Beste mensen,
Mijn passat rijdt als een droom maar wanneer je ongeveer 5 minuten rijdt staat de temp sensor al op 3/4 (nog net niet in de gevare zone). Wanneer je stil staat loopt de temp weer wat terug maar ga ik weer rijden dan loopt deze gewoon weer op.
Wat er nog even bij is gekomen is dat wanneer de auto loopt op een gegeven moment het voorgloei lampje doodleuk begint te knipperen. Is dit een samenhangend probleem of heeft iemand een idee wat het kan zijn?
alvast bedankt voor jullie hulp,
robin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de koelvloeistof op peil? Verlies je koelvloeistof dan kan je eens kijken of ergens een lek is.
Zie je de koelvloeistof stromen in het vaatje in de motorruimte als je het gashendel bedient? Indien nee kan de waterpomp kapot zijn.
Draa de dop eens voorzichtig los bij warme motor, let op voor je handen, komt de koelvloeistof omhoog? Koppakking doorgeslagen is ook een mogelijkheid.
Hey de koelvloeistof stroomt gewoon rond en aangezien ik de vloeistof nog niet heb bijgevult in de laatste maanden denk ik ook niet dat er een lek is. Die koppakking kan ik zo niet controleren maar hij rijdt perfect en er komt geen witte rook uit de uitlaat. Ook zit er geen smurrie in de olie of onder de dop. Kan het liggen aan de ventilator (of wordt de motor alleen gekoeld door de instromende wind onder het rijden)?
gr
robin
13 jaar
Je zou eerst de temperatuur van de vloeistof kunnen meten met een losse temp. meter,
dan kun je die gegevens vergelijken met de meter in het dashbord.
Het kan ook aan je sensor of bedrading liggen.
Greetz Ron
Puik plan Ron, ik ga een temp metertje regelen en dan laat ik het horen.
Heeft iemand nog een idee wat het probleem van het voorgloeien is? kan het ook aan de bedrading of zit dit hoogst waarschijnlijk in de gloeikaarsen?
gr
robin
13 jaar
Begin maar met de gloeiers te controleren.
Succes
Hallo,
Misschien een domme vraag maar hoe controlleer je de gloeiers?
gr
robin
13 jaar
Kan op diverse manieren: De stroomdraad daarvan losnemen en dan meten met een ohmmeter op weerstand: oneindige weerstand=defect.
Of tijdens het gloeien de ampere's meten. Als laatste: gloeiers er uit halen en dan met een accu testen.
Dit ga ik morgen dan even doen.
alvast bedankt morgen staat erop hoe en wat.
gr
robin
13 jaar
Die meters staan bij deze auto's altijd rond 3/4. Zolang de ventilator aanslaat is er niets aan de hand.
Groet Paul
Hallo,
ben nu een tijdje verder. Met de gloeibougies is niks aan de hand (zijn gecheckt).
Dus ik dacht ik kijk even naar mijn voorgloeirelais, ik haal deze eruit en het maakt geen enkel verschil of deze er nou in zit of niet (is dit niet vreemd? hoort hij nog wel te starten?)
gr
robin
13 jaar
knipperend gloeilampje zijn kuren uit het dasboard. wil je er van af zul je gewoon de print moeten demonteren en alle elektrolytische condensators vervangen. Prima zelf te doen, avondje solderen en enkele euro's handel van bv. conrad.
oorzaak is leeftijd, in combinatie met de temperatuur die het onder een dasboard kan worden... (zon) de condensators gaan lekken waardoor hun waarde verloopt en je de meest wilde storingen uit een dasboard kunt krijgen.
Ik zal mij een avondje er over ontfermen.
wanneer het is gelukt (of juist niet horen jullie het nog)
gr
robin
13 jaar
Hallo Audia4
ik heb alles vervangen en goed de roest verwijderd.
Alles doet het nu weer, temp en lampjes dus helemaal geweldig.
gr
robin
13 jaar
Ach, heb er al vele nieuw leven in geblazen.... leuke van dit spul is dat de hobbyist er het zelf kan. (normale componenten)
met de latere SMD technologie kom je zonder apperatuur helaas niet ver.
succes met de passat, houd hem in ere. Zijn best leuke en goed rijbare klassiekers.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar