hallo,
ik heb probleem met mijn Polo uit 2001.
als ik bij een km of 60/h á 70/h op mijn rem trap krijg ik een hele zware trilling door de hele auto en is het meeste te voelen in het stuur.
bij normaal rijden heb ik hier geen last van,,puur met remmen.
heb dit probleem al sinds ik hem heb en dacht eerst aan kromme remschijven (voor) deze dus gelijk maar vervangen (ergens in maart) en dat hielp
voor geen cent.
er zit geen speling in de stuurkogels en het stuurhuis is reeds vervangen en het probleem is iets vermindert maar zit er nog steeds.
heeft iemand een idee wat dit kan zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waren de schijven krom?
Heb je de remblokken ook vervangen?
Slijtagebeeld van de voorbanden mooi gelijk en vlak? Til voorkant links of rechts op en controleer of het wiel/rem aan loopt.
Naaf-vlak kan ook slingeren.Succes.
heb toen de blokken incl de schijven vervangen.
zelf heb ik niet het idee dat er iets aanloopt als de auto op de brug staat en het wiel een draai geef.
zal de banden eens controleren op slijtage vlak, als deze niet gelijk is waar moet ik dan naar kijken? uit laten lijnen?
alvast bedankt voor de reacties!
13 jaar
Als het loopvlak ongelijk is afgesleten is matchen een optie.Er zijn niet veel bedrijven die dit nog doen.Er wordt dan een laagje profiel afgeschaafd.Oorzaak is vaak niet te vinden.Groeten.
De oorzaak is misschien toch speling in de voorwielophanging. Controle moet gebeuren terwijl de auto normaal op zijn wielen staat. (de stand waarin het probleem zich manifesteert. Controleer de onderste fuseekogel, de silentbloks(rubbers draagarm), schokdemper, bovenste bevestiging en lager Mc Pherson.
Als eerste controleren of aalle bevestigingsbouten van de draagarm,de fusee en de mc pherson vastzitten. (Het zwaar gaan van de bout is geen garantie dat dat ok is. Vooral letten of er onder een bout wat roest weggelekt is. Dat geeft aan dat de bevestiging niet star is.
Ook een scheur of losgelaten lassen in de draagarm kunnen geluid maken. Ook te zien aan de roest..
De fuseekogel vooral controleren op speling in de lengterichting van de auto.
De vulkanisering van de silentbloks moet aan de binnen en buitenkant intact zijn.(het rubber moet nergens kunnen schuiven. Ook het bovenste. (mc pherson)
De schokbreker moet vooral in dat deel goed werken en geen licht punt hebben. (de auto aan de spatbordrand 1 cm optillen en daarna ook 1 cm indrukken. Die beweging controleren door te vergelijken met de andere kant. (De schokdemper moet die beweging vertragen) Ook moet geken worden op de stang van de schokbreker geen axiale speling heeft. (in de rijrichting).
vrijdag ga ik de auto opnieuw laten uitlijnen.
zaterdag ga ik weer verder met deze zoektocht en ga ik kijken of ik ergens roest/speling kan vinden op de door Cor benoemde onderdelen,
en zal mijn bevindigen hier weer plaatsen.
bedankt voor de reacties.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar