Ik heb bij mijn Volvo 460 (1994 --> nieuw model) sinds een half jaar zo nu en dan het probleem dat mijn accu/dynamo lampje gaat branden. Elke keer ging het weer uit voordat ik thuis was, dus kon niet doormeten wat er aan de hand was. De laatste week blijft het lampje echter steeds vaker branden en uit meting blijkt dat er dan stationair 14 volt en met gas bij 18 volt over de accu staat. Alle verlichting e.d. gaat ook feller branden bij meer gas.
Ik heb alle bekabeling tussen accu en dynamo al nagelopen, opgeschuurd en opnieuw vast gezet. Heb alleen niet genoeg kennis om te bepalen waar ik zou moeten zoeken voor eventuele contactfouten/breuken.
Aangezien de hoge spanning me niet erg gezond lijkt voor de elektronica, rij ik er op het moment niet meer in en wil ik het probleem graag oplossen. De auto is verder niet meer in erg goede staat, dus geef er liever niet al te veel geld aan uit. Wat is het verstandigste om te vervangen?
- Spanningsregelaar (+/- 20 euro)
- Sloop dynamo (+/- 50 euro)
- Toch naar een garage brengen? (+/- 200 euro)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou beginnen met de spanningsregelaar.
[quote=maarten4874]ik zou beginnen met de spanningsregelaar.[/quote]
Bedoel je hiermee dat de dynamo en diodebrug waarschijnlijk nog prima zijn? Of dat het gewoon het verstandigste is om het goedkoopste eerst te proberen? :)
En bij wat voor bedrijven kan ik het best kijken voor een spanningsregelaar? Bestaan er bedrijven die dat op voorraad hebben of moet dat overal speciaal besteld worden?
Alvast bedankt voor je hulp!
14 jaar
Jasper loop even zelf naar zo'n universeel automaterialenhandel Die dynamo's zijn tegenwoordig niet duur meer en zeker voor jouw auto is er nog wel een en ze willen er graag vanaf. Informeer of je de oude in moet leveren !!! Succes .Je accu kan niet tegwen die hoge spanning ( kookt droog)
ik adviseer je te beginnen met de spanningsregelaar omdat ik uit ervaring weet dat wanneer een dynamo op toeren ong 17 v gaat laden,het heel vaak de regelaar is.
maar ook omdat het een goedkoop onderdeel is,inderdaad.
Heb inmiddels via internet een nieuwe spanningsregelaar gevonden voor 23 euro incl. verzenden. Lijkt me een prima eerste stap, hoop dat het probleem daarmee opgelost is! Indien dat niet lukt ga ik inderdaad opzoek naar een goedkope nieuwe, heb inmiddels al genoeg verhalen gelezen dat sloopdynamo's gebruiken niet zo'n heel erg goed idee is.
Wordt vervolgd!
14 jaar
Kleine tegenvaller... Spanningsregelaar net vervangen, maar heeft niets geholpen. Bij stationair redelijk rond de 14 volt, maar op toeren weer 18 volt. Kan het probleem nog ergens anders aan liggen? Of wordt het gewoon dynamo vervangen?
14 jaar
De dynamo vervangen voor een revisie exemplaar is de beste optie, er zijn bedrijven genoeg, de oude lever je in en je krijgt een gereviseerde mee. Niet verder aanmodderen want alle elektronica kan gaan hemelen.
14 jaar
Heb een vervangende dynamo geregeld en probleem is opgelost! Waarschijnlijk toch iets kapot in de oude dynamo, waardoor spanningsregelaar vervangen geen zin had. Bedankt voor de hulp in ieder geval!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar