Mijn klassiekertje loopt ineens niet goed meer.
Zondagavond heb ik rustig 20km gereden, niets aan het handje...
Iemand opgehaald, start de motor weer, en ik rij weg.
Merk ik opeens dat ie slecht begint te rijden, stotteren en doen, dacht eerst nog dat mijn benzine bijna op was.
Dus de tank volgegooid (al hikkend heengereden). Afgerekend en starten deed hij daarna niet meer.
Startkabels erbij, starten en lopen. Even laten lopen met hulpaccu.
Eenmaal toen ik deze afkoppelde, ging meteen weer slechter lopen, dacht meteen aan de dynamo.
Uiteindelijk thuisgekomen met af en toe stil staan vanwege stroomgebrek.
Naar de garage gebracht, heengereden met een andere volle accu, was ook leeg toen ik aankwam.
Garage heeft geprobeerd een andere spanningsregelaar erop te zetten, mocht niet baten, oude was dus nog goed.
Alle kabelverbindingen schoongemaakt, nu laadt ie wel bij (enigzins; 13,7v).
Dacht opgelost te zijn, maar zelfs met alle stroomverbruikers uit, stotterd de motor enorm als ik gas geef.
Heb als test een extra massakabel aangelegd, maar mocht niet baten.
Ik weet nu nog steeds niet wat het kan zijn. Het was ook zo op het een of andere moment, ik heb de auto een half uur stil laten staan die ene zondag, de terugweg was een ramp zonder verlichting trouwens...
Bougies zijn ongv 5.000 km vervangen, daarvoor liep ie slecht. Had een probleem met verschoven distribuitieriem gehad.
Sinds ie daarvoor naar de garage is geweest stapelen de problemen zich op. M.n: zeer laag toerental bij koude motor, moet zelf bijgeven, krukaspoulie heeftie niet juist gemonteerd (krom) en een aantal kleine dingen zaten niet eens vast! beschermplaatjes e.d.
P.s, nadat de bougies 5000km vervangen waren liep ie niet meteen goed, een kleine 75km daarna pas weer voor 100%. Op het stationair toerental na. Dat bleef laag.
Heeft iemand een oplossing of enigzins een idee?
M.v.g;
Jermaine uit Assen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag een stukje wezen rijden. Naarmate de tank leger werd, ging ie slechter rijden.
Naar een tankstation gehikt, moest lang wachten op mijn voorganger, motor viel uit, alsof de benzine op was (had nog een 1/8) maar had in feite genoeg.
Na het tanken startte die gewoon weer.
Lijkt alsof het door het brandstof systeem komt, kan dat?
Heb al eerder het brandstofpomprelais vervangen door een nieuwe, maar geen vrschil. (heb er standaard 1 in de auto liggen)
waar moet ik dan kijken?
M.v.g;
Jermaine
Als het goed is heb je een B21ET motor. In de brandstoftank zit een voorpomp. Tussen deze voorpomp en de aanzuigleiding zit een stukje benzineslang. Het is heel goed mogelijk dat dit stukje slang verdroogd is of aangetast door de methanol die in de benzine zit. Dan zuigt hij als het ware valse lucht. ik heb dit een keer meegemaakt. Bij een volle tank is het probleem over omdat dan het slangetje in de benzine hangt. Dus tankvlotter demonteren en slangetje controleren.
Motorcode klopt inderdaad, maar de storing is niet verholpen met een volle tank. hij stottert nog steeds.
Kan het ook zijn datie vanaf de voorpomp tot de motor ergens lekt ofzo?
Ik heb redelijk verstand van auto's maar weet niet hoe dat zit.
Net wel naar de slang gekeken, ziet er wel goed uit.
Mijn brandstofpomp (zit voor de tank?) maakt wel meer, of anders lawaai dan normaal.
Kan dat het zijn? Het lijkt anders wel offie soepeler loopt.
Als ik hoog in toeren rij, ploft ie, alsof de timing niet goed is... mis nog maar eens een keer de bougies vervangen?
13 jaar
Vandaag de brandstoffilter vervangen. Gelijk een testritje gemaakt, tot de 2500 toeren p/min geen probleem, accelereert als normaal. Maar toen de motor eenmaal warm was, geprobeerd boven de 3000 toeren te komen, dat ging bar lastig.
Zonet een paar (30) km's gereden, harder dan 100 wou die niet, kwam niet boven die beruchte 3000 toeren.
Eenmaal weer in de bebouwde kom, ging het alleen maar bergafwaarts (figuurlijk).
Gaat weer net zoals eerst, maakt niet uit hoeveel gas je geeft, hoe snel je gaat, maar nu is het helemaal weer terug naar af vrees ik.
Waar moet ik naar verder kijken?
13 jaar
Zou eens 2 dingen (laten) controleren: staat de distributie wel optijd en deugt de ontsteking wel? Met name kabels, rotor en verdeelkap.
De 244 staat sinds vandaag in de garage om de distributie na te kijken.
De monteur vond het vreemd dat alles voor de vervanging nog goed was en trekte dus twijfels bij de vakbekwaamheid van de monteur van de andere garage.
Rotor en verdeelkap zijn eerder al bekeken, maar zijn in orde. de bougiekabels zijn een jaar oud en van zeer goede kwaliteit.
Anders had ik ook wel wat erger gestotter gehad met nat weer, maar is dan niet anders dan anders.
Ik ben benieuwd of hij wat vind. Als dat het niet is, of kan zijn, gaat hij de kleppen stellen.
Het is nu afwachten wat de monteur vind.
13 jaar
Vandaag langsgeweest, heeft em even bekeken. De distributie riem stond niet goed (meer?) Die heeft hij dus aan de hand van een Volvo 240 manueel weer op tijd gezet.
Nu rijdt ie goed onder de 3000 toeren en stationair is ook weer wat het was, starten lopen ook.
Maar nu, als de turbo druk op moet bouwen, stottert ie als een gekke. Toen er nog niet aan gezeten is, bouwde die nog wel druk op (alleen stotterde hij dan over het hele toerenbereik).
Wat kan dat zijn?
Nou zou hij er maandag naar verder kijken, omdat hij morgen er geen tijd voor heeft,
maar als ik weet wat de oorzaak is en het zelf op kan lossen, mag ik dat in principe doen morgenochtend.
Ik hoop op een snelle reactie.
M.v.g,
Jermaine
13 jaar
Alles wat met de turbo te maken heeft nagekeken.
Dumpvalve losgehaald, schoongemaakt en ingevet,
vacuumslangetjes nagekeken, koeling nagekeken.
Alles lijkt dik in orde.
Maar mocht niets baten.
En turbo bouwt ook wel druk op, dat voel je ook wel in de acceleratie, maar zodra die net dat beetje meer moet geven, gaat de motor weer verschrikkelijk stotteren. Als ik de toeren laag houd dan is er niets aan de hand, ook met een (kortstondige turbo-boost). Maar als ie het langer moet volhouden, wil hij niet.
Volgende stap is alsnog die zwakke dynamo te vervangen door één met ook een hoger amperage dan nu. (55ah door een 65ah)
Ik denk eigenlijk niet dat dit het gestotter zal gaan oplossen maar daarom zet ik het ook op problemcar, misschien iemand die dit zeer irritante probleem op kan lossen, want hij moet ook nog steeds voor de herkeuring...
13 jaar
Bespaar je de kosten van een andere dynamo. Dat zal geen soulaas bieden.
Wat ik nog wel bedenken kan is een niet goed werkende cq. defecte bobine. Indien deze geen spanning genoeg opbouwt, zal dat ook deze klachten geven.
Ik heb mijn twijfels bij de bobine.
Als die defect is doet hij het helemaal niet, maar als hij niet naar behoren werkt dan merk je dat waarschijnlijk aan het toerenbereik?
Als ik géén turbodruk opbouw, kan ik wel helemaal tot aan 5000 toeren komen (nou ja, in ieder geval). Zodra ik meer gas geef (= turbodruk opbouwen) gaat de motor stotteren. Bij een bobine maakt het toch niet uit hoeveel gas je geeft, alleen hoeveel toeren?
Of zie ik dat verkeerd?
Voordat ik onnodig 110 euro aan een nieuwe bobine uitgeef, graag opheldering. Ik ken in feite de werking van een bobine...
13 jaar
Heb je geen blauwe maar een gelige vonk, dan zou ik de bobine verdenken. Als hij loopt en je houd de bobine vast, krijg je dan een tik? In dat geval heb je doorslag en wordt het ook vervangen.
Ik heb met een beetje lef de bobine proberen vast te pakken, voelde niets. Maar toen ik mijn hand er weghaalde kreeg ik een kleine opdonder van 1 van de stekkers hiervan (de -). Tevens heb ik gevraagd aan een monteur van het doe-het-zelf-garage gevraagd mee te rijden en ook hij verdachte de bobine.
Hierop toch maar een bobine besteld van MSD (blaster 2) aangezien deze 25euro goedkoper is dan de originele Bosch.
Eenmaal bezorgd meteen erin gezet, liep in het begin net zoals eerst, maar dat werd beter en beter.
Toen het goed leek testrit gemaakt, en het lijkt nu 100%. Ik heb eindelijk mijn auto terug!
Jullie allen bedankt voor de feedback.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar