Ik heb een airco die na een tijdje rijden bij hogere temperaturen afslaat. Bij inschakelen van de airco hoor ik een harde klik. Na lezen op dit forum weet ik dat de spleet te groot is tussen magneet spoel en pomp.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat (redelijk eenvoudig )kan verhelpen. Graag stap voor stap uitleggen. Dan kan ik dat zelf gaan uitvoeren. Ik kan wel redelijk sleutelen maar heb dit nog niet eerder aan de hand gehad.
Aan deze auto (gelukkig) nog nooit wat gedaan. Ik weet bij voorbeeld niet eens waar de aircopomp zit.
Gr. Victor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt..kun jij niets aan doen..merendeel weet het verschil niet tussen deze onderdelen.
De spleet is te groot van de koppelingsplaat naar de magneetkoppeling!
Als je niet weet waar de airco compressor zit, is het niet aan te bevelen en als je redelijk kan sleuten, waarom is er dan nog nooit iets aangedaan.!
Begin eerst bij het koeltechnisch gedeelte en dan pas mechanisch.
Het makkelijkste is de pomp er onder uit halen. Je moet dan wel eerst de airco leeg laten maken. De pomp zit met vier bouten vast. Deze kan er van onderen uit nadat je de onderplaat weg gehaald hebt. Je gaat naar dat bedrijf die de airco leeg gemaakt heeft en die zal ook wel een trekker hebben. Die kan die spleet af stellen en je kunt de pomp er weer onder zetten.
Je kunt ook zelf een trekker maken. Een driehoekje waar je in het midden een moer oplas. In de hoeken boor je een gaatje die uit komen met de gaten in de poelie waar een M5 boutje in moet. Je draait de M6 bout een stukje los en plaats je trekker. Je draait een bout in de moer en draait deze aan.
Het M6 boutje moet je maar een paar slagen los draaien anders gaat het krom. Je zult dus een paar keer de trekker moeten los maken en het M6 boutje een paar slagen geven. Als de schijf er af is vallen er 2 ringetjes er uit. Je laat dan de dikste er uit en plaats het geheel weer terug met het dunste ringetje. Met een kunststof hamer in het midden de plaat terug tikken de M6 bout vastdraaien even draaien of de schijf niet vast loopt en klaar ben je. Ik zeg nu het dikste ringetje uit ervaring, maar als je het goed wilt doen moet je eerst de spleet opmeten. De dikte van de ringetjes - de spleet zodat je uit komt op een speling van 0.2 mm. Als je zelf een trekker kunt maken en je hebt een brug kun je de pomp er onder laten zitten.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
Bij de Volvo 850 gaat dat bij de V70 niet.
Dan nog is het een gepriegel als de a/c compressor gemonteerd blijft, tevens kom je met een trekker niet weg want de dwarsbalk ligt er rakelings naast.
@Theo,
Ik ga niet in discussie maar zowel bij een 850 als bij een V/S 70 gebruikte wij het. De trekker is niet groot. De compressor niet gemonteerd laten zitten maar wel aan gesloten. De pomp uit de steunen dan iets naar onderen laten zakken.
Je hebt gelijk als je het systeem leeg maakt de pomp er onder uit en daarna op nieuw afvullen heb je ook meteen je installatie een service gegeven.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar