Volvo 440: Accu / CVT probleem. Dynamo stuk? SR stuk?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Goedendag,

Ik heb een Volvo 1.8i uit 1995 met een CVT automaat.

Een week geleden tijdens het rijden viel de automaat even uit. Dwz bij gas geven gebeurde er weinig behalve dat het toerental omhoog ging. Enkele seconden later deed hij het weer.

Wat mij gelijk opviel was dat de brandstofmeter was gedaald tot bij het rode gedeelte, terwijl de tank nog meer dan halfvol was. Ook de verlichting van het dashboard begon een beetje te knipperen

De volgende ochtend merkte ik bij het starten dat de accu een stuk leger was(starten ging trager, ruitenwissers langzaam etc.) Even de motorkap open gehad en aan wat contactjes gezeten. Daarna de auto weer gestart en een stuk gereden. Toen leek het alsof de accu weer goed werd opgeladen. Brandstofmeter weer goed, ruitenwissers weer sneller en daarna ging het starten ook weer makkelijker.

Echter blijven deze problemen zich nu steeds voordoen... eerst een soort schok in de CVT automaat die dan even niet schakelt en daarna dus vermoedelijk geen laadstroom.

Kan een dynamo de ene keer wel werken en de andere keer niet ? Kan de spanningsregelaar stuk zijn? (zoja waarom wordt de accu dan soms wel en soms niet opgeladen?)

Zorgen deze electrische problemen voor een haperende automaat?

Ik heb de auto gekocht met een pas vervangen dynamo (echter wel aftermarket dus niet origneel volvo) dus zou ik denken aan slechte/losse contacten of een kapotte spanningsregelaar.


Wie heeft de oplossing?

MVG

Gummie

Geplaatst door Gummie (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Een probleem in de bedrading, slechte verbinding bv in de massa. Ik zou als eerste goed controleren of de massa verbindingen tussen motor, accu en carrosserie niet geoxideerd zijn of gewoon loszitten...Volvo maakt zelf geen dynamo's, Bosch maakt zelf ook niet veel meer. Dus zal de dynamo wel goed zijn..

Met een gewone multimeter en een klein beetje kennis van Electra kun je zelf heel veel nameten....verder is het een kwestie van logisch denken...

Eerst dit..
Het begrip spanning.. Denk maar druk.. Het symbool ervan = U en we drukken de spanning uit in Volt. Hoe hoger de spanning hoe meer stroom er zal gaan vloeien in een circuit
Het begrip stroom Denk maar stroming. Het symbool ervan = I en we drukken de stroom uit in Ampere. Er kan alleen maar stroom zijn in een gesloten circuit.
Het begrip weerstand is hopelijk duidelijk.Het symbool ervan = R en we drukken de weerstand uit in Ohm. De weerstand is alleen van belang in een gesloten circuit.

De wet van Ohm .. U is I X R
Dus Spanning is stroom X weerstand
of Stroom is Spanning gedeeld door weerstand
of Weerstand = Spanning gedeeld door stroom.

Vermogen is de Spanning maal de Stroom (W=U X I) en wordt uitgedrukt in Watt
Capaciteit = Vermogen maal tijd

In rust staat op een volle akku een spanning van 12, 6 tot 12,7 volt. 6 cellen keer 2,1 volt.
De akku fungeert als spaarpot.. Tijdens het starten oid wordt hij ontladen. tijdens het draaien van de dynamo(motor) wordt hij bijgeladen en de dynamo zorgt dan voor de stroomvoorziening. bv van de verlichting, en de electrischemagnetische koppeling in de bak.

De dynamospanning moet om te kunnen laden hoger zijn dan de akku spanning er zal dan stroom vloeien. Hoe groot die stroom is is afhankelijk van het vermogen wat de dynamo dan levert. En het vermogen is weer een combinatie van snelheid van de dynamo, de constructie ervan en de kracht welke bv de v snaar er op uit oefent.
Om schade te voorkomen als de dynamo meer vermogen gaat leveren als goed is voor het geheel, is er een spanningsregelaar in de dynamo geplaatst. De zg afgeregelde (maximale) spanning staat op de dynamo(regelaar) vermeld en ook het maximaal vermogen of maximale stroom welke er door vloeit

