Volvo 850: Aandrijfassen loskoppellen bij motor uitbouwen ?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5202FS

Wie kan mij raadgeven op welke manier(en) de aandrijfassen zijn los te koppelen om vervolgens de motor uit te liften. In het boek van Haynes repair Manual denk ik te begrijpen dat er twee manieren zijn, maar mijn technisch engels kom ik hier niet aan uit.

Bij de eene methode moet de grote zelfborgend wielmoer worden los gedraaid (dop 36) om vervolgens de veerpoot met wielophanging naar buiten toe weg te draaien zodat de as vrij komt ?

Bij de andere methode geven ze aan om met behulp van een grote schroevedraaier de binnenste CV joint te lossen?

De eerste methode kan ik nog wel volgen maar met de tweede methode kom ik vooralsnog niet ver, terwijl me deze juist voor het uitbouwen van de motor de meest geschikte lijkt ?


m.vr. groeten Hans

daltons

Geplaatst door daltons (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

De 2 methode kan ik ook niet volgen? CV joint?
Al met al als je de eerste methode uitvoert dan moet je met een bandijzer de as uit de bak trekken. Deze kunnen zoms erg vast zitten.

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Fuseekogel (bout met moer) losmaken zodat je draagarm naar beneden kan en moer van aandrijfassen losmaken en daarna met bandenlichter de assen 1 voor 1 uit de versnellingsbak duwen.

daltons (0), 12 jaar geleden

[quote=Herman Volvo]Fuseekogel (bout met moer) losmaken zodat je draagarm naar beneden kan en moer van aandrijfassen losmaken en daarna met bandenlichter de assen 1 voor 1 uit de versnellingsbak duwen.[/quote]
De fuseekogel heb ik los dus de draagarm is vrij, vraag : de draairichting van de wielmoer is dit gewoon rechtsedraad ? of linksedraad? Ik heb namelijk reeds de remschijven en remklauw gedemonteerd vervolgens een stevige ijzere strip ( plus minus 6 mm dik) genomen waarin een gat geboord met de diameter van een wielbout, deze vervolgens vastgezet in een van de wielboutgaten, de strip is zolang dat deze de grond raakt en dus blokeert als ik aan de wielmoer draai, maar vooralsnog krijg ik de wielmoer niet los, is het soms linkse draad (rechtsom los)? ik heb alleen geprobeert om linksom de moer los te draaien, dit met behulp van een ringsleutel 36.

Alvast bedankt voor je reactie,

m.vr. groeten Hans

P.s in je bovenstaande antwoord schrijf je uit de versnellingsbak duwen, waarschijnlijk bedoel je dat met behulp van de bandenlichter er wordt geduwd ? i.p.v getrokken , kun je aangeven waar je de bandenlichter ongeveer zet om de assen er uit te kunnen duwen.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

De grote moer is gewoon rechtsom. Spuit deze eerst een beetje in met kruipolie.
Deze moer kan erg vast zitten je zult een pijp op de ratel moeten zetten.

Bandijzer tussen de bak en as. Links is niet zo veel plaats dus soms best lastig. maar lukt wel.

bieuwke (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb nog nooit de grote moer van een aandrijfas rechtsom los moeten draaien!!!!

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

sorry, foutje je hebt gelijk.

daltons (0), 12 jaar geleden

[quote=Highway]sorry, foutje je hebt gelijk.[/quote]
Ik had je goed begrepen met rechtsom bedoelde je rechtsedraad dus gewoon linksom los,

bedankt voor de genome moeite,

m.vr.groeten

Hans

Taunusatmocossie (0), 12 jaar geleden

Zit hier geen borgpin in net als bij een V40 bij de aandrijfas aan de motorzijde???, anders kun je de as er zo tussen uit trekken als je die borgpen eruit tikt!

daltons (0), 12 jaar geleden

Enige weken terug heb ik van jullie advies gekregen i.v.m het lossen van de wiel moer(en), heeft even geduurd maar is uiteindelijk gelukt, de moeren zaten erg vast zelfs met een verlengpijp zat er nog geen beweging in, vervolgens met de brander de moer(en) goed warm gestookt, hopenlijk hiermee niets beschadigd in het binnenste deel waar de as doorsteekt en waar de remklauw met remschijf op is gemonteerd.

Maar nu het volgende hoe krijg ik nu dit laatste gedeelte van de aandrijfas ? In jullie vorige reactie geven jullie aan m.b.h. van een bandijzer ( ik neem aan dat hiermee bedoelt wordt een grote bandenlichter ? ) deze te plaatsen tussen de bak en de aandrijfas ? hier kom ik vooralsnog niet aanuit kan een van jullie een betere uitleg geven hoe dit in elkaar steekt.

Alvast reuze bedankt voor de genome moeite

Groeten Hans

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

[quote=daltons]Maar nu het volgende hoe krijg ik nu dit laatste gedeelte van de aandrijfas ? In jullie vorige reactie geven jullie aan m.b.h. van een bandijzer ( ik neem aan dat hiermee bedoelt wordt een grote bandenlichter ? ) deze te plaatsen tussen de bak en de aandrijfas ? hier kom ik vooralsnog niet aanuit kan een van jullie een betere uitleg geven hoe dit in elkaar steekt.

Alvast reuze bedankt voor de genome moeite

Groeten Hans[/quote]
Hier staat het al. je moet inderdaad de banden lichter tussen de as en bak zetten. Soms gaan ze er lastig uit maar blijven proberen.

daltons (0), 12 jaar geleden

Bedankt Highway de assen zijn los viel eigenlijk nog niet tegen zaten niet erg vast, en inmiddels hebben we het gehele motorblok eruit.

Ik heb nog een andere vraag, om de aandrijfassen in zijn geheel los te koppelen ( om de stofhoezen te vervangen ) moet ik hiervoor eerst tegen de zijde waar de wielmoer op zit met een kunstofhamer tikken zodat deze naar binnen toe loskomt ?


Groeten Hans

daltons (0), 12 jaar geleden

Kun je me zeggen hoe de aandrijfassen los te krijgen uit de wielzijde, de wielmoeren heb ik verwijdert en geprobeert om de as naar binnen toe te tikken maar hier zit geen beweging in, zit er aan de binnenzijde nog ergens een borging ?

m.vr.groeten

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Nee, moer er op en met een koperen staaf flink hameren of speciaal gereedschap er op zetten. Soort van pers de spievertanding zit vast geroest op de vertanding.

daltons (0), 11 jaar geleden

Was onmogelijk om deze zelf los te krijgen , dus naar onze garage waar met behulp van een pers het e.e.a gelost.

M.vr. grtn Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.