Volkswagen Caddy met het eigenlijk bekende probleem van zeer slecht starten bij een warme motor. Heb er al veel over gelezen, maar toch nog mijn twijfels. Als de motor goed warm is en zet de motor uit en wil hem daarna starten, wil de motor niet meer aanslaan. Of ik moet echt heel lang doorstarten. Trek ik de stekker van de temp sensor eraf slaat de motor meteen aan. Dus startmotor vervangen door een 1.7kw bosch, weet niet hoeveel kw er origineel onderzit maar weet wel dat het een Valeo was. Maar met het vervangen van de startmotor is het probleem hetzelfde gebleven. Zie ik iets over het hoofd? Of zit er een verkeerde startmotor onder? Of zit ik in de verkeerde richting te zoeken. Geen foutcodes in het storingsgeheugen....
Grt Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Patje8412]Dus startmotor vervangen door een 1.7kw bosch, weet niet hoeveel kw er origineel onderzit maar weet wel dat het een Valeo was. Maar met het vervangen van de startmotor is het probleem hetzelfde gebleven. Zie ik iets over het hoofd? Of zit er een verkeerde startmotor onder?[/quote]
De 1.7kw is de oude standaard startmotor. De vervanger en tevens gemodificeerde is de 2kw.
Gr. paul
Okee Paul, dus wederom het vervangen van de startmotor maar dan door een 2.0 kw exemplaar lost het probleem op?
Grt
[quote=Patje8412]dan door een 2.0 kw exemplaar lost het probleem op?[/quote]
Een gemodificeerde startmotor is niet alleen iets zwaarder maar heeft ook een tand meer.
De start verloopt daardoor veel vlotter...
Gr. paul
Je kan ook via een relais de temperatuursensor onderbreken tijdens het starten. Is de goedkoopste oplossing.
Hendrik
Jouw toegekende status op het forum is professional, handel en antwoord daar dan ook naar.
Dat het goedkoop klaar moet is ook helemaal niet aan de orde..
Gr. paul
Paul,
Ik had al het gevoel dat er van u een antwoord ging komen.
Daar jij professioneel en moderator bent moet ik je dan ook gelijk geven.
Ik ben echter GEEN professioneel, enkel een liefhebber van autotechniek met wat sleutelervaring in een bedrijfsgarage voor ik met pensioen ging en heb dat ook al enkele keren aangegeven zonder dat men daar de nodige aanpassingen aan gedaan heeft.
Daarom zoek ik altijd voor de goedkoopste oplossing als dat de veiligheid niet in gevaar brengt. Autorijden is voor de man in de straat al duur genoeg.
Een professioneel zorgt er meestal voor dat het voertuig in originele staat gehouden wordt zeker als het nog relatief jong is, en zo zou het ook moeten.
Voor de rest wens ik iedereen het beste voor 2015 en veel werk in de werkplaats.
Mvg,
Hendrik
Hendrik
Wij waarderen evengoed jouw bijdragen.
Natuurlijk is autorijden al kostbaar genoeg en ook ik denk met de klant mee.
In dit geval steekt hier een stukje veiligheid achter.
Een startmotor die moeite heeft een motor rond te krijgen (langdurig) belast enorm de al niet te dikke huidige toegepaste bedrading.
De toegepaste kabelbomen van Volkswagen zijn al niet je van het, het houd niet over.
En uiteindelijk moet je je dan afvragen, is het wel zo goedkoop als dat men dacht ??
Tegenwoordig weet men de bedragen van alles en de waarde van niets...... ;
Gr. paul
Als ingenieur zie ik tegenwoordig dat onder het mom van veiligheid onnodig veel onrust gezaaid wordt. Creatieve oplossingen kunnen tot een goed resultaat leiden. Natuurlijk dient de veiligheid altijd behouden blijven.
9 jaar
[quote=tedkroon]tegenwoordig dat onder het mom van veiligheid onnodig veel onrust gezaaid wordt[/quote]
Als dit zo is ? waarom je dan verzekeren tegen brand ?
Je weet maar nooit, en niets is uit te sluiten hoe de gedachten dan ook zijn.
Natuurwetten zijn nu éénmaal niet te omzeilen.....
Gr. paul
Ik ken dit probleem. Heb het zelf destijds opgelost door een nieuwe, iets zwaardere accu te monteren. (die moest toch al vervangen worden)
Maar de discussie hierboven snap ik niet:
Met een warme motor verwacht ik dat de startmotor minder stroom trekt. Dus zou ik eerder verwachten dat een veiligheid ingebouwd wordt voor de koude start.
Ik vermoed dat er een andere reden voor is dan de bedrading. Een warme diesel ontsteekt eerder/vroeger en bij een laag toerental dan...
9 jaar
@dutch123 dit ligt aan de vrijgave van de inspuiting. Het toerental dat de software wil zien vóór begonnen wordt met inspuiten ligt bij warme motor hoger dan bij koude motor. Dat verschil is dusdanig dat bij warme motor er soms een langere starttijd is omdat het vereiste toerental niet direct gehaald wordt.
Ja, dat was al duidelijk.
Mijn vraag is waarom in de software dit zo gekozen is. Dus waarom zit de software zo in elkaar dat een hoger minimaal toerental nodig is bij een warme motor?
Heeft dit te maken met hoe snel de ingespoten diesel ontsteekt bij hogere temperatuur (lagere compressie nodig) of met dat koude lucht meer compressie geeft (luchtmassa van koude lucht is groter bij gelijk volume) of nog iets anders?
Blijkbaar werkt het starten ook als de software vrijgave omzeild wordt door de temperatuursensor even uit te schakelen. Het lijkt dus zinloze code in de software, maar het is vast ergens goed voor.
Ik heb zitten lezen in Bosch Automotive Electrics and Automotive Electronics maar vind het hier ook niet in.
9 jaar
Nog een andere mogelijkheid, codeer je ecu naar automaat ( niet bij elk type mogelijk als de recode zich niet laat aanpassen ), dan is het probleem ook verholpen en heb je geen software aanpassing of andere startmotor nodig, dat is net wat jezelf wilt, of de klant.
In de inj qua map zie je dat de motor geen brandstof krijgt bij een kvs temp hoger dan 70 graden en een start toerental minder dan 250 rpm.
9 jaar
Dat sneller rond starten bij warme motor is om terugslag te voorkomen , ze zijn uiterst kritisch getimed , een deel van de massa moet dus echt al een bepaalde ronddraaisnelheid hebben anders ontstaat hevig kloppen in zuurstofrijk gebied
[quote=thorpe]Dat sneller rond starten bij warme motor is om terugslag te voorkomen , ze zijn uiterst kritisch getimed , een deel van de massa moet dus echt al een bepaalde ronddraaisnelheid hebben anders ontstaat hevig kloppen in zuurstofrijk gebied[/quote]
Ok, wat ik al een beetje vermoedde.
Dus zomaar even wat aanpassen om het probleem te omzeilen, is mogelijk niet handig.
Beste oplossing lijkt dan toch om te zorgen dat het starttoerental omhoog gaat.
Dus andere startmotor of, wat bij mij werkte, een iets zwaardere accu.
Het verhaal van de te dunne kabels kan naar het rijk der fabelen.(?)
9 jaar
Paar Lopez kabeltjes vervangen , verbeterde startmotor er op , letterlijk uit de Brand
gr Thorpe
[quote=dutch123]Het verhaal van de te dunne kabels kan naar het rijk der fabelen.(?)[/quote]
Zeker niet..
De huidige toegepaste kabelbomen zijn van een slechte kwaliteit.
Regelmatig draadbreuk op de gekste plekken wijst dit ook uit.
Het houd allemaal niet over......
Gr. paul
Startmotor vervangen door juiste type, koelvloeistof temperatuursensor verv, maar nog steeds het probleem...... Accu doorgemeten en die is ook goed! Nog suggesties? Zonder temp sensor aansluiten, perfecte start..... Koude start met aangesloten temp sensor ook meteen aanslaan. Motor goed warm, slecht starten en idd net of hij het toerental niet haalt....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar