Volvo V70: Airco compressor blijft na vervanging zwaar lopen of persen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Deze Volvo heeft een tijd gereden met te weinig koelmiddel in de airco. Wel de hele tijd de climate-control aangehad.
Nu is de compressor vastgelopen met als voortraject dat op de plaats van het motorcompartiment bij de compressor het heel warm is geworden voordat de multisnaar knapte.
Internet afgelopen en daarbij blijkt dat bij deze Volvo’s zich vaker airco problemen voordoen met de compressor.

Deze is vervangen door nieuwe compressor.
Merknaam: Nissens. voor fabrikant : VALEO/ZEXEL
riemschijf-Ø [mm] : 119 compressor slagvolume [ccm] : 168 werkspanning (V) : 12 ingang ø [mm] : 14,5 uitgang ø [mm] : 14,5 olie hoeveelheid (ml) : 180 airco/compressorolie : PAG 100 compressor ID : DKS17CH
aantal groeven : 6 koelmiddel : R 134a.
Bij Volvo worden deze onderdeelnummers gebruikt. 8600889, 8601633, 8602278, 8602621, 8684286, 9166103, 9166109, 9171996.

Er is geen condensor en airco droger vervangen.

Na reparatie, dus aircopomp vervangen + multisnaar, en afgevuld, blijft de aircopomp problemen geven op het moment dat de airco ingeschakeld wordt. Zwaar lopen en op de plaats van aircopomp wordt het bloed heet. Het lijkt wel of de airco compressor tegen een weerstand perst.
Verder gezocht en daarbij ook de radiatorfan vervangen omdat daar een sensor zit welke de airco compressor aanstuurt.
Helaas heeft dat allemaal niet geholpen, daarom de oproep op Problem Car.
Wie heeft hier ook ervaring mee en wat is mogelijk de oplossing.

Pakreel

Geplaatst door Pakreel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Pakreel (0), 9 jaar geleden

Beste account beheerder.

T.a.v. de oplossing van de problemen daar ben ik nog niet volledig achter.
Op het moment dat dit zo is zal ik de oproep bijwerken met de oplossing.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Mijns inziens is de werkwijze niet helemaal de juiste.
Bij een kapot gelopen compressor dient ook de filter/droger , eventueel inclusief condensor vervangen te worden.
Systeem spoelen om vervuiling te verwijderen.
Vacumeren en afvullen op juiste gewicht.
Compressor is een gereviseerde , kan natuurlijk ook niet goed zijn , er is daadwerkelijk gecontroleerd of er olie in de compressor zat ?
Wat zijn de werkdrukken ?
Wat zegt diegene die hem gerepareerd heeft er van ?

Pakreel (0), 9 jaar geleden

De oude compressor is helemaal vastgelopen tijdens het rijden, zat dus ook geen olie voor de smering meer in, dus inderdaad kan dan het filter c.q. de droger vervuild zijn geraakt.
Maar ja het moest op de goedkoopste manier en dan moet je keuzes maken. Het lijkt mij stug dat een eventuele gereviseerde compressor minder is dan een nieuwe, hooguit op de lange duur.
Ik ga proberen wat je voorgesteld heb.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Al diverse keren meegemaakt dat een gereviseerde compressor niet goed was , maar wat zijn je drukken in deze situatie ?

Pakreel (0), 9 jaar geleden

Uiteindelijk is de auto verkocht met mankement, dus ik weet niet of en hoe het opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.