Tijdens de afgelopen vakantie in Frankrijk is mij regelmatig op de tolweg met de caravan achter de auto en na een afstand van 2 á 300 km de motor afgeslagen.
In een flits van een paar tienden van een seconde sloeg de motor af, ging de radio uit, en branden alle waarschuwingslampjes, na een split second deed alles het weer behalve het acculaad lampje deze bleef enkele seconden langer branden.
Daarna gebeurde het weer na enkele kilometers of pas na honderd kilometers of helemaal niet meer tijdens die rit.
De omstandigheden waren: warm weer (30 á 35 graden) warme motor (na enkele honderden km) en een caravan van 1100 kg als last.
In Frankrijk bij een garage de accu en de laadspanning gemeten, computer uitgelezen en alles was in orde.
Bij mijn eigen dealer computer uitgelezen en daar bleek dat de dynamo vlgs hun het probleem had gegeven en vervangen moest worden (b+ signaal of zoiets).
Omdat op dat moment de laadspanning en stroom wel goed was heb ik deze niet laten vervangen.
Na deze vakantie heeft het probleem zich nog niet weer voorgedaan.
Ik heb een S80 2,5 TDI diesel 1999
Wat moet ik doen? dynamo vervangen (of diodes vervangen) voor ik weer op vakantie ga of is het een ander probleem.
Is dit een vaker voorkomend probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het probleem is mij niet bekend maar ui je verhaal te lezen blijkt er toch een piekspanning door het netwerk te gaan.
misschien toch de dynamo latennazie en eventueel de spanningsregelaar vervangen. ps geen imitatie plaatsen.
bedankt Paul.
Is de dynamo en spanningsregelaar niet één unit samen met de diodes.
En waarom geen imitatie?
Ik kan deze vlgs jou dus niet bij een specialist in dynamo's laten repareren maar moet het door volvo laten doen?
Of bedoel je volvo onderdelen (geen imitatie) halen (diodebrug) en zelf de dynamo repareren.
Johan
20 jaar
ik denk dat de regelaar los van is en als er een bosch dynamo op zit liefst een bosch regelaar opzetten of als er een valeo dynamo een valeo regelaar opzetten ik heb zelf een hele slechte evaring meegemaakt met een zafira en kon daardoor 2xsleutelen door een imitatie regelaar [binnen 10 dagen] Paul
bij de betere dynamo specialist is het geen probleem
Paul
Dank voor de tips Paul
gr, Johan.
Heeft volvoxc90 nog tips
20 jaar
Afgelopen vakantie 2005(ik ben een beetje laat met reageren)heeft het zelfde probleem zich weer voorgedaan en bij de derde keer viel alles uit en bleef alles uit, stond ik met de caravan erachter aan de kant op een franse tolweg. Weggesleept, de auto gerepatrieerd en een vervangende auto (peugeot 307sw)van de ANWB gekregen. Bij terugkomst in nederland was de auto gerepareerd (had ik tel. opdracht voor gegeven) door mijn dealer. De brandstof pomp had het begeven schade 1500 euro, vlgs de monteur verklaarde dit ook de storingen van de vorige vakantie, onder deze belasting en warmte is de pomp heter geworden dan normaal kleine scheurtjes openbaren zich dan en laten de dieseldruk gedeeltelijk wegvallen, omdat dit zich regelmatig herhaalde onder deze extreme omstandigheden begaf de pomp het uiteindelijk helemaal en moest ie vervangen worden. de kleine haarscheurtjes hebben er al lang ingezeten maar kwamen pas aan het licht toen de auto extreem belast werd.
Vlgs mijn dealer was het nog nooit voorgekomen dat een dieselpomp stuk ging, ze zijn dan ook qua prijs coulant geweest maar toch wel 1500 euro
Volvoxc90 doe uw voordeel hiermee, wie weet komt u ook zoiets tegen, en de andere heren die gereageerd hebben natuurlijk ook
Ik heb inmiddels een S60 D5 2003 aangeschaft, zonder mechanische dieselpomp zoals de tdi die heeft en de D5 heeft nog veel meer power voor het trekken van de caravan
Volvojohan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar