Volvo 244: Lekkende benzinepomp op Vovo B21ET

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: B21ET

Hallo,

Heb onlangs vastgesteld dat er benzine druppelde op de grond, nadat de motor opgestart werd.
Tot mijn verbazing bleek het benzine te zijn. Heb dus een lek voor de brandstoftank.
Had reeds een vermoeden dat er wat misliep tijdens het rijden, want ik had het gevoel dat de wagen bij konstante snelheid begon te stotteren.
Bij inhalen reageert de motor niet dadelijk op de druk van mijn voet op het gaspedaal. 5 seconden zijn er toch tussen.
De wagen vind ook moeilijk het stationair toerental. Even bijdraaien en dat helpt maar een moment later draait hij te laag en valt stil.
Terugzetten op originele stand en dan draait hij te hoog.
Heeft dat allemaal te maken met een lekkende benzinepomp? Drukverlies, luchtaanzuiging?

Welke raad hebben jullie hierover voor mij.
Dank voor alle raad
Groeten,
Rudde

rudde

Geplaatst door rudde (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 244? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestal is de oorzaak van het stotteren een niet optimale werking van de ontsteking... Het kleine beetje benzine wat uit de pomp lekt heeft nagenoeg geen effect op de opbrengst..
Het afslaan is waarschijnlijk een carburateur probleem.

Als je meer wil weten over de ontsteking of de carburateur(s) wil ik graag weten welk merk carburateur(s) er is gemonteerd. SU of Zenith ?? En zitten er nog contactpunten in de Bosch ontsteking??

kaleido 1 (1895) PRO, 12 jaar geleden

Hoe bedoel je voor de brandstoftank?
Je hebt toch een mechanische brandstofpomp op de zijkant van je motor zitten.
Er kan/ kunnen dus rubberen slangetjes vergaan zijn.
Voor wat het accelereren betreft zit er niet teveel speling op het mechanisme van de acceleratiepomp op de carburateur? of heeft deze al injektie
Dan heb je dus een pomp in de tank zitten , maar blijft het verhaal van de slangetjes.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als er een mechanische pomp op de zijkant van de motor is geplaatst?? kijk dan goed waar de benzine lekkage vandaan komt. Komt de benzine uit een gaatje aan de onderkant van de pomp (waar je tegenaan kijkt als je naar het motorblok kijkt) dan is de membraam lek.. Je loopt dan het risico dat er benzine in het carter komt wat buiten smeerolieverdunning voor nog meer narigheid kan zorgen. Buiten het risico van een carterexplosie zullen de benxine dampen het stationair draaien kunnen beinvloeden. (via de carterventilatie)

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Voor eerst hartelijke dank voor de reacties, zeer snel dien ik te zeggen.

Het gaat wel degelijk om een electrische pomp, het is een B21ET
De nattigheid ligt voor de benzinetank. Gisteren heb ik er even onder gelegen, en de plas ligt in feite ter hoogte van de achterbank passagiers. Het is wel degelijk benzine. Ik hoop dat dit jullie even verderhelpt. Veel anders heb ik er nog aan gedaan vermits het zondag was. Wou eerst goede raad hebben. Ga toch eerst die ontsteking al nazien en wachten op jullie reacties omtrent benzineverlies.
Groeten,
Rudde

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Je zult toch ook moeten kijken waar de benzine vandaan komt.. Kan ook de tank zijn. Als alles droog is kun je als je een ander laat starten direct zien waar de lekkage begint... Als het niet droo wil worden verdenk ik de tank (doorgeroest)

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo Cor,

bedankt voor het advies, waardeer ik.
Echter het verlies is er uitsluitend bij draaiende motor.
Zoniet is er geen verlies.
Is er een voorpomp ergens vastgehecht aan het chassis, ergens voor de benzinetank.
Aangezien ik steeds hoor dat de pomp zich in de benzinetank zich bevindt op het forum.
Als ik het ding dat lekt zou dienen te beschrijven, zou ik je zeggen een soort van doos waaruit stukken zijn uitgesneden, zeker dienende als bescherming, en daaronder zou die pomp zitten geloof ik. Het sissend lawaai van de pomp komt daar vandaan. Misschien een leiding die stuk is!
Voor alle zekerheid ga ik er eens onderliggen en verder nakijken.
Hartelijke dank.
Rudde

rensk001 (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze auto heeft wel degelijk een pomp buiten de tank.Zit idd net voor de tank op een metalen steun geschroefd.

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo rensk,
Dank voor de info. Heel wat wijzer hierover.
Zitten er rubberen leidingen op deze pomp of zijn deze allemaal in metaal.
Een rubber kan verlegen zijn door ouderdom. Dan kan ik deze vernieuwen.
Wat is jouw ervaring hieromtrent?
Groeten,
Rudde

Lizardking (0), 12 jaar geleden

De auto heeft 2 brandstof pompen, 1 in de tank (tankpomp of "opvoerpomp") en een hoofdpomp welke samen met een vacuumpomp links onder de passagiers kant van de auto zit. De pomp zelf zal niet zo snel lekken, ik zou eerder de slangen of koppelingen bedenken. Hij kan er inderdaad slecht van gaan lopen, stotteren, inhouden, vermogens verlies e.d. Gewoon even de boel droog vegen en dan met draaiende motor onder de auto kijken waar het nat wordt.

Er zitten een aantal koppelingen en leidingen i.c.m. banjobouten op de pomp welke met koper ringen de boel moet afdichten. De pomp en vacuumpomp is eenvoudig los te halen, 2 bouten en 1 moer en 2 leidingen. Als ie lekt op de koppelingen even bij een automateriaal zaak nieuwe koper ringen halen en de boel weer in mekaar. Succes!

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Ben er bijna zeker van dat dit het geval is aangezien de pomp slechts lekt bij draaiende motor wanneer er spanning en druk opkomt.
Fijn voor deze nette uitleg.
Bedankt.
Kom na de reparatie hierop terug.
Groeten,
Rudde

rudde (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Heb vandaag onder de wagen gelegen op zoek naar het lek.
heb vastgesteld dat er 2 cylinders naast elkaar gemonteerd zijn.
1 met stroom op en een andere die met een fijne leiding naar voren toe loopt.
Beide zijn verbonden met elkaar.
Degene die benzine verliest bij draaiende motor is degene waarvan de fijne leiding naar voren toe loopt.
Pomp verliest niets.
Wat is die 2e cylinder naast de pomp?
Kan deze eenvouding besteld worden of maakt deze integraal deel uit van de pomp?
Alle raad is welkom.
Met dank.
Rudde

kaleido 1 (1895) PRO, 12 jaar geleden

Ik vermoed dat de tweede cilinder het brandstoffilter is.
Zit waarschijnlijk in een beugel geklemd en is bij iedere automaterialen zaak tekoop , uiteraard ook bij de dealer.

rudde (0), 12 jaar geleden

Heeft deze wagen (B21ET) dan 2 brandstoffilters.
Ik dacht dat de brandstoffilter onder de motorkap zat vastgehecht onder de voorruit kant bestuurder.
Een vacuumpopmp zou dat kuunen, denk ik niet!
Weet het niet.
Groeten,
Rudde

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.