De laatste tijd heeft mijn S80 last van een erg hinderlijk probleem: als ik tijdens het rijden het gas loslaat, bij iedere snelheid, hoor en voel je na een paar seconden een soort bonk door de hele auto, alsof er iets losschiet of op zijn plaats valt.
Ook begint het stuur dan te trillen!
Het is zelfs te zien, horen op het stuur op het moment van de bonk, alsof er iets aan trekt!
Ook bij het weer gasgeven voel je een "bonk", het tegenovergestelde dus, alsof er dan iets aangrijpt.
Het lijkt iets in de aandrijflijn te zijn, maar wat???
Visueel is alles al geinspecteerd door Volvo maar het kan niet anders of er is iets over het hoofd gezien. De banden kunnen het niet zijn, want het is bij iedere snelheid en soms is er ook geen trilling ( bij normaal rijden dus).
Wie kan er asjeblief iets meer over zeggen?????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien is er een motorsteun los of afgebroken. Dat is betrekkelijk makkelijk te controleren. Paul
Alles is al bekeken door de volvo-dealer, maar er moet toch echt wat mis zijn. De motorsteunen zijn toch oliegevuld, dus als die niet goed zijn moet er iets aan te zien zijn?
20 jaar
Is het een diesel of een benzine?
Ik snap niet dat de volvo dealer dat niet kan vinden.
Ik denk aan motorsteun, subframebussen of iets dergelijks.
geef me wat meer info? waar dacht de dealer aan?
Je schrijft; 'Het is zelfs te zien, horen op het stuur op het moment van de bonk, alsof er iets aan trekt!'
Dit kan dan toch alleen maar een stuur- en/of fuseekogel of een draagarmrubber zijn?
Oh ja, Hertog Jan...
Het is een 2.5 diesel, de audimotor nog..
Als het de stuurkogel is moet ie toch altijd trillen? Hoe kom je er achter of er teveel speling in de aandrijfas zit of dat het toch de (achterste) motorsteun is?
Ow ja, het LIJKT of de auto enigzins afgeremd wordt bij gas loslaten, dus of ie niet ALLEENop de motor afremt...maar op een gegeven moment ga je overal op letten natuurlijk:-)
Het probleem lijkt de ene keer ook meer aanwezig dan de andere.
Soms hoor ik bij het wegrijden en links of rechtsafslaan een "toink" van het linker of rechter voorwiel! ( linksaf is rechtervoorwiel en viceversa)Heeft dat wat met elkaar te maken?
Wat voor info moet ik nog geven???
20 jaar
De motorsteunen geloof ik niet in of ze moeten met die auto gerommelt hebben dat wil zeggen de motorsteunen worden aangestuurd door vacuum. De egr en turboregeling en de motorsteunen zitten daar op als er ergens een lek zit of motorsteun is lek dan gaat het motormangement lampje branden.
Stuurinrichting of ophanging dat zoveel trilling of bonk geluid geeft had naar mijn idee je dealer moeten ontdekken.
Mogelijke punten zijn binneste stuurkogels, fuseekogels of draagarmrubbers. Dit kan na mijn idee geen trilling na een bonk veroorzaken. Ik hoop nu voor je dat je een automaat hebt want dan denk ik dat je het daar moet zoeken er zijn bij een automaat enkele gevallen van bekend. Als ik van je klacht omschrijving uit ga dan denk ik dat je een automaat hebt.
Het bonkgeluid en afremmen op de motor kan ik dan zien als dat de automaat te vroeg of verkeerd terug schakelt de trilling zou dan kunnen komen door overbelasting ( te vroeg in de verkeerde versnelling waardoor de bak te zwaar belast wordt)
Wat nu te doen als je een automaat hebt?
Waar ik even van uit ga.
2 mogelijkheden een andere dealer laten proefrijden c.q. diagnose laten stellen. Is denk altijd een optie omdat als het geen automaat is dat die met een frisse kijk misschien wel iets vinden.
Heb je een automaat maar vertrouw je een dealer niet meer kan ik je sturen naar autrans de grootste specialist op het gebied van automaten van alle merken in de benelux. WWW.AUTRANS.NL
Het toink geluid daar komen bij ons ook wel eens klachten van binnen al hebben wij ook daar nooit een oorzaak van kunnen vinden. Het lijkt dan of de veer verspringt alleen is dat niet mogelijk.
Hou mijn op de hoogte want ik ben zeer benieuwd.
Het toink geluid komt wel eens voor bij het raken van de onderste veerwendingen.Volvo levert daar rubbers voor.Deze kun je vrij eenvoudig plaatsen door de auto uit de voorveren te hangen en de rubber zover mogelijk tussen de onderste 2 wendingen te schuiven.De aandrijfassen maken ook wel eens geluid bij het wegrijden maar dit is meer een pling geluid.
Helaas...het is GEEN automaat en hij schakelt perfekt! Dat van die motorsteun klinkt geloofwaardig, blijft toch over de aandrijfas???? DAt toinkgeluid is niet eens zo erg, maar wel dat getril als je gewoon het gas loslaat..Je kunt er letterlijk op wachten!
20 jaar
Moeilijk, Geen automaat bij het wegrijden het pling geluid is op te lossen met het vastlijmen van de assen. Dit verzorgt geen bonk en trillingen. Onbelans in een as omdat een koppeling van de as slecht of stuk is? Het is mogelijk als je een tijdje met bijvoorbeeld een kapotte aandrijfashoes gereden hebt. Ik heb in de mededelingen van volvo gekeken maar kan er niets over vinden in de maten waarop jij je klacht omschrijft. Ik moet je bekenen dat ik op dit moment geen idee meer heb. Ik moet wel Bird bedanken voor zijn tip heb het inderdaad ook gevonden bij de mededelingen. Ik zag wel dat er iets bekend was over resonatie maar jij hebt het over trillen. Het is ook moeilijk zo de klacht te behandelen zou dus toch een andere dealer op zoeken.
Maar dan blijven toch nog steeds de mogelijkheden: speling op de aandrijfas ( hij trilt ook enigzins bij optrekken, vooral lage toern) en een kapotte motorsteun/rubber mogelijk? Ik heb het probleem aan de volvo voorgelegd ( een andere) en die kan het zo niet zeggen, moet er eerst mee rijden maar noemde wel die punten op.
Anders mag jij er wel eens mee rijden?:-) Ik neem aan dat je bij Volvo werkt? Mag je hem ook (laten) repareren!
20 jaar
En misschien is het wel resonantie, bij gas loslaten soms ook bij constant gas of gas bijgeven en soms ook helemaal niet.
Rommelig geluid door de auto, ook niet altijd, trillen.....tis echt heel raar.
20 jaar
Het is misschien ver gezocht maar de krukaspoelie (trillingsdemper) bestaat uit 2 gedeelten met daar tussen gevulkaniseerd rubber is dit misschien gescheurdt?
die is nog niet zo lang geleden al vervangen!
20 jaar
Is dit probleem al opgelost?
nee niet echt, lijkt wel wat minder te zijn. Het zou met de climate cntrol te maken hebben? Teveel belasting als ie in of uitschakelt bij gasgeven of gasloslaten?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar