close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: airco slaat regelmatig aan/uit

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20T

Hallo kenners, heb de airco laten afvullen vandaag omdat hij steeds aan en en uit gaat, dus hij blijft niet door draaien, weet iemand hier een oozaak van???

als ik hem inschakel dan slaat hij eventjes aan en gaat na 5 sec weer uit...

alvast bedankt voor eventuele reactie`s /oplossingen,...

Geplaatst door

gilbertb (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het in/uitschakelen van de pomp is normaal.
Om de juiste diagnose te kunnen stellen moet je
de drukken ff vermelden.
Wat ook een veelvoorkomend probleem is de spelling
van je luchtspleet.
Het bedrijf wat de airco opnieuw gevuld heeft moet
toch met een juiste oplossing komen en niet alleen met een rekening
voor het opnieuw vullen.

Grtz, Pascal

Dat ligt waarschijnlijk aan de buitentemperatuur...onder de 4/5 graden werkt een airco niet.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

hallo,

alvast bedankt voor de info, de garage vertelde me dat de airco op de handbedienings stand altijd moet draaien ondanks dat het kouder is dan 4/5 graden!! en in de winter moet de airco toch ontwazemen? en Pascal wat bedoel je met de " speling van de luchtspleet"??.

De garage heeft ook met de blauwe lamp gekeken op eventuele lekage`s maar dat was niet het geval.


Grtz,

Gilbert.

gilbertb 0

11 jaar

Met de lucht spleet word ws de compressor koppeling bedoeld . Op de compressor zit een magneet koppeling , als de afstand tussen de schijf en de poelie te groot word blijft deze niet continu aangetrokken . Deze kan je modificeren door de speling op te meten en er een dunnere afstel ring tussen te doen .

Tech-center 0
badge

11 jaar

[quote=gilbertb]hallo,

de garage vertelde me dat de airco op de handbedienings stand altijd moet draaien ondanks dat het kouder is dan 4/5 graden!! en in de winter moet de airco toch ontwazemen?
De garage heeft ook met de blauwe lamp gekeken op eventuele lekage`s maar dat was niet het geval.


Grtz,

Gilbert.[/quote]
Sorry hoor...daar moet ik toch zo om lachen...
Er moet niets in de winter..druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.


snap het niet...tijdje winter... rijden met de auto... airco aan...en doet dan niets meer.?

ojaaa..staat automatisch ingesteld op 18°C...klopt..

De centrale verwarming zal, in de winter ook draaien...ligt eraan hoe warm je het wilt hebben...verwarmen zal ook gebeuren met de ramen open.

TheoStek 0
badge

11 jaar

hoi theo, misschien begrijp ik je niet, maar weet jij misschien een oplossing voor mijn probleem met de airco?? ik zie dat je bij een bedrijf werkt met airco`s!!

van airco`s heb ik helaas geen verstand.......... vandaar....

mvgr,

Gilbert.

gilbertb 0

11 jaar

De airco werkt niet beneden een temp van 5 °C, kan ook niet in de winter want dan bevriest het systeem..met het gevolg dat het open scheurt.
Dus op handmatige stand zetten, maakt niets uit...de airco mag gewoon niet werken.

De oplossing voor het in en uitslaan van de compressor op 5 sec, daarvan zijn al antwoorden gegeven....zoals Pascal al vermelde:
Zijn de druk gegevens belangrijk..!

enkele oorzaken hiervan:

Druk te laag/hoog.
Luchtspleet te groot.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reactie`s, ga hier dan ook mee aan de slag, maar weet iemand de druk gegevens zodat ik daar mee aan de slag kan.....

mvgr,

Gilbert Bloem.

gilbertb 0

11 jaar

Druk gegevens?

Druk, temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd....m.a.w. iedere verandering in temperatuur hoger/lager (omgeving) veranderd de druk van het systeem.
Garage zal bij in werking zijnde airco, de drukken moeten controleren...

Dus, stel dat bij in werking de lage druk naar 1,8 bar of lager zakt....en de compressor slaat uit...? dan heeft dat een reden

TheoStek 0
badge

11 jaar

bedankt voor de reactie, maar welke reden zou dat kunnen hebben? neem aan dat er dan wat fout is maar wat...de garage wist het niet omdat alles volgens hun goed was, behalve dat het een electronische oorzaak kon hebben...

Gr,
Gilbert.

gilbertb 0

11 jaar

Gilbert,

Eerst moet het mechanisch gedeelte gecontroleerd worden...als dat allemaal correct is..(vulgraad, druk, e.d) volgt daarna vanzelf het elektronische gedeelte.

Zoals in mijn voorbeeld aangehaald kan dit verschillende redenen hebben.
1. zuig/verdamperdruk komen niet overeen.
2. expansieventiel functioneert niet goed.
3. vulgraad klopt niet.
4. compressor lekt inwendig.
5. vervuild koudemiddel..(druk omhoog)

Wat is goed volgens de garage?

heb je druk gegevens.
hoeveel koudemiddel is terug gewonnen en geleverd in het systeem?
is de luchtspleet gecontroleerd (gemeten).
is de druk gecontroleerd bij afslaan?
is het koudemiddel niet vervuild?

kan zo blijven doorgaan..

TheoStek 0
badge

11 jaar

Hallo Theo,

als eerste bedankt voor de reactie`s en adviesen van iedereen, maar Theo na jou adviezen te hebben opgevolgd is het probleem nu OPGELOST...... het was niet wat jij allemaal sugereerde maar het euvel was de tempsensor in de auto zelf, deze heb ik eruit gehaald en ontdaan van alle stof, daarnaast was de slang die daar op gemonteerd er ook af geschoten, na dit alles weer gemonteerd/schoon te hebben gemaakt deed de airco het weer en blijft nu gewoon doordraaien zoals het hoort. de temp in de auto wordt nu op het koudste 7gr.. het viel dus allemaal erg mee gelukkig............

Nogmaals bedankt allemaal, en voor iedereen een gezond 2013...

Gilbert Bloem.

gilbertb 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.