auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S80: Airco

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 170 pk

Hallo beste mensen, vandaag nadat auto lang in de zon had gestaan, kwam er nadat de airco 15 min gebruikt werd, een witte wolk uit de ventilatieopeningen. Kan dit veroorzaakt zijn doordat de airco misschien te koud is gezet. Airco handmatig instellen.

Graag reacties, alvast bedankt.
Peter.

Geplaatst door

Peter8717 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Peter, is volkomen normaal!
Dit is gecondenseerde koude lucht wat een gevolg is van sterke afkoeling en een hoge vochtigheid. Treedt soms wel eens op maar gaat ook vanzelf weer weg.

Rob.

rob9958 0

17 jaar

Oke Rob, bedankt voor de snelle reactie.

Peter.

Peter8717 0

17 jaar

Dit is niet normaal en waarschijnlijk is de verdamper-temperatuursensor defect (gebeurt wel eens meer, afwijking te groot) waardoor de airco VEEL te koud word (en bevriest).

De minimale uitstroom-temperatuur van de (S80)-airco is tussen de 6 en 10 graden, als de temp. lager is dan is bijna altijd de verdamper-temperatuursensor defect !!

En is het interieurfilter bij de laatste beurt ook vernieuwd ??

Ik blijf ook bij de laatste opmerking. Het hoort zeker niet zo.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Helaas voor de vragensteller want zo schiet hij natuurlijk niets op. Ik zou even langs de dealer te gaan. Een paar simpele metingen en je weet waar je aan toe bent! Je zou je uitstroomtemperatuur natuurlijk ook zelf kunnen meten al moet je dan wel een goede (lees: geijkte) temperatuurmeter hebben.

Overigens blijf ik erbij dat dit een normaal verschijnsel is; met name als er vochtige lucht in het spel is. Dit is een simpel natuurkundig principe. Vergelijk het wolkje wat je uitademt in de winter.....

Ik heb dit verschijnsel zelf een aantal keren gezien, was wel bij een ander merk, maar het principe was hetzelfde. Er was toen ook helemaal niets aan de hand.

Rob.

rob9958 0

17 jaar

[quote=rob9958]Dit is een simpel natuurkundig principe[/quote]
opzich leuk verteld en ook bedacht, maar waarom heeft het de één het dan wel en de ander niet......?

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul, ben blij dat je het zo leuk vindt ;-)

Ik weet niet hoeveel mensen dit wel / niet hebben....., wel dat ik het een paar keer zelf heb ervaren (overigens met een Renault...). En verder hangt dit volgens mij van veel specifieke omstandigheden af: instappen met natte jas, zweten, paraplu, de vorige keer de auto uitgezet met veel damp nog in het systeem, slechte afvoer airco,......

rob9958 0

17 jaar

Rob, ik kon mijn wenkbrauwen nog NET vastpakken voordat ze zich van mijn voorhoofd losmaakten.....

Het lijkt mij ZEKER geen normaal verschijnsel, echt niet.

Alles wat wel vaker voorkomt, is nog niet "normaal", alhoewel er bij Renault, en dan bij de Laguna in het bijzonder, er al heel veel als "normaal" wordt bestempeld...? ;)

Kennelijk is het verschijnsel "normaal" wanneer het een gevolg is van enig defect.

Een "normaal" werkende airco "verwent" je NIET met een turks stoombad....

Santa 0

17 jaar

Ik heb ook wel eens een paar keer meegemaakt dat een airco dichtvroor (en een wolkje gaf met het ontdooien), maar dan was er altijd iets aan de hand, interieurfilter helemaal dicht, lage-druk schakelaar die blijft hangen, verdamper temperatuur-sensor met een grote afwijking (60 graden ipv 6 graden) enz enz.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.