Volvo 850: 850 automaat probleem, koelvloeistof mengt met de bakolie!, help

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 l 20 v automaat

hallo, ik heb een volvo 850 uit 1992.
Alleen heb ik nu het volgende probleem,
als de auto koud is dan rijd deze prima, gewoon zoals het hoort. zodra hij warm begint te worden (varieerd een beetje van 5 tot 10 min) dan gaat het indicatie lampje branden dat een defect in de automatische versnellingsbak aangeeft.
naar verder op speurtocht te zijn geweest en een andere bak aangeschaft te hebben, kwamen we erachter dat er koelvloeistof gemengd is met de versnellingsbakolie. dat duid dus op een lek in de radiator neem ik aan ?
want dat mengsel van water en olie zit overal, door het blok, de radiator, de versnellingsbak.
Is dit een meer voorkomend probleem?
en heeft iemand een idee of de versnellingsbak dan misschien niet kapot zou zijn, maar dat het eraan ligt dat de olie met water gemend is?
ik vind het ook al raar dat de bak kapot zou zijn want dan zou deze het toch ook niet moeten doen als de motor en bak koud is?
maar omdat olie op water drijft dacht ik misschien dat de bak daarom heel even aan wil drijven tot dat het weer gemengd is met water, zelf bedachte theorie.
Wie kan mij hiermee helpen ?
Alvast reuze bedankt , groeten gertjan

lieren1989

Geplaatst door lieren1989 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Inderdaad, radiateur inwendig lek. Onbekend is dit euvel niet.

lieren1989 (0), 13 jaar geleden

oke dat is dus opzich een meevaller, maar zou de kans groot zijn dat daarom mijn automatische bak ook niet meer reageert door koelwater in de bak als deze warm word?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat zit er dik in.

Ik zou het volgende (laten) doen: eerst de automaatleidingen loskoppelen van de radiateur en doorverbinden. Dan autm. olie aftappen en oliecarter van de bak verwijderen, schoonmaken, zeef vervangen/reinigen ( desnoods 'n dag laten uitlekken ) en dan weer de bak vullen. Eventueel vaker omdat ook de omvormer wel vol zal zitten met troep. Dan hopen op een beetje geluk.
Uiteraard dient ook de motor inwendig gespoeld te worden. ATF-olie lost rubber op. D.w.z. dat de koelwaterslangen slap/zacht worden en spontaan gaan scheuren. Dit uit eigen ervaring maar wel met een ander merk auto.

lieren1989 (0), 13 jaar geleden

oke ik ga andere radiateur aanschaffen en dan ga ik dat proberen! alvast bedankt

MWMautos (0), 13 jaar geleden

sowieso raad ik aan dat je ook je bak gaat spoelen en de olie verversen. Ook de olie van je blok, als dat idd ook koelvloeistof bevat. Ik zou ook bang zijn voor mijn kopdichting, als ik het zo leez, maar een ding tegelijk.

succes

[EDIT} ik had 'moderators' bericht niet gezien maar idd grondig schoon zoals al gezegt. :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.