele maat, dan treedt er een afwijking op in de snelheidsmeter van de auto.

195- 65-15 R Dit betekent dat de 195 de breedte van de band is, dan de 65 is het percentage de hoogte van de band, deze word dus weergegeven als percentage van de breedte.
Bij een bandenmaat 195-65-15 R is de hoogte van de band 65 % van de breedte. In dit voorbeeld is de hoogte dus 65 % van 195 mm en daarmee 126,75 mm.
De 15 aanduiding, dat is de doorsnede van de velg. De R, die staat dus voor Radiaal.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo ad

Het gaat om een vw golf 2 met een 1.9tdi
Kleiner dan 15inch gaat niet inverband met
De remklauw het gekke iis dat ik nu staal gekocht
Heb met de zelfde banden maat en de zelfde ET waarde
Maar nu komt het probleem. De velgen passen niet
Ze komen vast tegen de remklauw te zitten

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Is de bolling van de plaat van de velg hetzelfde, of is de plaat van de velg vlakker.
Daar zou dan het verschil in moeten zitten, als het dezelfde maat velg, en met exact dezelfde ET waarde.

Raakt de remklauw nu de plaat, of de velg kromming?

Men zou toch zeggen, een 15 inch velg van een Golf.
Maar het zou kunnen zijn, dat deze velg van een benzine motor is, met een kleinere inhoud, en dan is de remklauw ook kleiner, en dan past het dus wel.
Enkel dan wel bij een benzine golf.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo ad

Het is inderdaad de bolling van de velg
Die die klauw raakt

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Goede middag, beste David,

ja, dat heb ik al vaker gezien.
Dan zijn dit de velgen van een benzine uitvoering, en dat past vaak niet onder de diesels.

Ik zelf monteer altijd een maatje grotere velgen.
Mijn auto, daar zaten ook 15 Inch velgen onder, ik heb direct 16 Inch velgen gemonteerd.

Het toerental word iets lager, en de auto rijdt er geweldig op.
Ik ga dus ook nooit groter dan één maat groter, wel breder.
Normaal lagen er standaard velgen onder van 15 Inch, met de banden maat 195-60-15 R.
Nu heb ik dus 16 Inch velgen, met de bandenmaat 225-50-15 R.
De afwijking in de teller is te verwaarlozen.

Hartelijk dank voor uw reacties.

Ik hoop dat u er uit zal komen, en anders gewoon verder vragen, er zal zeker antwoord volgen van mij, of de andere forum leden.

Ik wens u alvast een heel fijn weekend toe, en geniet heerlijk van het goede weer.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo ad

Heel veel dank voor de reacties.

Het enige wat er nog is is dat dit orgineel een golf benzine was
En de naven klauwen en de rest van de ophanging van de auto
Nog steeds van een benzine motor is!? Zou het misschien ook
Nog iets met de j waarde te maken kunnen hebben? Mijn aluminium
Velgen zijn 6j en de stalen velgen zijn 5/1.2 j?

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo ad

Het is trouwens de platte plaat van de velg die de
Remklauw raakt!! Qua omtrek past de velg gewoon

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

De J maat schijnt 6J te zijn.

En de ET waarde is 38

Maar dat zou ik moeten nakijken, op de andere pc.
Daar heb ik meer gegevens van de auto's staan.
Nu zit ik beneden op de laptop te werken.

De 45 ET, ja dan komt de velg verder naar binnen, en de band ook.
Dus, geloof ik de site waar ik dit gegeven heb, echt wel

Het verschil is dus gerekend van 45 ET naar 38 ET, dat is dus 7 mm.
Dat is haast een cm.
Dus een velg met een ET waarde van 38 die komt 7 mm verder naar buiten.
Misschien net voldoende om vrij te lopen.

Inderdaad, bij Volkswagen Golf blijkt de ET waarde dus ook ET 38 te zijn.
De J maat is dus 6 J.
Deze gegevens zijn geheel correct, deze gegevens komen dus bij VW vandaan.

