Ik heb inmiddels een paar maand het probleem dat mijn volvo 460 soms niet wil starten.
De ene keer start hij prima, maar soms kan ik een minuut lang de sleutel omdraaien, zonder dat hij aan slaat.
Dit gebeurt alleen als de motor koud is, en volgens mij was het weer ook vaak vochtig.
De startmotor draait wel gewoon rond, maar hij wil niet aanslaan.
Ik heb geprobeerd of het probleem weg zou zijn als ik de auto op benzine wegzette.
Dat is een paar weken goed gegaan, maar gister wilde hij weer twee keer niet starten.
Het vreemde is dat als ik de auto tien meter in zijn vrij vooruit duw start hij wel ineens.
Het probleem zit denk ik niet in de accu, want die is niet op te krijgen.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Heeft het misschien zin om zo'n uitleeskastje te kopen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die kun je handmatig uitlezen,bij dit type
[quote=bormie]die kun je handmatig uitlezen,bij dit type[/quote]
Hoe dan?
14 jaar
links onder de motorkap,bij de rembekrachteging,zit een 6polige stekker met een kapje er over.
daar zit een draadje met een stekkertje bij.
druk de stekker in no 2.
druk het knopje 0,5 sec in,lampje licht een keer op.
nu laat hij een knippercode zien.
foutloos is knippert 1 maal -pauze -1k knip- pauze 1k knip
tel deze knipperingen allemaal,let op de pauze
[quote=bormie]links onder de motorkap,bij de rembekrachteging,zit een 6polige stekker met een kapje er over.
daar zit een draadje met een stekkertje bij.
druk de stekker in no 2.
druk het knopje 0,5 sec in,lampje licht een keer op.
nu laat hij een knippercode zien.
foutloos is knippert 1 maal -pauze -1k knip- pauze 1k knip
tel deze knipperingen allemaal,let op de pauze[/quote]
Is het de bedoeling dat je het met of zonder lopende motor doet?
Als ik de motor niet heb lopen krijg ik het volgende:
- meestal _ _ _ _ _ (_is branden, spatie is pauze)
- soms continu knipperend, met een tikkend geluid in het zelfde ritme als het lampje (brandstofpomp misschien?)
- ook een keer continu brandend.
met de motor aan krijg ik soms helemaal geen lampje, en soms continu brandend.
14 jaar
dat doe je goed zo.
met contact aan,of motor lopen,maakt niet uit.
Daarna moet je het herhalen,dan komt de volgende code,,,of de zelfde,,,
Deze code is je inlaat lucht temperatuur sensor,maak je daar maar niet druk om,leest als 1---2---2
constand knipperen,dan heb je het knopje 2 keer ingedrukt,is een teken dat de gaskabel goed staat afgesteld
[quote=bormie]dat doe je goed zo.
met contact aan,of motor lopen,maakt niet uit.
Daarna moet je het herhalen,dan komt de volgende code,,,of de zelfde,,,
Deze code is je inlaat lucht temperatuur sensor,maak je daar maar niet druk om,leest als 1---2---2
constand knipperen,dan heb je het knopje 2 keer ingedrukt,is een teken dat de gaskabel goed staat afgesteld[/quote]
Is dus te concluderen dat er volgens de computer niks aan de hand is, en dat ik het ergens anders in moet zoeken?
14 jaar
als er niet meer codes zijn,kun je 1 2 2 negeren.
de computer is heel simpel,en meet veel dingen niet,zoals ontsteking,brandstofdruk etc
[quote=bormie]als er niet meer codes zijn,kun je 1 2 2 negeren.
de computer is heel simpel,en meet veel dingen niet,zoals ontsteking,brandstofdruk etc[/quote]
Ik heb net nog even gekeken, en hij geeft 2 codes:
1 2 2 en 1 1 3
Daarnaast heb ik een compressiemeting gedaan, en daar kwamen niet zulke beste getallen uit:
7 ; 6,75 ; 6,5 en 5,8 bar
Betekent dit dat het blok versleten is? Kan ik hier nog iets aan doen, of is het aan te raden een ander blok erin te gooien?
14 jaar
Compressieverhouding is inderdaad niet lekker. Van de elektronica ga je niet wijzer worden die regelt enkel essentiële zaken. Je zou alle vacuüm slangen na kunnen lopen deze kunnen poreus zijn of de rek is er uit, dus valse lucht. Dit verklaart ook de symptomen. Bij mijn Volvo 440 met een b18u was dat de remedie, Stuk slang gekocht bij de automaterialenzaak en alle vacuüm slangen vervangen, let ook op die van carterontluchting naar het inlaat spruitstuk.
14 jaar
Alle vacuumslangen heb ik nagelopen, en die zagen er nog goed uit.
Ik heb nu een ander motorblok via marktplaats gekocht, en ik hoop dat de problemen dan opgelost zijn.
Ik ben bang dat de compressie zo laag is vanwege een lekke koppakking, want mijn motor is ook oververhit geweest vanwege een kapotte waterpomp.
nu er een nieuwe waterpomp op zit lekt er nog steeds koelvloeistof weg, en er komt ook een klein beetje witte rook uit de uitlaat.
14 jaar
@Johanl, waarom vertel het hele verhaal niet in je openingsvraag, scheelt een boel. Nu zijn alle gegeven antwoorden zinloos.
14 jaar
[quote=ronny530]@Johanl, waarom vertel het hele verhaal niet in je openingsvraag, scheelt een boel. Nu zijn alle gegeven antwoorden zinloos.[/quote]
Omdat ik in het begin nog niet dacht dat de koppakking lek was, en volgens mij staat het startprobleem daar ook los van, want het startprobleem was ook al voordat hij oververhit is geraakt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar