auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: olie bij de koelvloeistof

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo
we hebben een vw polo automaat. In het reservoir van de koelvloeistof zit olie.
de oliedop zit een beetje gele smurrie aan. de oliepeil is gewoon zwart van de olie.
wie weet wat er scheeld? 1 iemand zegt de koppakking is stuk de ander de oliekoeler.
heeft deze auto uberhaupt wel een olieloeler. we zijn ten einde raad we willen de auto
ook nog verkopen.

groetjes mike en linda

Geplaatst door

mike en linda (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is 97% zeker kop(pakking) gerelateerd. Wat is de km stand van de auto? Die 1.2-tjes zijn bij de 150K namelijk al ver op.

boolean 0

13 jaar

hallo boolean

de km stand is 154000

groetjes Mike en Linda

mike en linda 0

13 jaar

ps de motor is een 1.4 automaat

mike en linda 0

13 jaar

Ik heb een VW met automaatbak gehad en daarbij ook exact deze klacht.
Het euvel bleek een tussenkoeler te zijn die de olie van de automaatbak koelde.
De warmte van de automatische transmissie wordt afgevoerd naar het koelwater.
Na enkele jaren kan er spontaan een scheur ontstaan in de tussenkoeler.
Door de hoge oliedruk perst de bak dan eerst olie in het koelwatercircuit.
Zet je daarna de motor uit, valt de oliedruk weg en stroomt het koelwater in je automaat.
Bij mij leidde dit tot het los komen van het voeringsmateriaal van de koppelingsplaten.
Ook zat de hele bak vol met een mix van atf/koelwater dat er uit zag als caramelpudding.

Ik heb de hele bak uit elkaar gehaald en na de prijzen te hebben vernomen van de benodigde onderdelen
heb ik de auto naar de sloop geduwd.
Ook heb ik meteen gezworen nooit meer een automaat te kopen.
Dit probleem was ook bekend bij VW en er zou eigenlijk gewaarschuwd moeten worden voor deze ellendige storing.

prietje 0

13 jaar

Piet

In jou geval was het de automaatbak.... dit heeft niets met deze klacht uit te staan.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Hallo Paul,

Hoe weet u dat het niet de automaatbak is die olie in het koelwater perst?
Ik zou nl. niet meteen uit sluiten dat dit niets met deze klacht van doen heeft.
Een klein scheurtje in de intercooler en je hebt meteen olie in het koelcircuit.
(exact ook de klacht van TS)

Sluit je deze oorzaak meteen uit, kun je nog lang zoeken en met veel ellende geconfronteerd worden.
Mij koste dit een mooie auto...

Dit is een afbeelding van een soortgelijke intercooler.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9G...

Die voor automaatbakken is echter dubbel zo groot en heeft 2 gaten.
(de helemaal correcte afbeelding kan ik even niet vinden)



In mijn geval was het kapotte deel de inwendig gescheurde intercooler.
(als secundaire klacht liep de automaatbak daardoor onherstelbare schade op)

(p.s. dit is dus niet de intercooler om verbrandingslucht te koelen!)

prietje 0

13 jaar

[quote=prietje]Hallo Paul,

Hoe weet u dat het niet de automaatbak is die olie in het koelwater perst?[/quote]
Dit maak ik op uit de tekst > [i]In het reservoir van de koelvloeistof zit olie.
de oliedop zit een beetje gele smurrie aan. de oliepeil is gewoon zwart van de olie.[/i]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Hoi Paul,

Het oliepeil van de motorolie kan gewoon goed en zwart blijven. (Was bij mij ook zo)
Motorolie en atf zijn 2 totaal verschillende en gescheiden stromen.

Het is zeer waarschijnlijk ATF-olie die in het koelwatercircuit wordt geperst.
Die geeft nl. ook een gele kleur indien het tot een emulsie is gemixed met koelwater.

Waarschijnlijk bedoelde hij met "oliedop" koelwaterdop...

prietje 0

13 jaar

Hier http://www.autoextrem.de/showthread,t-68... had nog iemand een soortgelijk probleem.

Ene RO80 geeft het juiste antwoord op 01-02-2006 6.37h

prietje 0

13 jaar

bedankt voor jullie reacties

We hadden al op internet zitten speuren of onze auto een oliekoeler heeft maar konden helaas niks vinden ( we hebben eerst een golf IV gehad deze had dit probleem ook. in eerste instantie was de oliekoeler die stuk, daarna toch koppakking en daarna waterpomp stuk en daarna de radiator).. Om de polo te laten maken is veel te duur misschien krijgen we de zelfde problemen als bij de golf en zijn we € 1000,- verder. dit krijgen we niet meer terug voor de polo.. Uit eindelijk hebben we hem maar bij een autohandelaar ingeleverd en kregen we er nog € 400,- voor terug.. Enne Prietje wij zullen nooit meer een VW kopen omdat we nu al 2x dit probleem hebben meegemaakt.. helaas..

groetjes Mike en Linda

mike en linda 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.