Volvo 244: 244 Turbo loopt slecht, motor valt uit als oliedop wordt verwijd

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: B19ET

Vraag betreffende mijn 244 Turbo intercooler van '84, Italiaanse import dus een 1900 liter blok.

Hij loopt erg slecht. Als ik de oliedop losdraai lijkt er flink wat vacuum te zitten onder de dop. Als ik hem weghaal, valt ie uit. Ik meen dat het niet raar is als de auto slechter gaat lopen zonder oliedop, maar uitvallen hoort niet. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Carterventilatie misschien?

Lizardking

Geplaatst door Lizardking (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 244? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Highway (145) PRO, 12 jaar geleden

ergens een slang gescheurd van de carterventilatie?

Lizardking (0), 12 jaar geleden

Ik zat zelf ook te denken aan carterventilatie, maar ik weet het nog steeds niet zeker. Ondertussen loopt de auto weer beter, maar stottert nog steeds. Ik heb compressie gemeten, allemaal goed en gelijk. Bogies goed, vonken allemaal. Alle slangen en buizen losgehad van inlaat, turbo en carterventilatie en weer vastgezet. Toen ik hier mee klaar was, liep de auto weer prima, en viel ook niet meer uit na het verwijderen van de oliedop, maar zoals ik al zei, wordt het weer langzaamaan slechter, Toch waarschijnlijk iets met de slangen/buizen boel waarschijnlijk.

In eerste instantie dacht ik dat de brandstofpomp de oorzaak was, die bleek wel slecht te zijn (lees : kapot), maar niet de oorzaak. Een nieuwe pomp gemonteerd, maar er komt nog steeds vreemd geluid vanaf, iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

http://www.youtube.com/watch?feature=pla...

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Jij hebt een B19ET als ik het goed begrijp. Ik zelf heb een B21ET met een lekkende brandstofpomp.
Mag ik je even vragen of de brandstofpomp wel degelijk voor de benzinetank ligt ter hoogte van de passagiersbank.
Het is beschermd door een soort van doos met uitsnijdingen er in. Ligt daar deze brandstofpomp?
Groeten,
Rudde

Lizardking (0), 12 jaar geleden

Inderdaad. Als je links ter hoogte van de achterdeur onder de auto kruipt dan zit daar de hoofdpomp samen met een vacuumpomp. Je hebt dan ook nog een tankpomp, welke, zoals de naam al zegt, in de tank zit.

Dat bij jouw de pomp zelf lekt kan ik me moeilijk voorstellen. Ik zou eerder de slangen en koppelingen verdenken, bekijk die eens goed met draaiende motor. Hij kan er inderdaad van gaan stotteren.


Bij mijn auto verdenk ik inmiddels de tankpomp. In eerste instantie ben ik op het verkeerder been gezet doordat de hoofdpomp zo'n herrie maakt, maar dat is schijnbaar cavitatie. Als je vóór de hoofdpomp een lek o.i.d. hebt dan krijgt de hoofdpomp niet genoeg brandstof en komt er lucht in en dus cavitatie. Ik heb de slang na de tank en voor de hoofdpomp losgehad en daar komt een klein pisstraaltje uit met belletjes er in en geen lekke slangen. Stekker van de tankpomp losgehad en 12 volt gemeten, goed dus. Als je de stekker losstrekt, wordt de cavitatie wel erger. Het lijkt er dus op dat de tankpomp wel wat doet, maar niet genoeg. Je hoort hem ook niet echt lopen ofzo. Maar goed, ik heb een tankpomp besteld en die gaat er van de week in en dus maar hopen dat dat het is..

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo,
De beschrijving klopt van hetgeen je zegt. De doos met de uitsnijdingen ligt volledig nat van de benzine en daar druppelt het gehele geval. Ik ga zeker alle koppelingen en slangen naar die pomp grondig onderzoeken. Bedankt voor je raad. Ik kom hier zeker nog op terug in het geval dit euvel niet verholpen is.
Hartelijke dank voor de info.
Groeten,
Rudde

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.