Volvo 440: 440 1.9 TD

Bouwjaar: 1995

Onlangs knapte de distributieriem van m'n Volvo na 70.000 km er op gezeten te hebben.Ik heb de cilinderkop vervangen (incl. nieuwe pakking en kopbouten) een nieuwe distributieriem gemonteerd, het geheel volgens het werkplaatshandboek op tijd gezet.Na het aantrekken van de kopbouten moest de motor warmdraaien om daarna de kopbouten verder aan te draaien.
Na ongeveer een minuut gelopen te hebben, was er ineens een geratel en de boel stond weer stil - distributieriem weer slap (spanner stond nog wel gespannen) vermoedelijk distributieriem weer gebroken - 'k had niet meer de moed er verder naar te kijken.(Kleppen komen tegen zuiger in dat geval)
Wie heeft dit wel eens bij de hand gehad of heeft een idee wat er gebeurd kan zijn?

hkelder

Geplaatst door hkelder (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, harry



is de riem gebroken of slap.?



paul,

hkelder (0), 19 jaar geleden

Hoi Paul,
Zover ik nu kan zien hangt de riem slap-mijn idee is dat de riem dan alleen gebroken kan zijn, omdat de spanner nog in gespannen toestand staat.Overigens is de riem van het originele type.
Ik moet het geheel weer demonteren, maar ik had over het geheel nogal de pest in, dus vandaar dat ik nog niet de precieze toestand weet.Zodra ik de moed weer bij elkaar heb, demonteer ik de boel weer...
Gr. Harry

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,



ja kan me voor stellen dat je er flink ziek van bent.


eerst maar eens een bavaria.. :^)


paul,

hkelder (0), 19 jaar geleden

Doe dan toch maar een Palmpje...

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,



haha,


maar hoe ga je dat nu doen...? toch niet weer gokken he..



paul,

hkelder (0), 19 jaar geleden

Paul,
Naar mijn idee heb ik alles uitgevoerd volgens het werkplaatshandboek, een gok blijft 't.
Wanneer ik van de psychiater en alle medicijnen af ben, doe ik een nieuwe poging.

Gr. Harry

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


dan bel me maar je zit vlak bij me. wil ik wel eens zien hoe veel palmpjes jij drinkt voordat... je eraan begint :^)

hahah,


paul,

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo,

Zit de spanner onder goed in het nokje waar de spanner op schaniert?
Als het onder niet in het nokje zit ligt de spanrol scheef en dus de riem slap. Het is mijn ook al eens overkomen bij een 480 benzine motor.

hkelder (0), 19 jaar geleden

Hallo volvoxc90,
Daar heb ik extra op gelet, het moet goed zitten, maar 'k zal nog eens voorzichtig kijken...
Bedankt, gr.Harry

qengelberts (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je het geheel nou werkend heb, vertel me dan even of je nog moed heb om het nog eens te proberen. Ik zit namelijk zo ongeveer met het zelfde probleem alleen heb ik er nog niets aan gedaan.

Sucses hopelijk hoor ik snel meer.
Groetjes,
Quentin

hkelder (0), 19 jaar geleden

Hallo Quentin,

'k Moet nog even moed verzamelen, dan begin ik er weer aan.
Wel kan ik je eventueel een adres van een monteur geven die voor
¤ 20/uur aan je auto sleutelt.
Is dat ook een 1.9 TD?
En wat is daarvan het euvel?

Groet, Harry

qengelberts (0) PRO, 19 jaar geleden

Nou het is een 1.7 liter benzine uit 1989 waar afgelopen avond de boel dus vast gelopen is. Maar ik vrees dat ik het hele motortje moet verwisselen met een van de sloop. Ik ben nog aan het bedenken of ik het doe gezien de rest van de auto in goede conditie is. (op het pass. deurtje achter na dan).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.