Tijdens het starten (voor het aanslaan) zakt de akku spanning. Afhankelijk van de buitentemperatuur zal dat tussen de 10,5 en 11,5 volt liggen. De combinatie inwendige weerstand van de akku en de stroom welke door de akku vloeit zorgen daarvoor. Door de startmotor vloeit altijd de zelfde stroom. En in combinatie met de spanning welke er dan op staat wordt een hoeveelheid vermogen geleverd aan de startmotor. Ook de weerstand in de massa en de + kabels en aansluitingen zorgt voor spanningsvermindering. Dus de spanning welke op de startmotor staat is tijdens de werking altijd lager dan de akku spanning...

De fabrikant heeft het meeste werk al gedaan. Hij plaatst een akku met voldoende capaciteit, Een startmotor en dynamo met voldoende vermogen. Ook heeft hij voor voldoende dikke en stevige bedrading gezorgd, om de stroom in de circuits te kunnen laten vloeien. Als de weerstand in een draad te hoog wordt zal op die plek meer spanning verloren gaan en de stroom zal daardoor verminderen. en dus ook het vermogen, maar dat dubbel op. W =U X I

Met de multimeter op de fijnste schaal kun je het spanningsval meten op de plaatsen waar je die vermoed. ook kun je het totale verlies meten door bv de akkuspanning te vergelijken met de spanning op de startmotor of op de dynamo. Het verschil is het verlies . Natuurlijk moet jre daarbij of starten of de dynamo laten laden.

Een verlies van totaal 0,5 volt is heel normaal, Maar een verlies van meer dan 0,3 volt aan de massa of aan de + kant geeft te denken. Een verlies van 0,05 volt tussen de draad en de op de draad geklemde kabelschoen is wel het mamimaal toelaatbare. soldeerverbindingen zijn het beste . een lange draad of starterkabel zal voor 0,1 volt of meer verlies zorgen. Nog een kabel ernaast leggen en het verlies wordt minder.. Door de startmotor gaat veel meer stroom dan door de dynamo, De draden van starter zijn daarom veel dikker. Minder weerstand.

Veel plezier met de metingen...

Gummie (0), 10 jaar geleden

Beste Cor,

Bedankt voor de reactie! Ik zal een en ander eens flink laten na meten. Van het weekend heb ik nog mijn best gedaan om de contacten na te lopen , schoon te maken en in te spuiten met contactspray. Echter nog niet het gewenste resultaat. Ene keer laadstroom , andere keer niet.

Overigens was ik nog vergeten te vermelden dat na de schok van de automaatbak, er vervolgens geen laadstroom meer is en daarna ook het Lambda sensor lampje gaat branden(lichtjes) Zou deze sensor ook ten grondslag kunnen liggen van de problemen in mijn eerste berichtje?

Highway (140) PRO, 10 jaar geleden

Soms geen laadstroom is het toch de dynamo. laat de dynamo gewoon even testen bij een revisiebedrijf.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De laadstroom meet je met een ampere meter... Hoe weet je dan
dat er geen laadstroom is??? Natuurlijk kan de dynamo af en toe dienst weigeren, maar in dt geval denk ik toch als eerste aan een slechte verbinding in de bedrading. zomaar ergens contactsprai op spuiten helpt echt niet. Contacten goed schoonmaken en daarna met contactsprai inspuiten om de zaak te beschermen tegen verdere oxidatie kan wel helpen...
[quote=Gummie]Beste Cor,

Bedankt voor de reactie! Ik zal een en ander eens flink laten na meten. Van het weekend heb ik nog mijn best gedaan om de contacten na te lopen , schoon te maken en in te spuiten met contactspray. Echter nog niet het gewenste resultaat. Ene keer laadstroom , andere keer niet.

Overigens was ik nog vergeten te vermelden dat na de schok van de automaatbak, er vervolgens geen laadstroom meer is en daarna ook het Lambda sensor lampje gaat branden(lichtjes) Zou deze sensor ook ten grondslag kunnen liggen van de problemen in mijn eerste berichtje?[/quote]

mistermaniac (0), 10 jaar geleden

Check de massaaansluiting op de bak, even lossen, schuren, en weer goed stevig monteren...komt vaker voor. (zit achter het linker voorwiel.)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.