De velgen met de ET 45 waarde, die komen waarschijnlijk van een ander type VW vandaan!
De steek is dan wel gelijkwaardig, en zo ook het naaf gat.
Het enige verschil is de ET waarde.

Ik hoop dat ik u een beetje op weg heb kunnen helpen, beste David.

Heeft u meer vragen, stel deze gewoon.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo ad

Klopt ook inderdaad dat het orgineel et38 is
En mijn aluminium velgen zijn et45 die passen!
Maar staal et45 niet?! Dit is dus het vreemde
Er aan hoe kan aluminium et45 wel passen
En staal et45 niet?

Nogmaals erg veel dank voor de hulp.kom
Er zelf even niet meer over uit

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Dat ligt aan de constructie v/d velg. Stalen velg is iets platter dan lm velg. Een van de oplossingen is vulringen te gebruiken.

voyager 0

9 jaar

Oke dan zal ik daar om gaan zoeken

Bedankt!

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Dat kan zo zijn, dat een licht metalen velg constructie boller is, dan een stalen velg.

Beste Slobodan,

Vulringen, die zou ik echt niet gebruiken, dat word wel een beetje eng, en gevaarlijk.

Monteer dan beter spacers/ spoor verbreders, die bestaan uit een gedeelte.
Of dit allemaal gemonteerd mag worden, geen idee.

Ik had ooit verbrede velgen onder de auto, en de politie vroeg bij een controle, zitten er spacers/spoor verbreders onder de auto.
Mijn antwoord was dus nee, deze zitten in de velg gelast!
Dus zou ik dat beter even navragen.

De velg word daarbij gedemonteerd, los gesneden, en het deel waar de band op ligt, dat word dus in twee delen gedeeld, en dan gaat men een brede ring met dezelfde diameter tussen de twee delen lassen, de velg verbreden dus.
Daarna word de gehele velg weer samen gelast.
Daarna word de velg gebalanceerd.
Op deze wijze kan men dus ook de ET waarde veranderen van de velg.

Of men dit bij licht metalen velgen doet, daar ben ik niet mee bekend.
Die vraag zou u dan aan een velgen dokter/specialist moeten stellen.

Succes, beste David.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ik schreef vulringen omdat ik aan het woord spacers niet kon komen. Mijn excuus voor mogelijke verwarring.
De spacers die ik bedoel zijn de ringen die je aan de naaf legt.Die komen dan tussen de naaf en de velg te staan! Dus NIX lassen.
Enige is dat ik niet weet welke dikte het moet zijn.2-3 of mogelijk zelfs 5 mm.

voyager 0

9 jaar

Hallo beste Slobodan,

Maakt niet uit hoor, ik wist ongeveer wel wat u bedoelde.
Vandaar dat ik het woord spacers of spoorverbreders liet vallen.

De velgen die ik had laten verbreden, die kon ik nergens in een breedte maat vinden.
En, ik wilde het een beetje origineel houden.
Dis de velg laten demonteren, en er een brede ring er tussen laten lassen.
Nu was het dus in feite een originele velg, maar dan een die breder was gemaakt.

Spacers had ik dus echt niet nodig, want het warde dus de originele velgen waar deze auto mee de fabriek was uit gekomen.

Maar er zit dus altijd een maar aan het verhaal.
Ik weet dus niet, of het toegestaan is, om spacers /spoor verbreders te monteren?
Het kan zomaar zijn, dat het toegestaan is, maar het kan ook zijn, dat het verboden is, en dat kan tot vervelende dingen leiden.
Zoal in beslagname door de politie, uiteraard met een boete.
Of u kunt deze thuis demonteren, en een dag of wat later inleveren bij de politie, maar ik weet het dus niet hoor!

Ik zou het eerst eens navragen.

Beste Slobodan, als u de velg tegen de naaf houd, dan kunt u met een schuifmaat de afstand bepalen, door dit te meten.
Zoals ik het kan inschatten, was het verschil 7 mm, dan zou een 5 mm extra geen overbodige luxe zijn.
De spacers zijn in verschillende dikte verkrijgbaar.

Let uiteraard wel op, dat de banden niet buiten de carrosserie uitkomen, want dat mag absoluut niet!
Dat vraagt dus echt om problemen bij de politie en de APK.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Beste mensen

Ik zat inderdaad al te kijken naar spacers / spoorverbreeders
En voor mijn gemoed rust bij het merk spul zoals H&R

Beste AD

Ik zal dit inderdaad eerst maar even na vragen bij de politie of
Beter nog de RDW. Mochten die groen licht geven denk ik dat
Dit voor mij de oplossing is voor het vervelende probleem

Ik hou iedereen hiervan op de hoogte

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Goedemorgen, beste David,

Ja, de RDW, dat is de aangewezen instantie.
De politie, die staken, en die hebben daar dus geen zin en tijd voor!

En niet elke politieman/vrouw kan deze vraag zomaar beantwoorden.
Maar men vraagt er wel om, als de wielen verder naar buiten staan bij een controle.

Maar ik heb het voor u opgezocht.
Het behoort niet bij de typegoedkeuring van de auto.
Het mag dus echt niet!

Bij een politie controle, als ze het in het oog hebben, dan kan men ter plaatse de spacers verwijderen, en netjes inleveren bij de politie.
Ja, en dan, we kunnen dan helaas niet verder rijden, want de velgen kunnen niet meer gemonteerd worden, in bepaalde gevallen.

Maar leest u het artikel eens.

Google eens:
Zijn spoorverbreders of spacers toegestaan bij een auto.

Klik dan op de regel: Montage spoorverbreders niet raadzaam, stoere wielen vol risico's.

Lees het gehele verhaal, en u zult echt lezen, dat het dus juridisch niet mag.

Dit gehele artikel is geschreven door AMT : www.amt.nl dat is een proffessionele site voor garage houders.
Deze weten vaak wel wat wel mag en wat niet mag.

Dit artikel, dat bespaart u weer wat bel en vraagwerk.

Maar als ik een hele goede raad mag geven, ik zou dus nooit beginnen aan spoor verbreders.
Ik bekijk altijd eerst, welke ET waarde er bij mijn auto gebruikt word, en dan pas ga ik andere velgen kopen.

We gaan tenslotte ook geen velgen kopen met een andere steek waarde van de wielbouten, en gaan dan vervolgens andere gaten boren voor de wielbouten.
Wel bestaan er dan weer velgen met een Multi steek, deze zijn dan geschikt voor meerdere merken en type auto's.
Maar ik zelf, dat vind ik geen porem.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo AD

Multi steek vind ik persoonlijk ook niks
Hou van zo orgineel mogelijk. Ik zal eerst
Een kijken of ik een velg kan lenen met
Een andere ET waarde en kijken of het dan
Wel past.in ieder geval heel veel dank voor
de tijd en Hulp zo ver

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Het was mij een waar genoegen, om u te kunnen helpen.
Dat doe ik erg graag, de medemens hulp verlenen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo iedereen

Ik hen zojuist contact gehad met de RDW over
Spoorverbreeders of dit nu wel of niet mag

Volgens de technische afdeling van de RDW
Mag je gewoon spoorverbreeders monteren
Zolang ze op een veilige manier bevestigd zijn
Houd dus in niet buiten de wielkasten en de goede bouten
gebruiken. Zit dit allemaal goed mag de politie ze niet in
Beslag nemen en mag de auto niet worden afgekeurd!!

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Ja, het word toegestaan!
Dat woord toegestaan, dat moet je wel erg ruim denkend opvatten!

Stel, dat er iets gebeurt, waarbij de spoorverbreder er voor zorgt, dat de wielmontage los geraakt, en u veroorzaakt daar een ongeval door, met letsel of wellicht nog erger.
Wie draait er dan voor de schade op, ik denk dat de verzekeraar erg moeilijk kan gaan doen.
Er was een of meerdere niet type goedgekeurd materiaal/onderdelen gemonteerd.
Er is dan immers een rapportage van de politie aanwezig!

Daarbij komt dus nog, dat de politie inderdaad de spoorverbreders laat demonteren bij een controle.
Dat heb ik dus aan een vriend van ons gevraagd die bij de politie werkt.
Zeker, wanneer deze montage buiten de carrosserie uitsteekt!
Demonteren, en ter plaatse, dan mag je nog heel erg blij zijn, dat er geen boete word opgelegd.

Nee,, het is dus veel beter, om een velg te monteren, met de juiste Et waarde, veel veiliger, en geen gedoe onderweg.

Ik heb dus eens wat van dit soort materiaal bekeken, en ik wil dat absoluut nooit onder mijn auto hebben.
Gezien, dat men al langere bouten moet gaan monteren, en dat sommige setjes van de spoorverbreders echt niets voorstellen.
Daarbij laat ik het er bij, hoeveel sommige sets voldoende raakvlak bieden, nee geef mijn portie maar aan fikkie.
Kort om, er zit veel kaf onder het koren!

Maar het is uw auto, en uw verantwoording, daar ga ik niet tegen in.

Ik ga er mijn vingers niet aan branden.
En zal dit soort onderdelen zeker en vast nooit aanraden.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo ad

Je hebt natuurlijk gelijk in zekere zin
Nou is het zo dat ik een setje gezien
Heb met het TUV goedkeuring
Deze set monteer je met aparte bouten op de
Naaf / trommen en bevestigd vervolgens
Het wiel met de orginele wielbouten / moeren

Maar voorop staat natuurlijk dat jecer goed om
Moet denken wat je precies doet anders wordt
Het inderdaad een gevaarlijke bedoeling

M.v.g david

david85 0

9 jaar

Hallo beste David,

Zoals ik al aangaf!

Het is uw verantwoordelijkheid en uw keuze, u bent verantwoordelijk voor de staat van uw auto, en de veiligheid daarvan.

Ik zal dit soort montages nooit aanbevelen!
Ik wil daar echt mijn vingers echt niet aan branden, ongeacht wat men ook vertelt.

Ik vind een veilig voertuig het allerbelangrijkste.
Dan hoe een voertuig er uit ziet, zoals dikke wielen, met spoorverbreders e.d.
Ik ga echt voor veilig en origineel.

Met vriendelijke groet,
Ad

Hallo AD

Ik ben het met uw eens.alleen is bij mij de pech
Dat orgineel niet meer past inverband met de
Rem upgade die is gedaan om de auto veilig te
Laten stoppen omdat er een andere motor in de
Auto is gekomen. En het bij mij moeilijk lijkt velgen
Te monteren en terug naar kleinere remmen niet een optie
Is

M.v.g david

david85 0

9 jaar

ET waarde heeft niets te maken met het probleem hier...
Dit is alleen de positie van het hart van de velg ten opzichte van het midden van de velg...
Omdat je andere remmen hebt gemonteerd, zul je op zoek moeten naar velgen die zo zijn gemaakt dat jouw remmen deze niet raken, dus volgens mij moet je gewoon op zoek naar 4x100, ( als ik het goed heb) en dan passen passen passen....

zx9r 0

9 jaar

Goedemorgen, beste Chris,

Ja, dat is erg goed uitgelegd van u.


De positie van het hart van de velg, ten opzichte van de velg, waar de band gemonteerd word..

Dat noemt men de ET waarde!

Doordat men een dieselmotor heeft ingebouwd, dan zal men technisch gezien de remmen ook moeten aanpassen, dus grotere remklauwen en remschijven.
Doet men dit niet, dan word de VW niet goedgekeurd bij de RDW voor diesel op kenteken!

En dan zit er waarschijnlijk niets anders op, dan velgen te monteren, met een ET waarde die lager is.
De velg gaat naar binnen, dus het hart van de velg naar buiten.

Met vriendelijke groet,
Ad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.