Volvo 440 1989: 440 DL '89 Springt uit 5 bij gas terugnemen/loslaten

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1700

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een Volvo 440 DL 1.7 Carburateur uit 1989.
De auto heeft nog maar 51.000 echte kilometers gelopen.

Het probleem is dat de versnellingsbak uit de 5e versnelling springt wanneer je gas terug neemt of het gas loslaat.
Dit doet hij alleen als de motor op temperatuur is. Dit gebeurd vanaf een snelheid van ongeveer 80km/u. (met een lagere snelheid heb ik niet geprobeerd is ook bijna niet te doen in de 5) Ook komt de versnellingspook een heel stuk richting de vrijstand wanneer je gasgeeft of gewoon constant 80 of 120 of alles wat ertussen of erboven ligt rijd. Ik heb geprobeerd om de pook in de stand te houden waarin hij hoort te staan maar dit vergt bijzonder veel kracht. Als je dus rijd op de snelweg in de 5 staat de pook bijna in de vrijstand qua positie als je vervolgens ook maar iets gas terugneemt tikt hij uit de 5e versnelling. Soms als je hem vervolgens weer in de 5 wil schakelen, lukt dit niet. De pook staat dan wel in de positie van de 5e versnelling maar de bak blijft in de vrij staan. Je moet dan eerst de 4e versnelling inschakelen, als je dan doorschakelt naar de 5 pakt hij 'm wel.
In alle andere versnellingen blijft de pook gewoon in de stand staan waar die in hoort te staan en functioneren gewoon normaal en schieten er niet uit.

Het lijkt mij niet dat er synchromesh ringen of zo versleten zijn aangezien de auto nog maar 51.000 gelopen heeft. Alles is bij wijze van spreken nog haast nieuw.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet.

Tjalling Heuvel

Swifty11241

Geplaatst door Swifty11241 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit is een meer voorkomend probleem en is redelijk eenvoudig op te lossen (een hefbrug is wel handig).
Het probleem is namelijk dat de moer van het 5e versnellingstandwiel is losgelopen waardoor het tandwiel compleet met schakelmof op en neer schuift.
Als dit lang duurt loopt de moer door het olie-opvangbakje in de zijdeksel !!
Oplossing: versnellingsbak-olie aftappen, zijdeksel van versnellingsbak demonteren, (nieuwe) moer met borgmiddel monteren en zijdeksel controleren op eventuele schade, alles weer monteren en de versnellingsbak vullen met (nieuwe orginele Volvo) versnellingsbak olie !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.