Tijdens de afgelopen vakantie in Frankrijk is mij regelmatig op de tolweg met de caravan achter de auto en na een afstand van 2 á 300 km de motor afgeslagen.
In een flits van een paar tienden van een seconde sloeg de motor af, ging de radio uit, en branden alle waarschuwingslampjes, na een split second deed alles het weer behalve het acculaad lampje deze bleef enkele seconden langer branden.
Daarna gebeurde het weer na enkele kilometers of pas na honderd kilometers of helemaal niet meer tijdens die rit.
De omstandigheden waren: warm weer (30 á 35 graden) warme motor (na enkele honderden km) en een caravan van 1100 kg als last.
In Frankrijk bij een garage de accu en de laadspanning gemeten, computer uitgelezen en alles was in orde.
Bij mijn eigen dealer computer uitgelezen en daar bleek dat de dynamo vlgs hun het probleem had gegeven en vervangen moest worden (b+ signaal of zoiets).
Omdat op dat moment de laadspanning en stroom wel goed was heb ik deze niet laten vervangen.
Na deze vakantie heeft het probleem zich nog niet weer voorgedaan.
Ik heb een S80 2,5 TDI diesel 1999
Wat moet ik doen? dynamo vervangen (of diodes vervangen) voor ik weer op vakantie ga of is het een ander probleem.
Is dit een vaker voorkomend probleem?
Heeft VOLVOXC90 hier misschien een oplossing voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee, Volvo xc90 heeft hier geen oplossing voor het is niet bekend en raar. Ik had je vorige bericht ook al gelezen.
Of het zoals de dealer zegt de dynamo is heb ik geen idee van. Je zult het kunnen proberen door het op te wekken alle verbruikers aan en laat hem dan maar lopen als er iets gebeurt dan kun je gaan zoeken want de tempratuur lijkt me niet van invloed.
Bedankt voor de reactie en ik zal jouw tip proberen.
20 jaar
Afgelopen vakantie 2005(ik ben een beetje laat met reageren)heeft het zelfde probleem zich weer voorgedaan en bij de derde keer viel alles uit en bleef alles uit, stond ik met de caravan erachter aan de kant op een franse tolweg. Weggesleept, de auto gerepatrieerd en een vervangende auto (peugeot 307sw)van de ANWB gekregen. Bij terugkomst in nederland was de auto gerepareerd (had ik tel. opdracht voor gegeven) door mijn dealer. De brandstof pomp had het begeven schade 1500 euro, vlgs de monteur verklaarde dit ook de storingen van de vorige vakantie, onder deze belasting en warmte is de pomp heter geworden dan normaal kleine scheurtjes openbaren zich dan en laten de dieseldruk gedeeltelijk wegvallen, omdat dit zich regelmatig herhaalde onder deze extreme omstandigheden begaf de pomp het uiteindelijk helemaal en moest ie vervangen worden. de kleine haarscheurtjes hebben er al lang ingezeten maar kwamen pas aan het licht toen de auto extreem belast werd.
Vlgs mijn dealer was het nog nooit voorgekomen dat een dieselpomp stuk ging, ze zijn dan ook qua prijs coulant geweest maar toch wel 1500 euro
Volvoxc90 doe uw voordeel hiermee,wie weet komt u ook zoiets tegen.
Ik heb inmiddels een S60 D5 2003 aangeschaft, zonder mechanische dieselpomp zoals de tdi die heeft en de D5 heeft nog veel meer power voor het trekken van de caravan
Volvojohan
18 jaar
hallo johan, ik ben op zoek naar een s80 en ga aankomende zaterdag een proefrit maken in een 2.5 tdi automaat....
nu mijn vraag aan jou; hoe beviel de auto jou, voordat de dieselpomp stuk ging, en is het niet wennen van een s80 naar een s60? ondanks die dikke D5 ?
ik hoor het graag !!
gerard
18 jaar
Hoi Gerard,
Qua rijgenot is de S80 geweldig echter de S60 doet er niet voor onder alleen de ruimte in de S80 is meer.
Ik vind de S80 ook wat logger en onhandiger met manoevreren dan de S60 zeker bij het parkeren.
Als je een S80 diesel wilt ga dan zeker op zoek naar een D5 want deze motor is veel soepeler, rustiger (minder lawaai) en krachtiger dan de TDI, dat is althans mijn ervaring.
Jouw vraag of het wennen is geweest van de S80 naar een S60 dan zeg ik nee, de S60 heeft mij op alle fronten overtroffen tov de S80, hij is soepeler, sneller, sportiever, handiger met parkeren en heeft veel meer power, dit vind ik overal in terug mn accellereren, caravan trekken enz.
Dus als je een proefrit gaat maken in een S80 tdi ga dan ook een proefrit maken in een S60 D5 en proef dan het verschil.
Ik heb zowel de S80 als nu de S60 in autm uitvoering.
Johan
18 jaar
kijk dat is een snelle ractie !! bedankt voor de info, daar mij de financiele bereikbaarheid het niet toelaat (op dit moment hebben we een v40 td) om een s60 d5 te kopen ga ik er ook niet in proefrijden, misschien wordt ik er wel verliefd op!!
en de ruimte van de s80 is eigenlijk waarom ik de auto wil...de s60 is idd iets kleiner en past in kleinere gaatjes...aan de andere kant is de s80 ''maar'' 35cm langer dan de v40 en denk dat dat voor mij wel even wennen is!! ik ben ook aan het kijken voor een automaat (alles erop behalve leer), zaterdag weet ik meer en zal ik mijn oordeel vellen !!
Verder nog rare problemen met de s80 gehad ?
nogmaals bedankt !
Gerard
18 jaar
Hoi Gerard,
Nee, ik heb verder geen problemen met de S80 gehad.
Johan
18 jaar
hallo johan,
Wij hebben de S80 gekocht en moet zeggen het rijd echt fantastisch !! ik heb geen D5 gereden, daar ik eerst in een V40 td met 90 pk had is dit al een hele vooruitgang tov kracht en souplesse. Dit is ook een automaat, velours bekleding en verder alle opties.
Toen we proef gingen rijden deed de airco het niet, althans de hele ventilator wilde niet aan...dus het werd arco !! apk gekeurd en de ventilator vervangen en alles werkt naar behoren, behalve de binnenspiegel...heel soms dan wil ik hem zelf verzetten, kun je deze testen of hij het doet of dat ie gevoeliger gezet kan worden ? misschien weet iemand anders dit ??!?
ook heb ik sinds kort elke keer als ik wegrijd dat er in de boordcomputer ''motormanagement bij onderhoud'' staat, kun je dit resetten of moet ik daarvoor echt naar de dealer ?? hij gaat gewoon om de 15d km naar de garage waar ik altijd kom, ook met de v40....
er zaten continentals onder maar deze heb ik vervangen voor michelins pilot primacy....rijd een stuk stiller en veel meer grip + dat ze zachter zijn want oneffenheden in de weg worden veel beter opgevangen...iemand hier ervaring mee ? en heeft iemand een tip voor winter banden ? (merk, grootte )
alvast bedankt voor de info !!
Gerard
18 jaar
Hallo Gerard,
Gefeliciteerd, ik zou voor het motormanagement en de spiegel even bij de dealer langs gaan deze kan het zeker oplossen.
Johan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar