Sinds kort maakt de motor onvoldoende toeren, tot 2500 soms nog minder.
Ik dacht eertst dat het de automatische bak was die niet meer op wilde schakelen, maar in neutraal wil ook geen toeren meer maken.
Nadat dit probleem zich voor de eerste keer aandiende leek het probleem na een volgende koude start niet meer aanwezig, maar nu dus ook met koude start.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn.
groet,
Harry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dat een carburator met venturinaald en membraam.Is de membraam niet stuk.
Inderdaad, hier zit een scheur in. Bedankt voor de tip. Zal op zoek naar een nieuwe. Het is een stromberg 175 CD-2.
groet,
Harry
13 jaar
het membraam tilt de zuiger op bij het openen van de gasklep waardoor de carburateurdoorlaat open gaat en de tapse gasnaald de hoofdsproeier vrijgeeft, het is een heel mooi systeem.
Vervang deze.
Bovenop zit een dopje met een schuimpje er in, doe hier een druppeltje olie in.
Kun je zo bij de Volvo dealer bestellen. Nummer 237666.
Als je nooit op benzine rijdt, kun je de membraan gewoon weglaten....
Heb heel lang met dat ding in het dashboardkastje gereden, om de naald te sparen, die gingen altijd kapot als er niet op benzine wordt gereden..
13 jaar
Zou ik niet doen. Kan de motor geen lucht aanzuigen.
zuiger bepaald de venturi en ook al rijd je op gas dan nog moet ie gewoon gemonteerd zijn, gewoon regelmatig op benzine rijden om de boel op gang te houden.
Maar dat geldt voor alle lpg auto's jong of oud, wat niet word gebruikt gaat stuk.
Sorry maar ook al zijn jullie dan proffesional, zal ik jullie even uit de droom helpen voor wat betreft deze carburateurs....
Achter de membraan met schuif zit nog gewoon een gasKLEP
De schuif wordt alleen gebruikt om de benzinetoevoer te regelen, onder aan de schuif hangt de naald die al of niet uit de zitting wordt getild..
Een van de rotte eigenschappen van deze gasschuiven is dat als ze niet door benzine worden "gesmeerd" ze overmatig slijtage ondervinden in de zitting.. Sommige LPG boeren leverden er een teflon naald bij, andere zetten een extra gas afsluiter tussen de bovenkant membraan, en het inlaatspruitstuk, om zodoende bij rijden op LPG de schuif helemaal omhoog te trekken, waardoor de naald alleen nog met het puntje in de zitting "rämmelde"
Aangezien ik eerst met dubbele later met 4 van deze carb's heb gereden, schroefde ik de membranen met gasschuiven er gewoon uit, die lagen echt in mijn dasboardkastje, en ik reed, startte altijd op LPG, en alleen als de nood aan de man kwam ( in GB bijvoorbeeld ) gingen ze er terug in , en kon ik probleemloos op benzine rijden...
MAAR OP LPG HEB JE ZE NIET NODIG, en zijn ze eerder een obstructie dan nuttig
13 jaar
Jahoor je hebt gelijk....punt
zx9r heeft volledig gelijk! Alleen schrijft hij het iets ongelukkig. Bij het rijden op lpg kan deze zuiger inclusief naald en membraam worden verwijderd, wat hij dan ook deed. Dus niet alleen het membraam verwijderen. Het nadeel is dat je dan wel niet op benzine kan rijden voor je het weer monteerd.
Inderdaad werd vroeger wel een magneedklep door de gas-stand geschakeld die dan vacuum van het spruitstuk op de bovenkant van het membraam zet zodat deze bij het op gas rijden omhoog gezogen werd. Onder deze zuiger zit een tapse naald van ca 4cm die in de hoofdsproeier steekt en bij het naar boven gaan de brandstof doorgang van die sproeier groter maakt. Deze naald moet met benzine gesmeerd worden anders slijt deze ovaal uit (dat gebeurt dus bij het rijden op gas). Deze messing naald werd ook wel eens vervangen door een teflon exemplaar. Indien de naald ovaal is, is de sproeier dat ook en "zuipt" de motor benzine. Beide dienen dan te worden vervangen. Dat koste in de gulden tijd al 100 piek excl montage. Boven de zuiger zit een demper in de vorm van een buisje en een schroefdop met demperzuiger welke met een kleine hoeveelheid ATF olie wordt gevult.
Kijk dat is een heel ander verhaal als dat ding eruit trekken en in het dashboardkastje leggen en dan zeggen dat het goed komt , want iedereen met gevoel voor techniek weet dat er dan iets niet helemaal goed gaat komen.
Zoals jij uitlegt Ruud is het zeker een juiste oplossing.
Wij deden altijd gewoon motorolie in het dempertje maar dat kan mijn onkunde zijn toendertijds ha ha.
De demper werd inderdaad ook wel met motorolie gevuld, maar ik meen me te herinneren dat er ATF in hoort.
Gisteravond het nieuwe membraam erin gezet en 'oudje' rijdt weer als de brandweer.
Bedankt allemaal.
Groet,
Harry
13 jaar
[quote=Ruud10657]De demper werd inderdaad ook wel met motorolie gevuld, maar ik meen me te herinneren dat er ATF in hoort.[/quote]
Er moet inderdaad ATF in de demper want motorolie is te dik, dan komt de zuiger te traag omhoog en daardoor gaat de motor traag op het gasgeven reageren !!
Nou kijk dan hebben we altijd geluk gehad.
Nou weet ik niet meer of het nu een stromberg was of SU maar in ieder geval zijn er kenners hier die het wel goed weten.
Omdat er een automaat aanhangt en schakelt volgens de vacuum.Wat zit er boven de membraam,een veer en de buitenlucht.Die olie dient toch ook om schommelingen van de naald tegen te gaan.Het is geen lpi dus moet hij het gas aanzuigen.De ontsteking heeft ook vervroeging via het vacuum.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar