Volvo V70: 4 ipv 5 cilinders, probleem automaat en mogelijk probleem airco

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4T

Hallo,

Ik heb wat vragen over/problemen met mijn Volvo v70 2.4T automaat van eind augustus 2000 (het “nieuwere” model, zeg maar). Het is een benzinemotor, zonder lpg-installatie. De kilometerstand is momenteel zo’n 112.000. Het gemiddelde benzineverbruik is zo’n 10,5 liter per 100 kilometer. Verder zit er nog BOVAG-garantie op de auto, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Auto reed op 1 cilinder minder:
Enige tijd geleden ging het oranje-waarschuwingslampje enkele keren branden, met name bij gebruik van de turbo bij accelereren vanaf lagere snelheid. Hij brandde dan op voor enkele seconden, waarna hij weer uitging. Ik ben binnen 100 tot 200 kilometer naar de garage geweest. Ze hebben hem uitgelezen en toen bleek dat hij op 4 in plaats van 5 cilinders liep. De bobine is vervangen. Ik weet niet of en hoe lang dit probleem al bestond voordat ik de waarschuwing kreeg. Op deze site heb ik gelezen dat te lang doorrijden met dit probleem schade kan opleveren aan de katalysator (smelten), kleppen (verbranden) en/of zuigers (smelten). Mijn vragen:
1. Is het vervangen van de bobine vaak de oplossing voor dit probleem of kan er ook een andere oorzaak zijn?
2. Hoe kan worden gecontroleerd of het probleem goed is verholpen? Kan dat door middel van uitlezen?
3. Is er reden om bang te zijn dat er schade is ontstaan aan de katalysator, kleppen en/of zuigers? Hoe kan worden nagegaan of er geen schade is ontstaan aan de katalysator, kleppen en zuigers?

Problemen met gas geven en automaat:
Verder gaat het gas geven en schakelen niet zo lekker. Allereerst moet ik het gaspedaal wat verder indrukken, voordat hij op het gas geven reageert. Verder lijkt hij wat in te houden, met name als je wegrijdt vanuit stilstand. Ook bij het overschakelen van de ene versnellingen naar de andere (zowel bij op- als terugschakelen) lijkt de motor in te houden.
Ook het schakelen gaat niet soepel. Elke op- en afschakelen is voelbaar (bij snel accelereren minder dan bij langzaam accelereren). Met name rond de 40 km/uur en 80 km/uur is het opschakelen erg goed voelbaar. Soms hoor je zelfs een bonk. Ook lijkt de auto soms te twijfelen of hij nu wel/niet moet opschakelen. Als je versnelt van 40 km/uur naar 55 km/uur voelt het alsof hij in die korte tijd van de 2 naar de 3 en vervolgens naar de 4 gaat om weer terug te gaan naar de 3 en dat gaat allemaal duidelijk voelbaar, alsof je bij een handgeschakelde bak te snel het koppelingspedaal loslaat. Hij lijkt alsof hij soms gewoon niet de juiste versnelling weet te vinden. Bovenstaande problemen zijn zowel bij een koude als bij een warme motor. De universele autogarage waar ik de auto heb gekocht, heeft 3 keer de versnellingsbak door laten spoelen met nieuwe olie. Ik weet niet welke olie is gebruikt, maar het doorspoelen en verversen is gedaan door een Volvo-garage, dus ik neem aan dat de goede olie is gebruikt. Ook is er een software-update geweest (ook uitgevoerd door een Volvo-garage). Eventjes reed de auto beter, maar dat was helaas maar van korte duur. Verder geeft hij geen storingsmeldingen op het dashboard. Mijn vragen:
4. Houden de problemen met het gas en het schakelen vermoedelijk verband met elkaar?
5. Lijkt het erop dat er problemen zijn met het gaskleppenhuis of de bak zelf? Zo ja, hoe kan worden nagegaan in welke van de twee (het gaskleppenhuis zelf of de bak) het probleem zit?
6. Wat zou een andere oorzaak van dit probleem kunnen zijn?
7. Is het verstandiger om een deskundigenrapport op te laten stellen door Autotrans of door een Volvo-garage? Wie is in dit geval deskundiger?

Mogelijk problemen met airco:
Als de auto stationair en op lage snelheid loopt (zowel bij koud, maar vooral bij warme motor), dan schakelt hij na enige seconden iets in (je hoort een klik, waarna de motor wat zwaarder gaat lopen, alsof het toerental iets omhoog gaat), waarna dat ene na enige seconden weer uitschakelt. Het lijkt alsof de airco wordt in- en uitgeschakeld. De temperatuurmeter blijft bij warme motor constant. Verder wordt het wel warmer of kouder in de auto en neemt het condens op de ruiten helemaal af. De automatic climate control lijkt dus wel te werken.
8. Wat is er vermoedelijk aan de hand?

Ik weet dat ik veel vragen heb, maar ik zou antwoorden erg op prijs stellen. Volgens mij gaat het om kostbare reparaties en aangezien er nog garantie zit op de auto, kan ik deze nog op kosten van de garage laten herstellen. Verder wil ik goed voorbereid naar de garage gaan in plaats van alleen af gaan op het oordeel van de garage zelf, want ik ben erg bang dat de garage zich er anders te makkelijk vanaf zal proberen te maken.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp/antwoorden!

Groet, Rogier

Rogier77

Geplaatst door Rogier77 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

1. Ja vervangen van bobine is vaak de oplossing.
2. Ja d.m.v. uitlezen kan je controleren welke cilinder er een storing veroorzaakt.
3. Pas als er lang met een kapotte bobine is doorgereden dan krijg je dus onverbrande brandstof in je katalysator die vervolgens daar verder ontbrand en je katalysator kapot zou kunnen gaan. In u geval lijkt me dat niet want u heeft gelijk actie ondernomen. tevens kun je een uitlaatgastest uitvoeren of alle waarden wel kloppen.
4. Ja deze hebben inderdaad verband met elkaar.
5. Als er geen storingen op het gasklephuis en automaat zijn gevonden dat zou ik eerst een ETM upgrade uitvoeren dit is software voor het gasklephuis en tevens voor je ECM motorregeleenheid.
Voer ook gelijk een TCM upgrade uit, dit is software voor je automaat. Reset ook alle adaptiewaarden.
6. Probleem kan eventueel in het kleppenhuis van je automaatbak kunnen zitten.
7. Absoluut een Volvo garage deze weten natuurlijk waar ze over praten dat i.v.m. ervaring.
8.Als je compressor vaak in en uitschakeld wil dat zeggen dat het aircosysteem minder vol zit. Verstandig is als het systeem met fluor gevuld is om te kijken of er ergens een lek is. Zo niet dat leeghalen en opnieuw vullen.
Systeem gaat in verloop van tijd toch zijn koudemiddel rustig aan verliezenen gezien leeftijd van de auto kan dat nu het geval zijn.

Mvg.herman

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.