Beste Professionals en forumleden.
Ik heb veel goede berichten over deze forum, ik ben blij mijn probleem te mogen posten op dit forum.
Ik ben al anderhalf jaar in het bezit van mijn Golf 4 1.8 20V, ik heb verschilende mechanismen vervangen, zoals de koppelingsplaten, distributieriem en waterpomp. Auto rijd voor de rest perfect en heb er heeft mij opzich nooit in de steek gelaten.
Sinds een maand of 2 ruik ik een zoete maffe geur in de auto (alleen als ik warme kachel aanheb, bij koude lucht ruik ik niks). Ik hoopte dat deze geur maar tijdelijk was. Ik dacht altijd maar dat dat kwam door de luchtverfrisser, want destijds was de geur niet duidelijk op te merken.
Nu ben ik 2 maanden later en ben ik erachter gekomen dat er wel degelijk iets mis is met de kachelradiateur (of slang). Zodra ik de verwarming maar een klein tikje aanzet. Blaast deze de zoete lucht richting mijn voorramen en beslaan deze vrijwel meteen, ik stik zowat van deze geur en heb sindsdien de warme kachel niet meer aan gedaan.
De auto heeft geen airco. De stank wordt steeds erger. Koelvloeistof lekt voor zover ik weet niet in de auto, ook valt het koelvloeistofgebruik van de auto redelijk mee.
Ik heb de auto nog niet op de brug gezet. Dat kan ik op zn vroegste pas maandag doen. Ook zie ik geen lek als ik de motorkap opendoe en kijk naar de slangen die richting mijn kachelradiateur gaan. Duidt deze klacht op een lekke kachelradiateur? Of kan er iets anders mis zijn?
Alvast bedankt,
Remco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Remco,
Je kachelradiateur is lek. Hij hoeft maar een druppel koelvloeistof te lekken en je ruikt het meteen. Je kan het vergelijken met een maggie geurtje. Oplossing: ruilratiateur monteren. Géén pil in je koelsysteem doen, dit zorgt er namelijk voor dat je kachelradiateur nagenoeg geen warme koelvloeistof meer doorlaat.
MvG Frans
idd de kachel radiateur,
heb dit ook gehad met vw bora maar de plek waar de radiateur zit zit geen vloer bedekking meer dus het loopt er onder
je kunt het ook testen door het koel systeem even op druk te zetten maar dan heb je wel kans dat de radiateur erger lek raakt
gr johan
12 jaar
Bedankt heren, ik ga er vanuit dat de kachelradiateur stuk is, dat weet ik bijna zeker want de klachten duiden erop. Heeft iemand enig idee hoe ik begin aan het uitbouwen van mijn dashboard? Of een handleiding voor het vervangen van de kachelradiateur? En wat moet ik loshalen om bij mijn kachelradiateur te komen? Ik begin er dan maandag aan met een maatje van me.
PS:Frans, wat bedoel je precies met geen pil in je koelsysteem doen?
Alvast bedankt
12 jaar
Frans bedoeld van die tabletten die je in je radiateur knikkert en die zogenaamd de lekkage stoppen. De pil kan het verschil tussen en lek en een klein kanaaltje niet zien zodat je kans hebt op een verstopping waar je hem dus niet wil hebben.
UItbouwen en inbouwen van de kachel is volgens mij wel een aardig werkje er moet veel los.
12 jaar
Ik maak er dan wel tijd voor, een dagje vrij of iets. Maar de vraag is of het te doen is, ik moet alles loshalen maar weet niet waar ik moet beginnen.
12 jaar
Geen idee heb het zelf nooit gedaan bij deze maar als ik in het werkplaatshandboek kijk moet het dashboard eruit (stuur eraf, klokkenwinkel eruit, radio eruit, navigatie eruit, climatecontrol eruit, dashboardkastje eruit, steun waar de radio, climate en nav inzit eruit, twee zijkappen eraf en dan de hele dash eruit. Misschien moet de steunbalk er ook wel uit.
Ongeveer een kwart van de schroeven mag je op de kop liggend eruit draaien.
12 jaar
Ik heb geen navigatie of airco, heb je enig idee waar ik deze werkplaatshandboek kan vinden? Dan kan ik alvast aan de slag.
12 jaar
effe Googelen op Haynes. In de UK te koop voor 20 pond.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar