auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S60 2003: airco probleem na een tijdje heet dashboard

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Hallo,

Mijn airco doet het koeltechnisch prima maar de automatische regeling lijkt na ongeveer 3/4 uur te ontregelen.
Plotseling van het ene moment op het andere blaast de airco erg koude lucht maar voelt tegelijkertijd vooral boven bij het gezicht erg
warm aan. Het is net of de kachel aanstaat tegelijkertijd met de koeling.
Bij de dealer aan de uitlezing gehangen maar geen probleem gevonden. Daarna probleem laten rusten en gereden
met raampje open.
Onlangs ontdekte ik dat na verloop van tijd de plek op het dashboard waar de linker temperatuurregelknop zit erg heet wordt.
Ik vraag mij af of er een verband is tussen dat verschijnsel en de plotselinge 'ontregeling '
Zou het kunnen dat de elektronica achter het dasboard steeds heter wordt en daarna 'doorslaat' ? Zit daar uberhaubt electronica ?
Of zit daar misschien een lekkende kachelslang in de buurt die de boel opwarmt ?

Ik hoor graag van jullie !!

Geplaatst door

pete fischer (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

advies eerst een software upgrade van je CCM te doen en je klepmotoren een automatische afstelling te laten doen via de vidakast.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Dank voor je snelle reactie: Is de hete plek rondom de temperatuurknop normaal en heeft die langzame temperatuurverhoging op die plek
niets met het probleem te maken ? Ik had namelijk het idee dat de temperatuurverhoging een soort drift ( opschuiven setpoint ) veroorzaakte in de elctronica.

pete fischer 0

15 jaar

Inmiddels op 7 augustus bij de dealer geweest.
1 klepstelmotor stond niet in positie.
Nieuwste softwareupdate is gedaan en stelmotoren zijn
via software 'gecalibreerd'
Zondag lange rit gemaakt. Na +/- 1/2 uur begon het probleem
opnieuw. Plotseling warmte op hoofdniveau en koude lucht op
borstniveau. Soms kan je het probleem berhelpen
door de temp op koud te setten ( blauw) en de auto knop in te drukken.
Het gevolg is dat de automatische regeling het weer oppakt en met veel
power koude lucht wordt geblazen.
Na enige tijd zet ik de temp. sckalaars weer op de normale waarden en
de blowers zakken in tot normaal. Dit duurt maar enige minuten daarna steekt het
probleem weer de kop op.

Ik ben ervan overtuigd dat als ik weer naar de dealer een van de klepmotoren weer niet goed zal staan.
De vraag is echter waarom. Wat zou er defect kunnen zijn ?

Ienand ooit tegen zo'n probleem aangelopen ?

pete fischer 0

15 jaar

Inmiddels weer bij de dealer geweest. ( Kon gelijk, fantastisch) Na uitlezing geen enkele fout gevonden Klemmotoren stonden ook goed.
Heet dashbord is geen probleemveroorzaker: komt van de lampjes erachter.

Iemand een idee ?

pete fischer 0

15 jaar

Het systeem kan niet boven warme lucht blazen EN in het midden koude lucht blazen !!
Het systeem regeld de temp namelijk links en rechts apart en verdeelt de lucht dan over de uitstroom-openingen onder, midden en boven, op de stand AUTO regelt de ECC zelf welke uitstroom-opening(en) dit is(zijn).
Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur, binnentemperatuur, zonne-intensiteit, motortemperatuur, aircotemperatuur, ingestelde temperatuur, en zelfs het verschil tussen ingestelde temperatuur links en rechts.

Als de zon bijv. harder gaat schijnen of het daardoor warmer aanvoelt in de auto gaan de kachelkleppen automatisch naar de midden openingen waardoor het LIJKT of ze daar kouder worden maar in feite wordt de uitstroming VERPLAATST van bijv. boven naar het midden waardoor de koude lucht boven niet meer te voelen is !!
Je kunt dit voorkomen door niet de stand AUTO te kiezen maar boven en/of onder of zelfs alle drie !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.