Hier een echte uitdaging,
Ik heb op het werk een passat die nogal wat koelvloeistof neemt, ongeveer 1L op 500Km.
Ik heb het systeem afgeperst met warme motor en druk zakte in een half uur tijd van 1bar naar 0,5bar maar nergens een uitwendige lekkage zichtbaar.
Vorvolgens bij koude motor weer op 1bar gezet en zo een hele nacht laten staan, resultaat s'morgens nog op 1bar.
Voor mij was het dan ook logisch dat het óf de koppakking óf een scheurtje in de kop zou moeten zijn.
Ik heb de kop gedemonteerd en laten afpersen en licht laten vlakken (want hij was nihiel krom).
Vervolgens de kop weer gemonteerd en de auto weer aan de klant mee gegeven.
Na twee dagen komt de beste man weer dat hij nog steeds koelvloeistof verbruikt en niets minder als voor die tijd.
Iemand van jullie enig idee? Zit zelf te denken aan een scheurtje in één cilinder.
Het gaat hier om een VW Passat met een AVB motor met pompverstuivers.
Alvast bedankt voor het meedenken
groet Berry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Berry,
Voor je nog van alles gaat proberen vernieuw eerst de dop van het expansievat eens.
Hans
Controleer de egr-koeling eens.Motor goed op temperatuur rijden en daarna systeem onder druk zetten.EGr-gedeelte demonteren met aangesloten koelvlst slangen en controleren of hij daar lekt.
ook even de matten in de auto optillen, zit hier koelvloeistof onder dan ben je de gelukkige die een compleet dashboard uit een passat mag slopen om de warmtewisselaar van de kachel te vervangen. Dingen al vaker gezien dat ze warm lekte en koud dicht waren.
Hallo,
Een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad met een passat.
In dit geval bleek het inderdaad de dop van het expansievat te zijn.
Als het via de dop komt, dan moet je toch sporen van koelvloeistof zien??
Dat dacht ik ook, maar bij deze auto was ook niets te zien. En i.v.m. de koste lijkt me het proberen waard.
Warmtewisselaar achter dashboard defect of als deze goed is, zit hier waarschijnlijk nog lucht in het systeem. Is lastig te ontluchten maar is te doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar