auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: Airco Volvo 940

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 turbo automaat

De volgende vreemde Airco storing doet zich voor, bij het starten schakelt de airco normaal in maar na een tijdje rijden doen zich de volgende problemen voor als de motor wordt afgeremd hetzij door het terugnemen van gas of door te remmen of door bij het afgaan van een helling of op de motor af te remmen dan gaat de airco goed werken, rij je vervolgens b.v. een helling/heuvel op dan schakeld de airco uit en bij het afgaan van de heuvel gaat deze weer aan Ra Ra hoe kan dat !!!
Ik ben al bij verschillende Volvo dealers en Airco boeren geweest en niemand heeft de opplossing of geven het advies de pomp te vervangen maar geven dan vervolgens niet de garantie dat het werkt.
Het systeem is gevacumeerd opnieuw gevuld met 850 gram vloestof met trayser, er is een klein ringtje bij de magneet schakeling verwijderd, nieuwe leidingen geplaatst, condensor en droger vervangen iedereen die ik spreek of advies vraag heeft weer een andere mening of ver haal maar nieumand heeft de oplossing

Geplaatst door

TomB (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het lijkt wel of je airco bij hogere toerental uitschakeld en bij lagere weer in,misschien je magneetkoppeling niet goed meer of pomp loopt te zwaar.

Bij Volvo wordt bij veel gas (lees volgas) de airco tijdelijk uitgeschakeld.
Dit omdat de motor op dit moment veel vermogen vraagt.
Airco neemt nl. een gedeelte van het vermogen weg.

Grtz, Pascal

Heeft de dealer of één van de airco specialisten al eens met je over de luchtspleet afstelling van de magneetkoppleing gesproken? Deze luchtspleet is namelijk af te stellen. Door slijtage van de magneetkoppeling neemt de luchtspleet toe. Hierdoor gaat de magneetkoppeling van de compressor vaak aan- en uitschakelen.

foklop 0
badge

15 jaar

Ik ga mee met het antwoord van Pascal.
Ook kan je radiateur verstopt zitten en bij bergop loopt de temp op en daardoor schakelt de airco af.

primera p11 0

15 jaar

Bij verstopte radiateur zou deze volvo rijder ook temperatuurproblemen moeten hebben. Ook wordt er nu vanuit gegaan dat er volgas een helling op gereden wordt.

@ TomB
Klopt het dat dit probleem pas ontstaat na enkele kilometers rijden?

foklop 0
badge

15 jaar

[quote=foklop]Heeft de dealer of één van de airco specialisten al eens met je over de luchtspleet afstelling van de magneetkoppleing gesproken? Deze luchtspleet is namelijk af te stellen. Door slijtage van de magneetkoppeling neemt de luchtspleet toe. Hierdoor gaat de magneetkoppeling van de compressor vaak aan- en uitschakelen.[/quote]
[quote=TomB][b]er is een klein ringtje bij de magneet schakeling verwijderd,[/b] nieuwe leidingen geplaatst, condensor en droger vervangen[/quote]
Ik denk dat het meest voor de hand liggende is? dat de druk in de condensor niet wordt verlaagd.
Dit kan o.a veroorzaakt worden doordat de condensorventilator niet draait!! of op tweede snelheid (indien er sprake van is)

Het kan dan ook kloppen gezien je omschrijving.., dat als je een helling af rijdt? de airco goed werkt..er is dan voldoende rijwind om de druk te verlagen, maar rijd je de helling op dan wordt de compressor uitgeschakeld, omdat er niet genoeg rijwind is om de druk te verlagen. (druk wordt verhoogd)

Om te kontroleren of de coondensorventilator draait? voer je een simpel testje uit.
Start de auto, (voorkeur als de motor koud is) zet de airco aan en kijk onder de motorkap of de ventilator draait?

TheoStek 0
badge

15 jaar

Allereerst bedankt voor jullie reacties ik reageer wat laat maar dat komt dat ik niet dagelijks hier in Spanje over internet kan beschikken,
Pascal er zit momenteel 850 gr aircogas in hetgeen al lager is dan is toegestaan Volvo advies is 900 gr.
Foklop; De luchtspleet is naar mijn mening nog nooit afgesteld wel is daar een O-ring verwijderd op advies en door de airco specialist.
Primera:Zit een vrij nieuwe radiateur en ik heb geen oververhitte radiator , voor de radiateur zit de condensor deze is 2 jaar oud.
Theostek:Zo ver ik weet heb ik geen aparte condensor ventilator wel zit er een achter de radiator dus zou ik niet weten hoe ik dit testje zou moeten uitvoeren, wel zie ik als ik de motor koud start dat na enkele seconden de pomp in werking wordt gezet door dat de magneetschakelaar wordt aan geschakelt en dat na een tijdje de radiator ventilator zich inschakeld, waar moet ik trouwens de luchtspleet zoeken waar zit deze ?
Ondanks al jullie adviezen zie ik nog niet hoe ik e.e.a. moet oplossen.

TomB 0

15 jaar

@TomB de luchtspleet wordt gemeten tussen magneetkoppeling en spoel.
[quote]De luchtspleet is naar mijn mening nog nooit afgesteld wel is daar een O-ring verwijderd op advies en door de airco specialist.[/quote]
Dan is de luchtspleet WEL afgesteld want ze hebben er een shim ring tussen uit gehaald! shim ringgen verschillen van dikte.
[quote=TomB]Zo ver ik weet heb ik geen aparte condensor ventilator wel zit er een achter de radiator dus zou ik niet weten hoe ik dit testje zou moeten uitvoeren,[/quote]
Er hoeft of is niet altijd een aparte condensorventilator nodig, de test heb je al gedaan!!

[quote=TomB]wel zie ik als ik de motor koud start dat na enkele seconden de pomp in werking wordt gezet door dat de magneetschakelaar wordt aan geschakelt en dat na een tijdje de radiator ventilator zich inschakeld,[/quote]
Heb je climate control waarschijnlijk?

Zoeken tja das een goeie vraag, orifice verstopt? accumulator verzadigd? enz,

TheoStek 0
badge

15 jaar

Wat is de orifice en de accumulator ?

TomB 0

15 jaar

De orifice is in feite een gecalibreerde stift als vervanger van het expansieventiel (zie foto)
Accumulator ook wel filter/droger genoemd in de volksmond.. is een grote alu pot die je rechts (gezien vanuit de bestuurders kant) in de motor ruimte terug kan vinden, dus als je voor de geopende motorkap staat is het links.

[url=http://img21.imageshack.us/i/orrifice.jp...][img]http://img21.imageshack.us/img21/4340/or...[/img][/url]

TheoStek 0
badge

15 jaar

Ik weet niet of de orifice vervangen is maar ik dacht van wel waarschijlijkgelijk met de droger 2 jaar terug die toen ook is vervangen.



[color=green] geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat a.u.b.[/color]

TomB 0

15 jaar

Tom,
Ik ben er vrijwel zeker van dat het hier een lekke vacuummotor van de luchtverdeling betreft. Ik heb het ook gehad en samen met mij en waarschijnlijk ook met jou nog vele andere 700/900 series eigenaars. Let op de airco gaat niet uit maar de koude luchtstroom gaat "verloren".

1e tip: ga naar www.volvo700vereniging.nl en gebruik de zoekfunctie met keywoord "vacuummotor". Je krijgt dan een aantal draadjes met info over dit probleem. Hieronder heb ik in elk geval één van mijn bijdrages gekopieerd.
2e tip: wordt lid ;-)

+++++
Dat de airco bij vol vermogen, windkracht 12 en tegen een berg op even uitgeschakeld wordt kan wel kloppen, maar bij normale acceleratie moet ie het gewoon blijven doen. Ik heb het ook gehad en dat was toch duidelijk als gevolg van een vacuum lek in een van de vacuummotoren.

Er zijn voor de aansturing van de ventilatiekleppen, 3 vacuummotoren op het kleppenhuis geplaatst. Deze worden aangestuurd door vacuum. Achter het handschoenenkastje zit een schakelkastje dat vacuum zet op één of meerdere slangetjes afhankelijk van de sturing van je ECC unit. Het kastje is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. Je kan dan goed zien hoe het werkt (leerzaam) en of er geen vuil o.i.d. in zit. Het is een rubber membraan met daaronder een stelsel van kanaaltjes en pennetjes. De pennetjes worden door de ECC unit aangestuurd en sluiten of openen een kanaaltje

De vacuummotoren zitten aan de bestuurderskant van de middenconsole en zijn zichtbaar als je de schutplaat onder het stuur weghaalt. Je ziet dan een drietal schijfvormige gevallen zitten met één of twee slangetjes eraan. Deze slangetjes komen dus van het schakelkastje!. Ik neem aan dat bij een 960 van voor '95 dit hetzelfde is als bij een 940.

Wellicht is er ergens een slang losgeschoten! Als je een lekke vacuummotor hebt, verlies je vacuum op het moment dat dat erop gezet wordt door de aansturing.

De voorste van de drie motoren heeft een dubbele werking (naar binnen, neutraal, naar buiten) en gaat vaker kapot dan de andere, enkelvoudige motoren (neutraal, naar binnen). Deze was (is) bij mij kapot. Ik heb op aanwijzen van brickboard één van de slangetjes (de "gele") van de voorste motor afgehaald en afgedopt. Het sissen is nu over en de airco geeft nu weer koude lucht, ook als ik accelereer. Dat was hiervoor wel anders.

Ik ga de motor nog wel vervangen, maar wacht nog op een "lege" sleuteldag of een hele goede bui thuis, want je moet ongeveer je hele dashboard demonteren voordat je dat ding kunt vervangen. Ietst zegt me dat ik dan iets kapot maak of niet meer in mekaar krijg zonder deskundige hulp. Daarnaast, het enige wat nu niet meer werkt is de stand "voetverwarming" dus ik heb ook geen enorme haast met deze klus.

Bij mij kon je een continu gesis horen (alsof je door je tanden naar binnen ademt), hoor jij dat ook? Dat geeft in elk geval aan dat er vacuum is! Sinds het afdoppen van de leiding heb ik dat eigenlijk niet meer. Overigens, dat gesis van achter het dashboardkastje komt uit dat schakelkastje, althans dat was bij mij het geval, dat is eens uitgebreid met een monteur bij Nordicar bekeken tijdens een sleuteldag. Je kon toen ook zien dat op één plek in het schakel kastje een klein beetje vervuiling zat, kennelijk aangezogen via het lek in de vacuummotor)

Al met al lijkt het er sterk op dat ook jij een lekke vacuummotor hebt. Probeer gewoon eens van de voorste vacuummotor het gele slangetje (dat is degene die natuurlijk het lastigst te bereiken is) los te maken en af te doppen. Ik heb dat met zo'n zwart dopje van een fietsventiel gedaan, die kan er op z'n kop precies in, loopt mooi taps toe en is dus ook weer eenvoudig te verwijderen zonder schade.

Let op, dat slangetje zit met een soort zekering in de vorm van een rubber kapje over een uitstulping vast. Dat kapje moet je eerst naar boven wippen voordat je de slang eraf trekt. Doe je dat niet dan gaat het heel moeilijk en scheurt het kapje van de slang af. Volgens mij kan je dat vrij goed zien op een van de beter te bereiken slangetjes op de andere motoren

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

wolda 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.