close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: accu leeg of stuk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: t5

na 12 weken te hebben stilgestaan, proberen te starten.....niks. met startkabels gestart. maar na 50 km te hebben gereden. start ie nog steeds niet........tijd voor een nieuwe accu????

Geplaatst door

wiense (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je een multimeter hebt, kan je ook eerst even testen of de alternator de accu wel bij wil laden.
Eerst even meten zonder draaiende motor, zou toch al 12 volt moeten geven (indien niet, dan is ze wss kaduuk), en daarna met draaiende motor (eerst even die startkabels erbij halen) over de accu-polen meten, zou toch meer dan 13 volt moeten geven. Is dit niet het geval, dan is de alternator niet goed, is dit wel het geval, dan zal de batterij wel dood zijn. 50 km moet immers volstaan om weer startvermogen te hebben.

LOMAX 0

13 jaar

een accu die minder dan 8 volt bronspanning heeft,is niet in staat enige energie (lees stroom) om te nemen. Daarom kunnen wij met onze dienstwagens geen starthulp geven onder de 8 volt. (na 12 weken stistaan heeft jou accu waarschijnlijk nog minder). Een lege accu een starthulp geven haalt dus niks uit.
Mijn advies: Accu opladen met lader. Daarna accu monteren en bekijken of en hoeveel STROOM er in gaat. bv meten met een inductieklem over de massa.
Gaat er geen stroom in,accu kapot. Gaat er bv 30/40 ampere in,daarna nogmaals testen....

p.s. ga er maar van uit dat de accu gesulfateerd is. D.w.z. inwendig rotzooi naar de bodem gezakt,daardoor accu defect.

maarten4874 0
badge

13 jaar

[quote=maarten4874]een accu die minder dan 8 volt bronspanning heeft,is niet in staat enige energie (lees stroom) om te nemen. Daarom kunnen wij met onze dienstwagens geen starthulp geven onder de 8 volt.[/quote]
Als je goed leest, zie je dat Wiense de wagen met startkabels heeft gestart, en er zelfs 50 km heeft mee gereden, starthulp via startkabels en een goede donor-accu lukt hier dus nog wel, ook al zit er geen spanning op de accu.

[quote=maarten4874](na 12 weken stistaan heeft jou accu waarschijnlijk nog minder). Een lege accu een starthulp geven haalt dus niks uit.[/quote]
12 weken stilstaan is voor een goede accu geen enkel probleem, zolang er geen stiekeme verliezen of verbruikers zijn. Een zieke accu kan hier natuurlijk niet tegen, maar als elke auto of motor die 12 weken niet wordt gebruikt, ook meteen geen 8 volt spanning meer heeft...

[quote=maarten4874]Mijn advies: Accu opladen met lader. Daarna accu monteren en bekijken of en hoeveel STROOM er in gaat. bv meten met een inductieklem over de massa.
Gaat er geen stroom in,accu kapot. Gaat er bv 30/40 ampere in,daarna nogmaals testen....[/quote]
Lijkt me sterk dat hij de apparatuur en kennis hiervoor als particulier even in huis heeft.

[quote=maarten4874]p.s. ga er maar van uit dat de accu gesulfateerd is. D.w.z. inwendig rotzooi naar de bodem gezakt,daardoor accu defect.[/quote]
Het sulfateren van een accu bestaat erin dat er zich een onoplosbare laag vormt op de electroden, iets als een zoutaanslag. Als de platen intern dan ook nog krom zijn getrokken, is redden onmogelijk.


Zoals ik dus al zei, gewoon testen of de alternator het nog doet (waarschijnlijk wel, anders hou je een auto geen 50 km aan de praat met een lege accu), en als de batterij na die 50 km nog geen vermogen levert, gewoon vervangen.

LOMAX 0

13 jaar

ja ik heb met startkabels gestart en dat lukte wel. na 50 km te hebben gereden en 3 uren stilstand lukte het niet om te starten. dus korte metten. nieuwe accu gehaald en ingebouwd. er kwam witte rommel onder die "oude" vandaan dus ik neem aan dat ie lek was en niet meer te repareren......................... die auto staat meestal 6 weken stil en altijd moeten we hem starten met de kabels. voorheen had ie een audi en vantzelfde laken een pak. ook nieuwe accu gehaald en ook na 6 weken stilstand starten met de kabels.
maar in ieder geval allemaal bedankt voor de reacties

wiense 0

13 jaar

Als ie vaak stilstaat, kan je overwegen van hem aan de druppellader te hangen, zo blijft de accu steeds in topconditie. Je hebt dan wel stopcontact nodig. Want de meeste auto's hebben toch nog stiekem verbruik bij stilstand, en vaak meer dan het klokje. Een alarm verbruikt ook. En een accu die helemaal leeg geraakt, krijgt hierdoor telkens klappen, zodat ie het ook sneller helemaal zal begeven. Voor 5 tientjes heb je al een goede druppellader. Een tweede oplossing, vaak toegepast bij oldtimers, is een klem op de batterij, die je afkoppelt als de auto niet gebruikt wordt, zo loopt ie niet langzaam leeg. Handig in gebruik, relatief goedkoop, maar met de moderne electronica loop je het risico dat geheugens gewist geraken, sleutelcodes ontregeld worden en ECU's het noorden verliezen.
Succes.

LOMAX 0

13 jaar

ik ga gelijk zo n druppelaar aanschaffen, want dit gebeurd elke 6 weken en dan is zo n ding zeer op zn plaats. bedankt voor de info

wiense 0

13 jaar

.

maarten4874 0
badge

13 jaar

[quote=LOMAX]12 weken stilstaan is voor een goede accu geen enkel probleem, zolang er geen stiekeme verliezen of verbruikers zijn. Een zieke accu kan hier natuurlijk niet tegen, maar als elke auto of motor die 12 weken niet wordt gebruikt, ook meteen geen 8 volt spanning meer heeft....[/quote]
Waarop je jezelf zegt in de volgende reactie dat in elke auto wel een verbruiker zit,meer dan alleen een alarm....


[quote=LOMAX]Lijkt me sterk dat hij de apparatuur en kennis hiervoor als particulier even in huis heeft.[/quote]
Probeer deze man alleen maar kennis bij te brengen via ZIJN vragen.

[quote=LOMAX]Het sulfateren van een accu bestaat erin dat er zich een onoplosbare laag vormt op de electroden, iets als een zoutaanslag. Als de platen intern dan ook nog krom zijn getrokken, is redden onmogelijk.[/quote]
Precies hetzelfde als wat ik zeg,alleen wil jij het anders formuleren

maarten4874 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.