auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: Distributie geknapt, wat kan de schade zijn?

Bouwjaar: 1989

Van mijn Volvo 440 uit 1989 (1.7 caburateur) is vanavond de distributieriem gebroken. Kan iemand mij vertellen wat de schade kan zijn en of het nog nut zou kunnen hebben om er een nieuwe snaar om een te leggen?

Geplaatst door

qengelberts (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi,



je zou een nieuwe riem kunnen monteren en dan vervolgens alles eens handmatig kunnen ronddraaien dan voel je het zo...


maar ik ben er bang voor dat het mis is...


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Op het moment dat ie breekt hoor je dan ook of bv je kleppen geraakt worden of dat je zuiger stuk gaat?

Ik reed namelijk net de bocht door en was aan het opschakelen (op het moment dat ik de kopeling omhoog liet komen was het even een raad startmotor geluid en weg was het allemaal.

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

20 jaar

Hoe makkelijk is het overigens om als leek zeinde op dit gebied zo een riem te monteren?

qengelberts 0
badge

20 jaar

hoi,



als leek zal je dit niet mee gaan vallen.?

maar mischien ken je een handige harry die jou zou kunnen bijstaan bij deze klus.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Q,
Nu heb je een leer-projekt.
- Je zou de nokkenas eraf kunnen schroeven, als dat makkelijk gaat, en dan moet je op alle cyl. compressie hebben.
Lijkt mij niet waarschijnlijk.
Heb vaker kromme kleppen gezien, maar nooit kapotte zuiger.
Die zijn toch wel sterk hoor!
(ben hobby-noodzaaksleutelaar)
Overigens ken ik een Goldwing met kapotte distr-riem, waarvan de eigenaar de kromme klep gewoon weer recht heeft geslagen! Ging goed, motor liep best goed daarna. Met een (oude) auto, waar bijna niks te verliezen is, kan je dat best proberen.
Of een paar 2e hands kleppen erin laten zakken..Hoeft niet veel te kosten dan.
Groet, Wiemer.

wiemer11993 0

20 jaar

hoi,



en dan het risico lopen om hem vervolgens nogmaals tedemonteren.

dan kun je de kop wel vastzetten met vleugelmoeren :^)



paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

lekker handig hoor; nokkenas demonteren!!

Wat wel handig is; kleppendeksel demonteren en klepspeling controleren. Is deze bij 1 van de kleppen groter dan 0,5 mm dan weet je genoeg. Speling hoort te zijn uit-40, in-20

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Das waar van die klepspeling!
Maar dan moet je dus wel eerst snaartje monteren.
Of zuigers halverwege zetten, en nokkenas draaien.

wiemer.

wiemer11993 0

20 jaar

Dat laatste dus.

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

OK

wiemer11993 0

20 jaar

Ik denk dat als ik dit zo allemaal doorneem en even contact te hebben gehad met een garage en sloper dat het misschien eerst de moeite waard is om er op de gok een snaar om heen te leggen deze op tijd te zetten en dan te kijken of alles het gewoon doet of dat ie bv op 3 cylinders loopt (of erger helemaal niet). Zodra de motor niet loopt zit je namelijk volgens beide aan een zeer hoge koste post (motor volledig uit elkaar tegen over de tijd die je bezig bent) Men zit dan te denken aan een andere motor uit een sloopauto te pakken en die er in te zetten. Dit gaat mij namelijk dan totaal 350 ¤ kosten inclusief (de)montage.
Maar ik zal de uitslag van het geheel zeker stukje bij beetje mededelen. Ik zal in ieder geval alle genoemde informatie nagaan voordat de motor er helemaal uit gehaalt gaat worden.
Mocht iemand nog iets weten hoor ik het zeer graag.
Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

20 jaar

ik zou ook eerst een nieuwe riem monteren en kijken wat ie doet.als ie goed loopt toch zeker klepspeling nauwkeurig controleren. echter ik schat de kans 10% dat geen klep krom is. repareren geef ik de voorkeur aan toch de kop demonteren en kleppen vervangen. als je zo'n tweede hansie motor koopt weet je vaak ook niet wat je krijgt,olieverbruik en zo iets, ik heb er nl slechte ervaringen mee met die sloop motoren is een gok, succes

petertje8912 0
badge

20 jaar

Kan je niet de kleppendeksel eraf halen en iig daar een kijkje nemen????? Als daar al iets stuk is moettie uit elkaar...

Als je niet echt hard reed hoeft dr niks stuk te zijn.... maar netzo wel een paar kleppenkrom of tuimelaars doormidden :S

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Nou jullie hebben geluk het is droog dus ik zal wel even kijkje nemen onder het kleppendeksel.

qengelberts 0
badge

20 jaar

Een geluk bij een ongeluk dan..
Sukses!
Ben benieuwd. Heb altijd respect voor mensen die zelf ook even de handen uit de mouwen steken. Leert er altijd van..
Kop ligt er zo af eventueel, riem is toch al los..
W.

wiemer11993 0

20 jaar

van de erste cilinder de kleppen dicht zetten dus in en uitlaat dicht bougie eruit draaien lucht erop en dan maar luisteren blaast ie in de inlaat of op de uitlaat of allebij en zo bij elke cilinder het zelfde.de nokken moetten naar boven staan of je moet de kom stoter kunnen draaien.

flow 0

20 jaar

Een ieder ik heb nu de kleppendeksel eraf gehaald ik heb het hele gebeuren even rustig bekeken en met een kennis doorgesproken en we zijn er heel duidelijk over eens dat de kleppen krom zijn van 3 cylinders gezien de ruimte die er tussen de nokjes en de klepplaatjes. Dus einde oefening.

qengelberts 0
badge

20 jaar

Jammer!
Ben met Petertje eens, dat kop omwisselen soms wel net zo handig is als blok omwisselen. - Zijn die Renault-koppen veelgevraagd? = dus wel eens gescheurd?
En dan krijg je weer het koppakking-gebeuren natuurlijk.
Doei,
Wiemer.

wiemer11993 0

20 jaar

Dat is misschien wel handig maar wat zijn de kosten totaal zo bij benadering

qengelberts 0
badge

20 jaar

hoi,



gebruikte kop..... 200,euro



paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Ik kan voor 350¤ er een gebruikte motor in laten zetten (motor + uit/in bouwen)is dat dan niet beter?

qengelberts 0
badge

20 jaar

hoi,



heb je deze motor horen draaien dan...?



paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar



Nog koppakkingset+ aandrijfriem is op zich dan even veel geld.
Hoor dat jij liever een ander blok erin wil laten zakken.
Dan kan je nog de kapotte kop erafschroeven, en op je schoorsteenmantel zetten.
wiemer.

wiemer.



wiemer11993 0

20 jaar

nouw zeg kijk een eerst hoeveel kleppen er precies krom zijn,demonteer de boel en koop nieuwe kleppen schuur deze in zet de oude stelplaatjes er weer in en meet alle 8 klepspeling op. adh hiervan(huidige plaatjes meten met een micrometer) kun je bepalen welke klepstelplaatjes moet gaan kopen een inlaatklep kost 17 euro en een uitlaatklep 19 euro,kopset 70 euro,kopbouten 23 euro alles bruto(= nog -20/30%) ex btw .ik blijf erbij repareren is beter dan zo'n ouwe motor van de sloop.zet er zeker ook nieuwe kleprubbers op!! en doe de kop vlakken ca 20 euro. ik weet zeker dat je voor minder dan 350 euro klaar bent als je de distributieset(130 euro) niet meeteld want die moet je bij een sloopmotor ook vernieuwen dus maar dat zit zeker niet bij die 350 euro van die garage ??toch??............. O ja je moet dan wel eerst een handige harrie zoeken die je matst

petertje8912 0
badge

20 jaar

Ik heb afgesproken morgen (maandag 22 nov 2004) te bellen om uitstlag te geven of ik het doe. Ik heb afgesproken het volgende voor dat geld te doen:

Motor + Versnellingsbak
Nieuwe snaren (distributie + v-snaar)
Koppelingsplaat + drukgroep
Compressie testen (minimaal 9 bar is ok)
Na inbouw kleine beurt.

Dit alles inclusief BTW en bon voor 350 ¤
Km-stand van oude blok is 270.000 km (bij de auto waar die uit komt zit de boekjes en daarin is vermeld dat de dealer het onderhoud heeft uitgevoerd en daarbij is de laatste beurt: Grote beurt incl. snaren en ruil versnellingsbak. Vandaar de versnellingsbak overzetten.

qengelberts 0
badge

20 jaar

Mijn auto (nissan primera diesel) heeft er netzoiets opzitten.
Aan blok alleen koppakking hoeven vervangen. 2 zomeravondjes, met een biertje erbij. En daarna weer naar O-rijk, ZWI, karretje erachter, pubers erin, de passen over! (nieuwe radiator)
Laat weten of alles gaat zoals het eruitziet!
Wiemer.

wiemer11993 0

20 jaar

Ik heb van de auto de motor omgehangen... Heeft behoorlijk wat tijd inmiddels gekost. Dit gezien ik ook gekeken heb naar de rest van de staat van de auto. Al is namelijk het een gouden blok wat er onder de kap ligt als de rest het niet waard is waar hebben we het dan nog over.
A fijn daar uit gehandeld heb ik het blok omgehangen en vervolgens de volgende zaken uitgevoerd op het "nieuwe" blok.

- Distributieriem + spanrol vervangen
- Kleppen gesteldt
- Caburateur gereinigd - Sproeiers en pakkingen vervangen
- Koelslangen van de binnen radiateur vervangen
- Luchtfilter / bougies / bougie-bekabeling /
verdelerkap /rotor vervangen
- Koppelingsplaat + Drukgroep

Dit gezien er nog geen roest aan de hele auto te zien is geweest en zo ver zichtbaar ook geen andere problemen zich lieten blijken. Enige wat ik nog misschien zou kunnen gaan doen is de demper van de uitlaat vervangen ivm de lichte begeluiden die hij maakt.

Auto naar de APK na het omwisselen van het blok gebracht (wat ook moest ivm verstrijken van de APK) hier is stom toeval ook nog een steekproef overheen gekomen. En daaruit is gebleken dat de auto geen problemen heeft. Ook de verbranding van de motor was "zeer" goed te noemen.

Motor die er nu in hangt heeft zo ongeveer 270.000 km gereden en heeft meer dan 10 bar compressie op alle cylinders staat (onderling verschil is te verwaarlozen)

Auto rijd ook echt als nieuw bijna qua trekkracht en ook qua rijden rijd die heel erg prettig weer...

Wat mij is opgevallen is dat de bijverschijnselen van de slechte staat en of het verspringen van de distributie door iedereen (ook hier eigenlijk) wordt toegewezen aan een vervuilde en of krom getrokken caburateur... Dit was bij mij totaal niet het geval. Dus mijn leer die ik aan iedereen kan mee geven is ga ook na bij het slecht ronddraaien van de motor of de staat en de stand van de distributie ook goed is.
Bij verschijnselen bij mij waren:

Slecht starten
Regelmatig met shoke moeten rijden
Verhoogd CO wat afkeur gaf bij de APK (verstellen van CO is dan niet de oplossing... wel om hem door de apk te krijgen maar rijd dan niet lekker meer)
Zeer hoog brandstof verbruik (1 op 7 is dan heel netjes)
Warm niet willen starten (half uur wachten en het gaat wel weer met moeite)

In ieder geval wil ik iedereen wel enorm bedanken voor de aandacht en het geduld wat zij hebben besteed aan dit probleem.

Ook de bedenker achter deze site verdient een pluim! Heel goed werk... Waren er maar meer sites zoals deze zodat er meer duidelijkheid geboden wordt om achter een probleem te komen zonder enorm op de kosten te worden gejaagd door zo geheten dealers / servicestations etc. etc.

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

18 jaar

Hallo,
Ik heb een golf uit 1993 (type 1) en nu lekt er koelvloeistof tussen de kop en onderblok. Zelfs als ik alles droog heb gemaakt en er verder niet meer mee rijd dan komt er koelvloeistof tussen door gesijpelt.
Mijn vraag is wat dit ongeveer gaat kosten en of de kop altijd gevlakt moet worden.
bij voorbaat dank.
groet Paul

paul40 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.