Volvo S80 1999: slecht aanslaan en inhouden na gasloslaten boven 2000 toeren

Bouwjaar: 1999, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2500

Goedenmiddag, Ik heb van een S80 2.5 TDI AUT van sept 1999 na een waterpompvastloper waardoor tandriem tanden verloor de kop er af gehad/gecontroleerd en tandriemen gewisseld.

Na opbouw en afstellen blijft de auto twee problemen houden:
1. soms(!) slecht starten: Als de wagen niet direct aanslaat, produceert deze een behoorlijke witte walm tijdens vervolgpogingen totdat de motor loopt.
2. als het gas boven ca. 2250-2500 toeren ineens helemaal wordt losgelaten en weer wordt ingedrukt boven 2000 toeren dan reageert de motor dikwijls in het geheel niet. Als wordt gewacht totdat de motor weer onder 2000 toeren komt, dan kan probleemloos worden doorgereden. Als Eerder gas wordt gegeven (dus boven 2000 toeren) dan hapert/schokt de motor en produceert daarbij ook een flinke hoeveelheid walm (grijs/blauw).
NB: Wordt het gas geleidelijk losgelaten dan kan altijd bij elk toerental zonder problemen ook weer direct gas worden bijgegeven.
Verder loopt hij vlekkeloos stationair en rijdt als een zonnetje...
Wie weet wat hiervan de oorzaak is?

RiVi

Geplaatst door RiVi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik twijfel er aan of de pomptiming wel goed staat?
Luchtmassameter kan ook roet in het eten gooien al heb je dan vaak geen vermogen en dat heb jij weer niet.
De pomptiming luistert erg nouw bij deze motoren.
Als het puntje bij het pijltje staat onder bij het vliegwiel staat de krukas op de goede plaats op dat moment moet de nokkenas aan de kant van de pomp de groef vlak staan met de kop. De dealer heeft daar een hulpstuk voor en moet je aan iedere kant van dat hulpstuk een voelermaatje tussen kunnen steken. Dan moet op dat moment ook de pomp op inspuiting staan daar staan ook weer streepjes voor. Slaat de motor dan nog slecht aan moet je het geheel iets verdraaien Het beste is dat je bij een dealer de pomp dan dynamische laat afstellen.

Bird (0) PRO, 19 jaar geleden

De nieuwe waterpompen hebben een kleinere diameter, hierdoor moet je de nokkenas opnieuw afstellen.Heb je de oude nog dan kun je het aantal tanden eens vergelijken.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

De suggestie dat het inspuitmoment niet juist zal zijn is mogelijk, maar ook enigzins onwaarschijnlijk omdat het probleem zich onregelmatig voordoet.(vanwege het 'soms!') De aanwijzing dat de pomptiming dynamisch afgesteld moet worden ben ik het ook niet helemaal mee eens.Kijk op:http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=1... Niettemin moet de afstelling nagekeken worden maar dan is het beter om de timing statisch af te stellen en controleren. Is er al naar de brandstofaanvoer gekeken?

RiVi (0), 19 jaar geleden

Ik heb maandag de motortiming dus maar laten controleren met de diagnosecomputer bij Volvo zelf. Deze bleek toch (ruim) te vroeg te staan.
Blijkbaar kan deze oorzaak dus toch aanleiding geven tot problemen die zich niet altijd voordoen, want de problemen lijken/zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Met dank voor de tips/adviezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.