Vandaag voor de derde(!) maal in drie weken m'n winterbanden laten balanceren.
Eerst zet men een wiel op een CEMB C61z: afwijking 10 gram aan de binnenkant van het wiel.
Daarna (zonder lood te plakken) na het wiel een halve slag gedraaid te hebben: 15 gram aan de buitenkant van het wiel.
Hetzelfde wiel op een andere machine CEBM C71: 20 gram aan de buitenkant van het wiel.
Dit wiel was een week daarvoor ook al gebalanceerd.
Alle wielen laten balanceren, maar er bleef een (kleine) onbalans bij het rijden bij ongeveer 130km/u.
Wat kan dit nou zijn? Zelfs als er een hoogteslag in een band zit, zou deze toch op elk balans apparaat hetzelfde moeten aangeven?
Als ik de technische specs zoek, zie ik dat een C71 een wiel binnen 1 gram kan balanceren.
Als een wiel dan 20 gram afwijking geeft terwijl deze een week tevoren gebalanceerd is, is dat toch gek?
Hoe groot mag de afwijking zijn van een balans apparaat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een wiel kun je zo goed balanceren, dat er alle onbalans uit gehaald wordt op de machine.
Dit zegt niets over de hoogteslag. Die krijg je er echt niet uitgebalanceerd. Kun je wel goed zien op het balanceerapparaat.
Hoogteslag geeft wel een trilling in de auto, ondanks dat je nog zo goed gebalanceerd hebt.
Op een modern apparaat kan gebalanceerd worden tot op een halve gram.
hoogteslag is niet weg te balanceren , blijft dus voelbaar op de auto.
Maar is het onderstel wel eens gecontroleerd op speling bv. , dit kan ook trilling/onbalans veroorzaken , aandrijfas is een optie , ondanks dat de auto nog niet zo oud is.
Waar voel je het trouwens in het stuur of in de stoel ?
Id, als je dit wil uitsluiten, monteer je je zomerwielen. Weet je gelijk of het aan de wielen ligt of juist niet........
je moet opzoek gaan naar een bedrijf die een modern apparaat waarmee de banden onder druk worden gebalanceerd. Dus in plaats van los op een as drukken er rollen tegen de band aan tijdens het ronddraaien. Hiermee wordt het wegdek gesimuleerd en kan er nauwkeuriger gebalanceerd worden. (ze kunnen zo het verschil uit halen of het probleem in de velg zit of in de band)
Met de zomerbanden heb ik geen probleem.
Wat ik het meest gek vind, is dat een wiel wat een week eerder gebalanceerd is, 20gram onbalans heeft. (Geen gekke dingen gebeurd in die week.) Hoe kan dat?
De onbalans is met name te voelen in de stoel. Het stuur is stil.
9 jaar
Dan zit er een bult op een achterband. Of een canvasbreuk in een van je achterbanden.
Kijk daarom vroeg ik ook , voel je het in het stuur of in de stoel , probleem zit hem inderdaad dus in 1 van de achterbanden.
Achterbanden cq ophanging achter goed controleren.
Hey Ferrie,
TS zei dat met zomerwielen géén problemen waren. Dan moet het haast wel in de banden zelf zitten.
Kijk eens of er teveel vocht (water) in de banden zit. Dit geeft hetzelfde resultaat. Vocht kan er in komen door vochtige lucht of doordat de banden niet zuiver waren met montage.
[quote=wopitop]Kijk eens of er teveel vocht (water) in de banden zit. Dit geeft hetzelfde resultaat.[/quote]
Miss. zit er wel een banaan in, je weet maar nooit [url=http://postimage.org/][img]http://s15.postimg.org/pkuvolmxz/tong.gi...[/img][/url]
Hoe controleer ik of er vocht in de banden zit?
Als het klotst is het duidelijk, maar zoveel zal het niet zijn. Het zal hooguit 10-20ml zijn (10-20 gram).
9 jaar
[quote=dutch123]Hoe controleer ik of er vocht in de banden zit?[/quote]
Dit verhaal is dikke onzin..., wat een mens al niet bedenkt ;
Gr. paul
A , beoordelen of de band nog te balanceren is , B velg ook in orde , je ziet vaak bij afwijkingen van 20 tot wel 50 gram dat het lood of zink op die plek getikt of geplakt wordt , terwijl de onbalans nooit op dat kleine plekje alleen zit maar over een groter deel van de omtrek , zowel statisch als dynamisch Ik verdeel dan het lood over een groter omtrek en merk als er veel harder gereden wordt dat de balance niet verstoord wordt door zwaartepunt gyroskopische kracht , er kunnen natuurlijk meerdere oorzaken zijn in trilling betreft de auto zelf , maar begin maar bij het wiel
gr Thorpe
Beste P. Kelder, het was een serieuze poging mee te denken met het probleem van de TS. Vaak worden winterbanden buiten opgeslagen of liggen even buiten in de regen tot het moment van montage. Als tijdens de montage niet zorgvuldig de banden inwendig worden drooggemaakt, zorgt het achtergebleven vocht tijdens stil staan een (zij het klein) plasje onder in de band. Vervolgens ga je rijden en zoals bij de emmer met water wordt het water naar buiten geslingerd. Laat daar wat wiskunde op los en je zult er achter komen dat een kleine hoeveelheid water ( of vocht als je dat liever hebt) genoeg is om een onbalans te laten ontstaan van 15 a 20 gram.
En ja, een banaan kan ook.
[quote=wopitop]Beste P. Kelder, het was een serieuze poging mee te denken met het probleem van de TS.[/quote]
Onze ouders hebben ook jarenlang gepoogd ons te laten doen geloven in Sinterklaas....
En hier laat ik het maar bij.. ;)
Gr. paul
Serieuze reacties, roepen ook serieuze antwoorden op.
Als de TS , nou eens, achterop zijn zomerwielen monteert, dan zal hij zien dat het probleem weg is. >> Dan ligt het toch aan de banden?
Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik ga dit weekend e.e.a. eens bekijken.
Onrondheid moet te vinden zijn door het wiel te laten draaien. Er zit natuurlijk altijd iets in, maar wat is acceptabel? Orde grote 1mm?
Vocht lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar als ik de tank van m'n compressor leeg laat lopen, komt er ook wat vocht uit.
Met zomerbanden heb ik geen probleem, ik sluit de auto daarom voorlopig uit. Het zit of in de banden of in het balanceren. (de gebruikte apparatuur)
Hoevaak wordt de apparatuur voor balanceren normaal gecalibreerd? En wordt dat vastgelegd in een document? (zou moeten voor ISO certificatie)
9 jaar
een compressor is niet te vergelijken met een band , hier laat ik het maar bij , inderdaad gewoon de zomerbanden monteren achter en het antwoord wordt vanzelf duidelijk.
Een tijdje geleden ontdekte ik na tig keer balanceren dat de klant een anti lekmiddel in zijn band had gespoten zonder dat te melden. Met iets vloeibaars in je band kun je het balanceren dus wel vergeten. Dat vloeibaar kan idd ook gewoon water zijn. Band demonteren, dan weet je het.
Om even te laten weten dat het idee van wopitop zo gek nog niet is.
... om er een punt achter te zetten; STEL, stel nou eens dat er een halve liter water in die band zit, hè stel. ; ik denk niet dat die bandenmonteur zo stom is, maar stel ..... dat water zal zich door de hierboven al gestelde, centrifugaalkrachten, toch naar buiten worden geslingerd.??? Het is geen vaste klont. Dat verdeeld zich dan toch over de hele omtrek >>>> dus hiermee géén onbalans. Uitgesloten .
Om te controleren of er een hoogteslag is, heb ik de auto precies zo hoog opgekrikt dat er een plankje onder het wiel kon.
Bij één wiel kon ik met een voelermaatje een hoogteslag van hooguit 0.3mm meten, maar meer niet. Andere wielen waren perfect rond.
Ik heb geen idee of 0.3mm iets doet, maar de wielen zijn nog eens gebalanceerd bij een andere vestiging van het bedrijf met een moderner apparaat.
Bij alle wielen werd er toch weer een afwijking werd geconstateerd. Nadat het 'lood' geplakt was, weer gereden en nu was het wel in orde.
Zou het dan toch aan de balanceer apparatuur gelegen hebben?
9 jaar
Meestal is het willekeur van de monteur....zo van: hier ongeveer moet het lood
Een fastfitter moet geld verdienen, dus hoe meer klanten op een dag hoe beter.
9 jaar
Een Anti lekmiddel is dikker dan water, geeft dus wel degelijk problemen. Net zoals er idd mensen zijn die het balanceerapparaat niet het extra rondje laten draaien om te controleren of het loodje ook daadwerkelijk op de juiste plek, net zoals er plakloodjes over de tape geplakt wordt van het oude plaklood (kwestie van geduld tot dat misgaat). Als je tijdens het balanceren je apparaat vasthoudt weet je al voordat de machine klaar is of er wat mis is met de band (zoals bijv.hoogteslag). Alleen kun je met dat alles dan niet meer verwachten dat de persoon in kwestie voor een paar euro je band monteert.
En zo zullen er ook wel mensen zijn die een gebruikt setje aanbieden op de bekende sites waar dit lekmiddel in zit, omdat ze van een kapotte band af willen voor de hoofdprijs. Ik heb zelfs gebruikte banden gezien waarbij de (afkeur) droogtescheuren met zwarte latex of iets dergelijks waren dichtgesmeerd. Goedkoop is duurkoop in deze.
Zoek gewoon een garage die wel tijd en aandacht aan je banden besteedt, en desnoods ook even onder de auto kijkt. Aangezien het een Golf is kan daar ook een probleem zitten, al lijkt me dat gezien het bouwjaar wel wat snel. Voordat iemand daar iets over gaat zeggen: vraag me niet hoe het komt, maar als de auto problemen heeft komt dit naar voren zodra je nieuwe banden monteert.
[quote=dutch123]maar de wielen zijn nog eens gebalanceerd bij een andere vestiging van het bedrijf met een moderner apparaat. Nadat het 'lood' geplakt was, weer gereden en nu was het wel in orde.[/quote]
Mooi dat het is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar