Hallo,
Ik zit met een klein probleempje. Na een aanrijding met mijn luxe auto zat ik even zonder geld en zonder vervoer. Heb toen een golfje 2 gekocht uit het jaar 1989. Het is een 1.6 diesel. Na de proefrit ging alles goed maar goen ik bijna thuis was begon de ellende.
Er kwam ineens een gigantische wolk uit de auto. Het was echt zo`n dichte wolk dat de auto`s achter me gedwongen waren om te stoppen. Het was zelfs zo erg dat het ook in de auto kwam. Ik gooide hem meteen op de vluchtstook en deed de motor uit. Dat dacht ik dus, maar de motor bleef gewoon doordraaien ondanks dat ik de sleutel in me handen had en bleef maar van dat witte grijze bruine dicht mist uitbraken.
Na een tijdje ging de auto vanzelf uit, heb toen voorzichtig de motorkap open gedaan. Overal lag olie, de hele motor zat onder de olie en koelvloeistof.
Ondanks dat heb ik hem toch weer gestart en gauw naar huis gereden.
Wat kan dit zijn:
-auto bleef lopen ondanks sleutels eruit
-olie en water overal onder de motorkap
-die gigantische wolk die eruit kwam waardoor je echt niet zag ( is niet overdreven)
-de slang van de koelvloeistof was keihard, leek net een houten stok
-na vullen van koelvloeistof leek het reservoir op een bubbelbad.( een en al bubbel)
Wie weet wat het kan zijn.
Alvast bedankt voor de hulp.
(goedkoop is duurkoop blijkbaar)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is op hol geslagen wil zeggen dat hij op de motorolie is gaan lopen zo aan verhaal te zien is niet meer de moeite om te maken gezien de leeftijd
Motor is op motorolie gaan draaien dat gebeurd meestal als het oliepeil te hoog is of de motor zover versleten is dat de carterdruk veel te hoog is.
Hans
dus dat betekend einde oefening voor dit golfje.
Kan ik niet wat motorolie eruit laten lopen of is het probleem hiermee niet verholpen.
Een collega van mij zegt elke keer koppakking maar jah die heeft ook niet echt verstand van zaken als ik zie wat voor miskopen hij ook doet.
groetjes.
16 jaar
in ben bang dat het indd einde oefening is! ander blok inbouwen maar dat is eigenijk al te veel werk.....
hoeveel heeft ie gelopen? eigenlijk?
16 jaar
de kilometerstand staat op 189445.
ga vanmiddag naar de garage om te kijken wat een oplossing kan zijn.
dank jullie wel voor jullie reacties.
16 jaar
Niet minder olie er in gaan doen dit moet je gewoon op peil houden.Luchtfilter vernieuwen die is nu doordrenkt van de olie en het filterhuis schoonmaken en dan proberen.
Hans
he dit is grappig, ik ben wel een beetje handig en ben eens gaan kijken.
De luchtfilter is droog.
het waterresevoir is schoon.
ik kan geen gescheurde slangen ontdekken of zo.
heb olie afgetapt, en er zat 6 liter in ongeveer. (is dit normaal voor een golf 1.6 diesel)
de auto die start nog steeds gewoon normaal
De dikke slang voor koelvloeistof die wordt echt kei en keihard. ( als ik de dop van de expantievat open draai dan wordt deze weer zacht)
heb er 4 liter olie in terug gegooid (leek mij genoeg)
de oliepeilstof is afgezaagd heb ik ondekt.
Ik denk dat ik beet ben genomen met dit golfje. (rare mensen op de wereld)
16 jaar
6 LITER lijkt me iets wat veeeeel... liter of 4,5 a5 met vervangen van oliefilter?/??
16 jaar
[quote=Henkk]6 LITER lijkt me iets wat veeeeel... liter of 4,5 a5 met vervangen van oliefilter?/??[/quote]
wel gewoon op pijl brengen de olie niet 4 liter lijkt genoeg ff pijlen en checken hihihi
foutje deze post hihih ik doe ook nog wel eens iets niet goed hahaha.. oliepijlstok afgezaagd is niet netjes... maar waarom geen idee
16 jaar
auto staat bij de garage, koppakking is idd lek doordat hij op hol geslagen is.
volgens de garage is het een kwestie van nieuwe pakking, kop vlakken, nieuwe olie erin en weer proberen.
totale kosten 300 euro.
nou ben benieuwd of hij nog te redden is.
hou jullie op de hoogte.
16 jaar
ok help je hopen.... maar heb er niet zo heel veel vertrouwen in.
aangezien je oliepijlstok afgezaagt is ed.
maar k hoop voor je dat het de oplossing is .... ben benieuwd
16 jaar
Olie-peil-stokken werden op sloperijen vaak afgezaagt omdat de auto's in open veld eigenlijk van alle vloeistoffen moeten zijn ontdaan, maar auto-demonteurs hebben liever dat de auto rijdbaar blijft i.v.m. verplaatsen, en minder kans op vast gaan zitten, eigenlijk moeten ze op een vloeistof-dichte-vloer staan.
Als nu jou auto daar al geweest is en iemand koopt de complete auto, denkt deze dat er te weinig olie in zit en gaat vrolijk vullen, ik denk dat er daarom veel te veel in zat.
Het was natuurlijk meer als 6 ltr. want je hebt ook een hoop opgestookt!
ok lekker slim hihih dan ga je indd te veel vullen.... en niet een beetje te veel ook ?
zou dan zowiezo een nieuw stokkie aanschaffen ;)
16 jaar
Ja dat is precies wat de garage vertelde. Kijk mensen met verstand van zaken. Dank jullie wel jongens. Laten we hopen dat hij nog te repareren is.
groetjes.
16 jaar
ik hoor het graag ben erg benieuwd!
suc6
16 jaar
die km stand is onwaarschijnlijk laag; zal in het echt wel richting de 400.000 zitten.... Kop vlakken??? Alleen indien nodig..... Nieuwe pakking, en een juiste peilstok en je rijd weer.
Deze motoren zijn niet af te beulen.
volgens de garage zijn de apk keuringen goed gedaan, geen gekke kilometerstanden.
Ik dacht eerlijk gezegd ook aan een kilometerstand van rond de vier ton en dat er naderhand een andere klok is ingebouwd of iets dergelijks.
De auto schijnt overmorgen klaar te zijn, ben benieuwd wat er uit komt rollen.
16 jaar
slecht slecht nieuws,
koppakking is vervangen, kop ik zelfs 2 keer gevlakt. Alleen het probleem van de hoge druk in de dikke koelvloeistofslang blijft erg hoog. De slang wordt keihard na het starten al.
Als we daarna de dop van de resevoir afhalen dan spuit het koelvloeistof eruit.
Wat kan het probleem zijn. Graag advies want ik weet het niet meer en de garage wil van alles gaan vervangen.
Wat kunnen we nog proberen.
Met virendelijke groet,
16 jaar
Dan is mogelijk de cilinderkop gescheurd.
Hans
zoek even op 1.6 D op marktplaats bij de vw onderdelen, scoor je een heel blok en flikker deze motor gewoon weg.
de garage heeft gebeld, grrrr de onderblok daar zit een scheur in. Hans4037 je hebt gelijk en audi4 ik denk dat dat de enige oplossing is om er een tweehands motor in te zetten.
Dank jullie wel voor de medewerking.
groetjes
16 jaar
ander recept is men neme de volgende vw golf; economisch misschien wel verantwoorder....
trouwens, scheur in onderblok?? ik heb het bij deze motoren nog niet mee mogen maken; maar ja wonderen zijn de wereld nog niet uit..... Vent die de koppakking er nou 2 x uitgesleuteld heeft had dat wel even mogen controleren. (onderblok verdraaien, daarna kun je het meestal wel zien aan de cilinderwanden)
het was meer die gast van het revisiebedrijf die hem in de eerste instantie niet goed gevlakt heeft. Daarna nog een keer gevlakt. Maar de auto bleef druk opbouwen. toen wilden ze de onderblok uitbouwen en die laten vlakken. Maar toen ze eraan begonnen kwamen er uit plekken waar normaal gesproken olie uit moet komen water uit. Ze hebben hem daarna toch op de testbank gezet en tja de eerste keer in me hele leven dat ik hoor dat een gietijzerenblok van een golf 2 gescheurd is.
Ik heb nu een golfje op het oog voor 250 euro zonder apk en een rotte bodem. Denk dat we daar maar de motor uit sleutelen en er in de ander inlepelen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar