Volvo Overige 2002: Airco probleem Vrachtauto

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel

Vriend van mij heeft een Volvo truck en die zijn airco werkte niet en waarschijnlijk de afgelopen jaren ook niet. We hebben het systeem gevuld, maar de pomp wordt niet aangestuurd. Er zit een relais dat wel aangestuurd wordt als de schakelaar van de airco wordt bediend. Echter krijgt deze geen 24 Volt op positie 30 en hoewel hij dus wel schakelt, wordt de pomp niet aangestuurd. Door deze penpositie 24 Volt te geven wordt de aircopomp dan wel ingeschakeld. Maar hoewel de hogedruk leiding wel steenkoud wordt, koelt hij niet. Als we de pomp aangestuurd blijven houden treedt er zelfs ijsvorming op en dat is natuurlijk niet goed. De penpositie 30 (aanstuurstroom) moet dus ingeschakeld worden door ik vermoed een drukschakelaar, maar deze is niet te vinden op de leiding waar deze normaal bij een personen auto wel is te vinden. Wellicht weten hier mensen hoe dit wordt gestuurd en ook wat de reden kan zijn dat ondanks het inschakelen van de pomp er geen koeling optreedt.
Misschien door dat hij al een tijdje niet heeft gewerkt een verstopte filter/droger of expansieventiel?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

welk type volvo en hoe oud siem ?????

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja beheerder ook voor u geldt vul de gegevens even in deze mogelijk hebben we juist daar voor gemaakt!!

Hans

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Het zijn ook altijd dezelfde die je achter de broek moet zitten.......

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Siem, eigenlijk zou ik de laatste 6 getallen, en de letter die daarvoor staat van het chassisnummer willen hebben, dan kan ik het voor je opzoeken.

Dus de letter ( zal waarschijnlijk een a of b zijn) en dan de laatste 6 getallen.

Groeten Marcel

Hans4040 (335) PRO, 15 jaar geleden

Misschien een stomme vraag hoor, maar staat de schakelaar van de aanjager wel op minimaal stand 1?

succes en vul de ontbrekende gegevens even in [img]http://img245.imageshack.us/img245/3316/...[/img]

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

afhankelijk van bouwjaar en uitvoering zit er op het bedieningspaneel een knopje "AIRCO OFF". en als het ledje op deze schakelaar AANstaat, is de airco dus ook UIT. Indien dan de pomp geforceerd wordt ingeschakeld, is er dus ook geen enkele regeling.

Groeten Marcel

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Siem Bijman]Maar hoewel de hogedruk leiding wel steenkoud wordt, koelt hij niet. Als we de pomp aangestuurd blijven houden treedt er zelfs ijsvorming op en dat is natuurlijk niet goed. ?[/quote]
Weet je dat wel zeker dat het de hogedrukleiding is?
Hogedruk leiding kan namelijk niet (steen)koud worden..!

Als er rijp (ijs) ontstaat op de uitgang LD leiding bevriest ook de verdamper, er is geen luchtstroom, het oppervlak van de verdamper zal dan onder de 0 gradne komen te liggen en bevriest.

Het is mogelijk dat de verdamper een anti- rijpthermostaat heeft, deze schakelt de compressor uit via een relais om bevriezing te voorkomen.
Verstopping in het systeem!! compressor wil meer koudemiddel verpompen dan aangeleverd kan worden.
Gezien deze al een aantal jaren niet in gebruik is geweest zeer goed mogelijk.

Siem Bijman (170) PRO, 15 jaar geleden

Theo en Marcel bedankt. ( Moderators ook natuurlijk, was even aan het checken of er nog gemoderaterd wordt) Ik zal eens nagaan wat voor type dit precies is,maar ik heb geen truck garage dus staat hij ook niet bij ons, dus de gevens heb ik niet voor handen. Maar los daarvan kan ik denk ik wat met de tip van Theo, want het principe is natuurlijk van de meeste airco's gelijk he. Het was de lage drukleiding die bevriest inderdaad en probleem is dat we geen druksensoren zien zitten, maar zal de chassinr even opvragen en kom er dan zsm op terug.

Siem Bijman (170) PRO, 15 jaar geleden

Volvo FH 12 Chassisnr. B304436 bouwjaar dacht ik 2002, maar weet dat niet 100% zeker.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

hmmmmmmmm Duitser, of geïmporteerd daarvan. In elk geval, hij is afgeleverd met een volledig automatische airco, de eerste verdachte is de cabinetemperatuurzender ( zit een roostertje van 3*3cm )ongeveer in het midden van het dashboard ( net onder de zekeringkast), deze geven wel eens vaker problemen.

ik zal kijken of ik een schema kan vinden, dan zal ik je die doormailen.

Groeten Marcel

Helaas betreft het hier een versie 1 truck, waarvan niet alle schema's online zijn te raadplegen, ik zal even een paar kopieén uit de werkplaatshandboeken moeten maken. Bij de versie 2 truck zit er een ijszender op de verdamper, maar ik weet zo niet, of die bij de versie 1 ook zit.

Ik zal je helaas nog even moeten laten wachten.

Groeten Marcel

ik heb nog even doorgezocht, en toch wat werkhandelingen etc gevonden, die heb ik je gemaild, hopelijk kun je er alvast wat mee.

Groeten Marcel

Siem Bijman (170) PRO, 15 jaar geleden

Dankje Marcel voor je nachtelijke inspanning. Ik ga er eens goed voor zitten en hopelijk komen we er zo uit, maar een truck rijdt de hele week,,dus zal wel weekend worden. Ik laat nog wel even weten,

Siem

Siem Bijman (170) PRO, 15 jaar geleden

Gisteravond de auto weer hier gehad en bij de verdamper zat de druksensor. Even wat tegenaan getikt en toen werkte alles weer zoals het hoort. Zat dus gewoon even vast door het lange niet werken van de airco.

Bedankt voor jullie tips jongens.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

graag gedaan.

Groeten marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Overig of stel zelf een nieuwe vraag.