Volvo S80: airco systeemdruk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

hallo collega (lotgenoten)

we hebben hier een volvo s80

waarvan de compressor bij warme motor na 15-20 min uit en inschakeld na een tijdje ca 5 minuten helemaal niet meer inschakeld
(geen spanning op machneet koppeling)

als vervolgens de motor enige tijd heeft stilgestaan werkt de compressor wel weer

systeem is met de juiste hoeveelheid afgevuld (een geen lek aangetroffen)

volgende uitgevoerd:
druktest omgevings temperatuur 25 graden

gemeten waarden

uitgeschakelde motor lagedruk 7 bar hogedruk 7 bar

draaiende motor lagedruk 7-9 bar hogedruk 9-12 bar oplopend soms tot 14 bar
meters schommelen niet blijven redelijk stil



lagedruk is veeltehoog hogedruk is voor de buitentemp.gezien wel redelijk

maar waardoor kan de lagedruk zo hoog zijn?

lagedruk schakelaar??
waar zit deze lagedruk schakelaar (ik zie wel een schakelaar op de filter/droger zitten)


of zit ik helemaal mis


alvast bedank met meedenken

nijkamp

Geplaatst door nijkamp (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

rensk001 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat je de koppeling van de compressor moet afstellen. de speling van de luchtspleet is ongeveer 0,3 tot 0,5 mm. Als de luchtspleet te groot is kan de magneetkoppeling niet genoeg kracht leveren om de koppeling in het werk te zetten.

Tedje (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de lagedruk te hoog is is de pomp waarschijnlijk niet goed meer. Als er geen spanning op de koppeling komt maakt de luchtspleet niet uit.

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

Pomp is het ook niet want die levert de 12 bar wel de lage druk normaal 2 bar ontstaat in het expansie ventiel als deze bijna volledig door laat dan komt de hoge druk door het hele systeem en is er dus geen werking meer ik zou deze maar eerst vervangen is ook stuk goedkoper als pomp

yellow banana (0) PRO, 16 jaar geleden

er zitten twee sensord op je systeem een voor de druk een tegen het bevriezen ervan de kans zit er in dat die van het bevriezen stuk is en dan vriest het geheel vast die zou je moeten vervangen en dan is het gedaan vermoed ik greets peter

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

Gesteld dat het expantieventiel nagenoeg volledig doorlaat, dan kan de compressor nagenoeg geen druk opbouwen ...En je krijgt wel hogedruk opbouw.
Is het koelsysteem voor het opnieuw afvullen goed vacuum getrokken? Kan het niet dat er lucht bij het koelmiddel zit?

nijkamp (0) PRO, 16 jaar geleden

luchtspleet magneetkoppeling was te groot
en
soms bleef de magneet koppeling ook hangen
(spanning viel weg maar magneetkoppleing bleef aan getrokken)

spoel en koppeling is vervangen

probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.