Van een goede kennis hoorde ik dat wanneer ik mijn distributie riem vervang van mijn S80 ik ook de (koel)waterpomp moet vervangen want anders gaat deze later stuk of lekken.
Dit lijkt mij vreemd en onwaarschijnlijk, maar heeft mijn kennis gelijk ? en zo ja waarom moet dan ook de (koel)waterpomp worden vervangen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De waterpomp word ook aangedreven door de distributieriem als deze riem vernieuwd is staat hij vaak strakker als de oude riem,daardoor kan het lager van de waterpomp kapot gaan met ale gevolgen van dien.
Hans
Gaat het lager van een nieuwe pomp dan niet stuk ?
Johan
20 jaar
De waterpomp vervangen is alleen van toepassing als je een diesel hebt. Bij benzine motoren is het niet nodig.
Het lager van een nieuwe pomp gaat niet stuk,de pomp die er nu op zit heeft misschien wel 100.000 km gelopen dus ook wel eens aan vervanging toe.
Hans
Aan volvoxc90
Ik heb een S80 met audi 5 cil. 2.5 TDI diesel 180000km en over 20000 aan nieuwe riem toe. is vervangen van pomp beslist nodig ? of is deze vervanging uit voorzorg !
Bvd Johan
20 jaar
Beslist noodzakelijk.
Bij niet vervangen kun je wachten dat de motor stuk loopt.
Het is ook een advies van Volvo Nederland.
Extra Tip:
alle boutjes waar pomphuis mee vastzit (m6) demonteren en met een beetje loctite weer monteren ook de bout van de spanrol en een andere bout waar de kap mee vastzit.
9 van de 10 keer is de hele hoek onder de olie en wordt de krukaskeering voor nop vervangen.
Bespaar ook niet op de spanrollen.
zie ook http://www.problemcar.nl/index.php?topic....
Aan dit probleem lag een vastgelopen waterpomp ten grondslag.
En nog wel voordat de riem aan vervanging toe was!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar