Volvo 460 1990: 460 1990 stationair onregelmatig en afslaan

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine

Hallo, Een recent gekochte 460 heeft ondanks dure 'reparaties' bij een volvo dealer nog steeds het volgende probleem:
De auto loopt staionair zeer onregelmatig als hij warm is en slaat dan af.
Al gedaan: bougies en luchtfilter vervangen, gecontroleerd op valse lucht, verdelerkap bekeken(zag er niet slecht uit) vacuumslangen vervangen.
Verder loopt de auto goed.

Ik lees op sites als dit veel over de stappenmotor, Helaas staat nergens waar dit ding zit, hoe het er uit zien(google afbeeldingen geeft dat cylindervormeige ding wat voor de kop zit, en waar 1 stekker in gaat. Dit kan niet uit elkaar dus is inwendig niet te reinigen) dus wat is dit dan??
Heeft iemand een plaatje van onder de kap?
We staan op het punt om het ding in de fik te steken..

enfielddnepr

Geplaatst door enfielddnepr (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Highway (115) PRO, 13 jaar geleden

als je hulp wilt is het wel makkelijk dat je de auto gegevens invult.
In dit geval kan een motortype veel verschil maken.
De 1.6, 1.8 en de 2.0 hebben verschillende motorregelingen.

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Hallo, ik weet dat er 3 typen zijn maar daar heb ik geen info over kunnen vinden, op het kenteken staat 1721 cc en 460 automatic gle.
hij is van BJ 1990.
Ik heb net een andere stappenmotor van de sloop gehaald en een betere slang die vanaf het luchtfilter loopt. Op deze zat echter geen aansluiting voor de carterontluchting(denk ik dat het is, naast de temp. sensor van de lucht).
Het geeft echter geen verschil. Als ik de stekker van de stappenmotor loshaal gaat hij hoog stationair lopen. Is het een oplossing om dit zo te laten en te compenseren met de stat. regelschroef bij de doorvoerklep bij het inlaatspruitstuk?

Ook is me aangeraden de stekker van de inspuitcomputer los te halen, maar ik kan zo iets nergens in de auto vinden.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Arie spuit eens met een oplosmiddel bij de verbinding inlaat met de kop. Ze hadden toen nog papieren pakkingen die er onder vandaan kropen. Verder is het slangetje van de MAP sensor verdacht of is soms zelfs verstopt of op de verkeerde tule aangesloten. Groeten.

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Goed, de dealer weet het niet dus ik hoop hier wat antwoorden te krijgen.. badly.
Ik heb de bougiekabels met een plantenspuit nat gemaakt maar deze lijken niet te lekken. Kan het zijn dat het probleem alsnog hier zit? de contacten naar de bobine ook schoongemaakt. Het is me aangeraden hetzelfde te doen met de stekker van de inspuitcomputer maar kan zo iets nergens vinden..
Als ik de stekker van de luchtmassameter los haal, verandert er helemaal niets. Is dit een teken dat deze stuk is?
Als de 'fan' aanslaat wordt het probleem erger.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Arie als er een luchtmeethuis aanwezig dan ontbreekt meestal de mapsensor. Naar mijn ervaring kunnen er wel eens draden inwendig breken door het schudden van het blok. Loop alle sensor verbindingen na of er wel een spanning op staat tov massa en de verbinding met zijn tegenpool .Vaak is dit 5 volt.Breuk zit vaak vlak bij de stekker. Laat het anders uitlezen dan hoef je niet te zoeken. Succes.

Michel4 (0), 13 jaar geleden

Bij deze wagens zit IN de benzinetank vaak nog een filtertje (een soort zeefje/ kousje) over de aanzuigleiding geschoven, in elk geval bij de carburatiemodellen. Bij mijn toenmalige 460 was dit zeefje compleet verstopt, met een soortgelijk probleem als omschreven. Oplossing toen: tank geopend (onder de achterbank), zeefje verwijderd en onder de motorkap in de aanvoerleiding een los benzinefiltertje geplaatst. Alles bij elkaar een uurtje werk en 5 euro kosten...

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Echt waar? de auto reed verder wel goed zoals onze?
ik neem aan dat de tank dan leeg moet zijn?
Bedankt voor de tip!

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Goed, we hebben het filter er uit gehaald en dat was schoon, de rubber slang van de brandstofpomp lijkt gloednieuw.
Onder de auto zit ook een bosch brandstoffilter maar dezze kreegen we niet zo los zonder dingen te mollen. Het lijkt me sterk dat deze wel vol zou zitten.
Er staat 5V over de polen van de massameter. Bougiekabels geven geen vonken als je ze natsprayed..
Als de 'Fan' aanslaat wordt het probleem erger.

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Foutcodes ??

Michel4 (0), 13 jaar geleden

Misschien vergelijkbaar èn opgelost: een haarscheur in het inlaatspruitstuk, lees onderstaande topic eens:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Geen foutcode, geen valse lucht. ik heb inmiddels de vraagbaak en daar hebben ze het over het afstellen van de gasklepschakelaar.
Uiteraard staat nergens in waar dit ding exact zit. Het waarschijnlijkst is dat het de eenheid met stekker onder het gasklephuis is. Echter de vorm van het huis waar deze aan vast zit en de vorm van de stekker in het boek kruist met de werkelijkheid in onze auto.
Deze zou je kunnen verdraaien tot je een klik hoort en dan op die positie vastzetten
1 je komt niet bij de schroeven, sterker, je kan niet eens zien wt voor schroevedraaier je moet gebruiken, je kan er ook niet met een tang bij
2 er is helemaal geen mogelijkheid om deze te verdraaien.
Ik heb toch echt het juiste handboek. Het is nog steeds dezelfde auto.
ook de regeleenheid(computer) is nergens in de auto te vinden. De locatie staat- uiteraard- ook niet vermeld in de vraagbaak.
ik vraag me af wat nou de moeite is om dit er in te zetten. Wellicht wisten de auteurs het zelf ook niet.

Als ik de stappenmotor loskoppel gaat hij hoog stationair lopen. Is het een oplossing om dit te doen en de regelschroef naar beneden te draaien??
Is er ergens een adres waar ze verstand hebben van deze autos?????
Volvo fora geven geen antwoord..

doekoe (0), 13 jaar geleden

Arie,

1. Het kan kloppen dat jou gaskleppositiesensor er anders uitziet dan in het boek. Op de verschillende motoren zitten verschillende sensoren, dus dat kan kloppen. De werking is bij alle in principe gelijk. Ik neem aan dat stekker eraan 5 pennen heeft? Bij een stekker met 5 pennen kun je de klik horen. Dat is bij motor uit. Dan heb je de gasklep met erbovenop de draaischijf die beweegt als je gas geeft. Als je je oor vlakbij het gasklephuis houdt en de gasklep(draaischijf) vanuit de ruststand iets opendraait, zou je dus vrij snel een klik moeten horen. Ik ga er overigens vanuit dat de stand van de GPS goed is, want dit probleem was er eerder niet, neem ik aan.

2. De computer zit onderin de A-stijl aan de passagierskant. Bij de voeten van de passagier zit aan de rechterkant een paneeltje wat met 1 schroef vast zit, als je dit weghaalt zie je de computer. Een grote platte grijze kast, bijna vierkant. Loshalen van de computer heeft geen zin, het enige wat ie dan doet is zichzelf resetten, en dat kun je ook doen door de accu een half uur te ontkoppelen. Scheelt een hoop werk.

3. Zelf-diagnose. Ik verwacht dat ook bij een '90er 460 een zelfdiagnose systeem ingebouwd zit. Dit is een klein rechthoekig zwart kastje in de motorruimte, wat aan de voorkant van de linker veerpootbevestiging zit. Er zit een dekseltje op wat je er gewoon af kan trekken. Google even op 'Volvo fault codes' of 'Volvo diagnostic box' om erachter te komen hoe het precies werkt en waar die exact zit, als je hem niet kunt vinden. Met dit kastje kun je zelf foutcodes uitlezen.

4. Als de motor stationair hoger gaat lopen als je de stappenmotor ontkoppelt, is dit een teken dat je stappenmotor in principe goed werkt. Niets aan doen dus. Je moet niet gaan prutsen met het stationaire toerental, want dan ben je alleen maar verder van huis, hierdoor wordt het probleem alleen maar versterkt. Boven de 3000rpm gaat de motor dan sowieso stotteren.

5. Je zou nog kunnen kijken naar de koelvloeistoftemperatuursensor. Deze zit rechts van de meest rechter bougie en er zit een 2 polige, ik geloof rode, stekker aan. De connector op de sensor zelf is geloof ik blauw. De hoeveelheid ingespoten brandstof wordt o.a. bepaald door de koelvloeistoftemperatuur. Bij een koude motor stuur de computer bijvoorbeeld meer benzine in dan bij een warme motor. Als de computer denkt, aan de hand van een foutief signaal, dat de motor koud is, terwijl deze warm is, raakt ie in de war en blijft ie dus teveel brandstof inspuiten, waardoor je een zeer slechte stationair loop krijgt. Als de sensor stuk is, raakt de computer in de war. Je kunt de sensor testen met een Ohm-meter. De waardes die eruit moeten komen weet ik even niet uit m'n hoofd, maar zijn sowieso terug te vinden op het volvo480forum.

6. Euh... Succes!

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

de computerafleesdinges geeft geen foutcode, ik wist niet van de koelvloeistofsensor maar zal eens kijken, waarschijnlijk heb ik de stekker al los gehad en schoongemaakt.
Gezien de sensor/schakelaar onder aan het gasklephuis niet kan draaien kan ik 'm ook niet draaien totdat hij klikt.
ook draaien aan het gasklephuis zelf geeft geen klik.
misschien moet ik dit hele zwik vervangen.
Bij de computer zou, vlgs het boek aansluiting 19 stuk kunnen zijn. Vandaar mijn vraag daarover.
Bedankt voor je reactie..
Bij de sloop krijg ik 100 euro voor de auto.
ik steek 'm dan nog liever in de fik.. Heerlijk wat zal dat opluchten..

doekoe (0), 13 jaar geleden

Is de eneige remedie om de auto naar de sloop te brengen of in de fik te steken? Als je naar Leeuwarden rijdt, wil ik best even samen met je kijken...

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

geweldig aanbod! als we tijd hebben gaan we eerst delen uitrpoberen bij de sloop.
ach.. ik heb zo'n hekel aan electro op voertuigen, dat ik bij mijn enfield motorfiets een dieselblok heb ingebouwd. Nu heb ik enkel stroom nodig voor verlichting.. heerlijk! ( en ik rijd 1 op 55)

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

Geef mij eens het complete chassisnummer. Kan ik eens nagaan wat voor motor er nu echt in zit.
Het kan een B18FP zijn of een B18EP. Ik neem aan dat er een 4 traps automaat inzit.

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

Xlblx185emc188606

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

Motor is een B18FP. Modeljaar 1991. Heeft volgens mij geen gasklepschakelaar.Ik neem aan dat het gasklephuis schoon is. Is de luchtbalg tussen het luchtfilter en het gasklephuis niet gescheurd? Anders moet je het gasklephuis in de basisstand zetten.Zie de e-mail.

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

het grote rubber is dicht. Bedankt voor de verheldering.
Hoe zet ik de gasklep in de basisstand? in 'ruststand'zit er geen spanning op de kabels.
kan een slecht/vervuild gasklephuis ook deze problemen geven??

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=enfielddnepr]het grote rubber is dicht. Bedankt voor de verheldering.
Hoe zet ik de gasklep in de basisstand? in 'ruststand'zit er geen spanning op de kabels.
kan een slecht/vervuild gasklephuis ook deze problemen geven??[/quote]
Zie de e-mail die ik je gstuurd heb.

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

We hebben het volgende gedaan
1 stappenmotor meerdere malen vervangen/uitgewisseld
2 luchtmeter vervangen
3 nieuwe luchtfilter
4 nieuwe rubber slang tussen filter en gasklephuis
5 gasklep schoongemaakt
6 alle contacten en stekkers in de buurt en die te vinden zijn schoongemaakt
5 vacuumslangen vervangen
7 injectorrreiniger gebruikt
8 bougies vervangen
9 kabels en verdelerkap vervangen
maar de auto is nog steeds niet rijdbaar..
Het is verder een goede reostvrije auto en we vinden het zonde om 'm te dumpen, ook omdat hij al meer heeft gekost dan hij waard is.
Ik dacht dat er wel meer van dit type rondreden maar niemand heeft ooit een oplossing voor dit euvel gevonden..
Heeft iemand een idee wat we er mee kunnen doen?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Arie het is allemaal Renault-techniek. Naar mijn idee kan je beter bij de wat rijpere monteur te rade gaan van dat merk. Wat vaak voor kwam is vacuumslang van de remboestel gescheurd is en bij het vervangen van carterontluchting het metalen deel met een klein gaatje er in mee de vuilnisbak in gooien. Olielekkage was er niet meer ,carter onder vacuum , maar ook liep de motor niet meer stationair . Dop alles af wat er aan de inlaat zit en zie of dat zin heeft en zoek dan wat er fout is . Stationair steller kan van open naar dicht als je die slang dicht houdt loopt de motor dan ook te snel? Zo ja luchtlekkage of de gasklep blijft door slijtage op een braam hangen. Komt deze in rust wel tot de aanslag ? Succes

enfielddnepr (0), 13 jaar geleden

oplossing, volvo naar de sloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.